نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ بهمن ۳, پنجشنبه

شبنم مددزاده در مصاحبه با روز:

یک در باز شد، من آمدم، بقیه ماندند

جوان ترین و در عین حال باسابقه ترین زندانی سیاسی زن بعد از ۵ سال زندان بدون مرخصی، دیروز آزاد شد. شبنم مددزاده که هنگام بازداشت ۲۰ سال داشت دیروز و در ۲۵ سالگی با اتمام دوران محکومیت‌اش در حالی آزاد شد که خانواده‌اش چشم انتظار آزادی دیگرفرزندشان فرزاد مددزاده هستند که او نیز دوران محکومیت‌اش پایان یافته.

شبنم مددزاده که از اول اسفند ۸۷ تاکنون امکان استفاده از مرخصی را نیافت لحظاتی پس از آزادی در مصاحبه با "روز" گفت بعد از ۵ سال با حس دوگانه‌ای از زندان خارج شده است.

او می‌گوید: حس‌ها خیلی دوگانه است؛ اینکه کسانی که با آن‌ها ۵ سال زندگی کردم آنجا ماندند و اینکه بعد از ۵ سال فقط یک در باز شود و فقط من بیایم بیرون خیلی چیز کمی است.

او هنگام بازداشت دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم تهران و نایب رئیس دبیر هیات رئیسه شورای تهران دفتر تحکیم وحدت بودواز سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس در تبعید محکوم شد و دوران محکومیت‌اش را در زندان‌های رجایی شهر، قرچک ورامین و بند زنان زندان اوین سپری کرد. شبنم مددزاده زمان انتخابات ۸۸ و اعتراضات پس از آن در زندان بود. از او درباره۵ سال زندان بدون مرخصی می‌پرسم. می‌گوید: در یک جمله نمی‌شود گفت، پایین و بالا خیلی داشت ولی به هر حال ما باید خوب اش می کردیم،خوب می گذراندیم، آنجا را خوب اش می کردیم. حالا هم که آمده ام فقط امیدوارم همه کسانی که آنجا هستند بیایند.

عبدالعلی مددزاده، پدر شبنم مددزاده هم که هنگام تماس "روز" در قطار و راهی تهران بود تا فرزندش را بعد از ۵ سال بیرون از دیوارهای زندان ببیند به "روز" می گوید: این ۵ سال خیلی سخت گذشت زندگی ما خلاصه شد در جاده های تبریز و تهران و زندان های اوین و رجایی شهر اما به هر حال گذشت و حالا هم راهی تهران هستم تا برسم و دخترم را بغل کنم و بگویم سربلند آمدی.

او می افزاید: 5 سال دوندگی، پی گیری و نامه نگاری برای حتی یک روز مرخصی برای شبنم و فرزاد بی نتیجه ماند و هیچ مسئولی جوابی نداد. حالا دخترم محکومیت اش تمام و آزاد شده و فرزاد هم همین یکی دو روز باید آزاد شود.

فرزاد مددزاده، برادر شبنم مددزاده هم که به ۵ سال حبس در تبعید محکوم شده،در زندان رجایی شهر زندانی است، محکومیت او نیز به پایان رسیده و او نیز در حالی آزاد خواهد شد که در ۵ سال گذشته امکان استفاده از مرخصی را نیافته است.

شبنم مددزاده که شرکتی فعال در تحصن و اعتصاب غذای ۱۲ روزه‌ بیش از ۱۲۰ تن از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران در خرداد ماه سال ۱۳۸۷ داشت، در پی این تحصن بازداشت شد. اما فرزاد مددزاده به علت آنکه پی گیر پرونده خواهر دربندش بود بازداشت و بعد با همان اتهاماتی مواجه شد که به خواهر او نسبت داده بودند.

آنها در حالی ۵ سال را در زندان سپری کردند که خانواده و وکیل آنها هرگز اتهامات منتسب را قبول نداشتند.محمد اولیایی فرد، وکیل این دو هم در مصاحبه با "روز" اتهامات را واهی و بی اساس خوانده بود.

شبنم مددزاده به محاربه و تبلیغ علیه نظام متهم شده بود و جمشیدی، سخنگوی وقت قوه قضائیه در مصاحبه ای او را متهم به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق کرده بود؛ اتهاماتی که هرگز به اثبات نرسید و آقای اولیایی فرد اعلام کرد هیچ دلیل و مدرکی برای اثبات آنها وجود ندارد.

عبدالعلی مددزاده هم به "روز" گفته بود:یک روز هم نگذاشتند به مرخصی بیایند در حالیکه هم خودشان در زندان و هم ما بیرون از زندان این قضیه را پی گیری کرده اما به جایی نرسیده ایم. به هر کدام ۵ سال حبس تعزیری دادند و اتهام محاربه زدند که خیلی خنده دار بود، مضحک است. واقعا بچه های من با خدا می جنگیدند؟

ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و همبندی سابق شبنم مددزاده در یادداشتی با عنوان "جوان ترین زندانی بند زنان" درباره شبنم مددزاده نوشته است: از شبنم، جوانترین دختر بند زندانیان سیاسی زن خیلی چیزها آموختم. او بی‌دریغ و بی چشمداشت مهربان است، باروحیه است و پنج سال زندان موجب نشد که بی‌حوصله شود. به قول قریب به اتفاق هم بندانش: خیلی خوب حبس می‌کشد. منظم و با پشتکار است و خوب می‌نویسد و خوب می‌خواند. یک‌بار هانیه فرشی به او گفت: شبنم، تو آینده درخشانی داری. می‌دانی چرا؟ شبنم سکوت کرد و هانیه گفت: با یک دلیل ساده: تو فقط ۲۴ سال داری و هر روز ساعت هفت صبح از خواب بلند می‌شوی تا کتاب بخوانی، این خیلی مهمه.

هیچ نظری موجود نیست: