نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ بهمن ۲۴, پنجشنبه

اعتراض مدني بختياريها عليه صداوسيما؛ از مراسم 22 بهمن تا فيسبوك


اعتراض مدني بختياريها عليه صداوسيما؛ از مراسم 22 بهمن تا فيسبوك + عكس
 
در حالي كه تحریف تاریخ بختیاری در سریال "سرزمین کهن" شبکه ۳ سیما، انتقاد نخبگان زاگرس میانی را برانگیخته است،‌ سكوت و بي تدبيري مقامات صداوسيما و تلاش آنها براي ناديده انگاشتن انتقاد نخبگان،‌ مردم معترض را به خيابانها كشاند.

به گزارش آژانس خبري بختياري (ايبنانيوز)،‌ دهها هزار نفر از مردم بختياري در شهرهاي مختلف استان اصفهان، خوزستان،‌ لرستان و چهارمحال بختياري در روز 22 بهمن به خيابان آمدند و با سر دادن شعارهايي خواستار توقف پخش سريال موهن و ضدايراني "سرزمين كهن" ساخته كمال تبريزي شدند.

دو روز پيش نيز برخي ناآرامي هاي خياباني شبانه در اهواز رخ داده بود و مردم بختياري عليه ضداوسيما شعار داده و خواستار توقف پخش اين سريال موهن شده بودند.

يك تحليلگر مسائل سياسي امنيتي خوزستان درباره ريشه اين اعتراضات به خبرنگار ايبنانيوز گفت: اعتراض نخبگان بختياري نسبت به اين سريال تلويزيوني از سه هفته پيش آغاز شد ولي مسئولان ارشد صداوسيما در تهران هيچ واكنشي به اين انتقادها ندادند و درخواست مصاحبه رسانه هاي محلي را رد كردند و درخواست مناظره اساتيد دانشگاه را مسكوت گذاشتند و حتي درصدد ارائه توضيح مختصري برنيامدند و همين سكوت و بي تدبيري ضرغامي رئيس سازمان صداوسيما و زين العابدين رئيس شبكه 3 سيما موجب گسترش اعتراضها و انتقال آن به كف خيابان شده است.

وي درباره عملكرد مديران ارشد صداوسيما در آرام كردن اوضاع امنيتي زاگرس مياني گفت: از عملكرد مديران ارشد سازمان صداوسيما در مواجهه با اين موضوع بسيار ناراضي هستيم و اين اعتراض خود را به صورت كتبي به مسئولان منتقل كرده ايم. به هرح حال،‌ به حق يا نابحق، مردم ناراحت شده اند و عدم ارائه توضيح از سوي مقامات سازمان صداوسيما آنها را ناراحت تر مي كنده. در چنين فضايي فراخوانهاي فيسبوكي براي اعتراضات مدني شدت گرفته است و به نظر مي رسد در صورت تداوم بي تدبيري مسئولان صداوسيما و پخش قسمت چهارم اين سريال در روز پنجشنبه هفته جاري، اعتراضها وارد فاز جديدي شوند. هرچند نخبگان سياسي و اجتماعي بختياري و مقامات محلي استانهاي جنوبغرب كشور به خوبي درصدد آرام كردن مردم هستند ولي مقامات ارشد صداوسيما به طرز مشكوكي با ناديده گرفتن اين اعتراضها به افزايش اعتراضها دامن مي زند.

به گزارش ایبنانیوز، تلاش سریال "سرزمین کهن" برای تحریف تاریخ بختیاری و خدشه دار کردن چهره حاج علیقلی خان سردار اسعد بختیاری، از رهبران مشروطه خواه ایرانی که از جایگاه خاصی بین مردم بختیاری برخوردار است، با انتقاد نخبگان زاگرس میانی روبرو شده است. در سریال "سرزمین کهن"، نقش یک خانواده ی کاملاً منفی، نوکیسه، سلطنت طلب و فاسد به خانواده ای به نام "بختیاری" داده شده است که به آزار و اذیت یک خانواده روشنفکر، وطن پرست و مظلوم به نام "اردکانی" می پردازند. همچنین در قسمتهای مختلف این سریال، علاوه بر خانواده بختیاری، از عنوان "بختیاری ها" در یکسری دیالوگهای تند و زننده و تحریک آمیز استفاده می شود و بدین ترتیب آن خانواده نماینده فرهنگ و هویت قوم بختیاری معرفی می شود که در واقع یک "تعمیم قومیتی" است و برخلاف زندگی مسالمت آمیز اقوام و روح تساهل قومی و موازین حقوق بشری موردنظر سازمان ملل و یونسکو و نقض تعهدات بین المللی صداوسیمای دولتی ایران می باشد.

(تصوير: ناآرامي شبانه در خيابانهاي اهواز درپي پخش سريال سرزمين كهن، 20 بهمن 92، شهرستان اهواز، استان خوزستان)


(تصوير: اعتراض مدني مردم بختياري عليه صداوسيما، 22 بهمن 92، شهرستان ايذه، استان خوزستان)

(تصوير: اعتراض مدني مردم بختياري عليه صداوسيما، ۲۲ بهمن ۹۲، شهرستان ايذه، استان خوزستان)

هیچ نظری موجود نیست: