نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آبان ۱۴, سه‌شنبه

ایران ۷.‌۳ میلیارد دلار را در سال ۹۰ آتش زده!

سال ۹۰ - ۲۰۱۱ - همزمان با اوج گیری تحریم‌های بین‌المللی ‌علیه کشور بوده ‌و تحریم نفتی و گازی غرب ‌علیه ایران، در این سال شدت گرفت. در‌‌ همان سال ایران با آتش زدن بیش از ۷ میلیارد دلار در رده سوم جهانی در این خصوص قرار گرفت و جالب آن که آتش زدن میلیارد‌ها دلار، در سال‌های پیش از آن هم ادامه داشته است.
سال ۹۰ - ۲۰۱۱ - همزمان با اوج گیری تحریم‌های بین‌المللی ‌علیه کشور بوده ‌و تحریم نفتی و گازی غرب ‌علیه ایران، در این سال شدت گرفت. در‌‌ همان سال ایران با آتش زدن بیش از ۷ میلیارد دلار در رده سوم جهانی در این خصوص قرار گرفت و جالب آن که آتش زدن میلیارد‌ها دلار، در سال‌های پیش از آن هم ادامه داشته است.
به گزارش «تابناک» در آخرین گزارشی که بانک جهانی از آمار و ارقام سوزاندن گاز در کشورهای جهان منتشر کرده است، ایران با سوزاندن بیش از ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز در سال ۲۰۱۱ که ارزشی بالغ بر ۷.‌۳ میلیارد دلار داشته است، پس از روسیه و نیجریه‌ در رده سوم جهانی در خصوص آتش زدن دلارهای گازی قرار گرفته است.

بر پایه این آمار ایران به تنهایی مسئول بیش از ۸ درصد مجموع گازهای سوزانده شده در این سال را که بالغ بر ۱۴۰ میلیارد متر مکعب بوده است، می‌باشد.

این در حالی است که از سال ۲۰۰۶ که آمار بانک جهانی در این خصوص منتشر می‌شود، ایران همواره جایگاه دوم و سوم را ‌داشته ‌و جالب آنک ه جایگاه ایران در این خصوص طی این مدت چه به لحاظ درصدی و چه به لحاظ مجموع گازهای سوزانده شده به متر مکعب، تغییر چندانی نداشته است. در حالی که کشوری مانند ونزوئلا از سال ۲۰۰۶ که در رده چهارم جهانی بوده، در آخرین آمار ارائه شده در مکان دهم رده‌‌بندی شده که نشانگر تلاش بسیار بالای این کشور در جلوگیری از آتش زدن سرمایه‌های عظیم گازی است.
ایران 7.3 میلیارد دلار را در سال 90 آتش زده!

این در حالی است که به گزارش بانک جهانی، هنوز آمار مربوط به سال ۲۰۱۲ در این خصوص بنا به دلایلی منتشر نشده ‌و بنا به باور تحلیلگران، ایران به دلیل اینکه از سال ۲۰۱۱ تحت تحریم گازی و نفتی واقع شده، به احتمال بسیار، ‌روند تصاعدی ‌در سوزاندن گاز طبیعی ‌خواهد پیمود.

در همین حال، جلیل جعفری عضو کمیسیون انرژی مجلس ‌پیرامون این موضوع گفت: اکنون روزانه نزدیک ۴۰ میلیون متر مکعب گاز همراه نفت در کشور سوزانده می‌شود، در حالی که می‌توان با ساخت تأسیسات مربوطه نسبت به استحصال آن و جلوگیری از سوزانده شدن این حجم از سرمایه ملی جلوگیری کرد.

وی اشاره کرد که از هر متر مکعب گازی که سوزانده می‌شود، می‌توان ۳ کیلووات برق تولید کرد که صادرات آن و یا مصرف داخلی آن می‌تواند سرمایه‌های کشور را به شکلی اساسی حفظ و صیانت کند که اکنون متأسفانه این سرمایه به بد‌ترین شکل ممکن نابود می‌شود.

وی در پاسخ به این ‌که آیا تکنولوژی استحصال و پالایش گازهایی که اکنون سوزانده می‌شود در کشور و در بخش خصوصی وجود دارد یا خیر گفت: شرکت‌های داخلی بخش خصوصی توان پالایش و استحصال این گاز را دارند و در دولت قبل نیز چندین بار برای به توافق رسیدن در پالایش این گاز با وزارت نفت وارد مذاکره کردند؛ اما برخی تنگ‌نظری‌ها در وزارت نفت و ‌توافق نکردن بر سر قیمت گاز، منجر به آن شده که همچنان این گاز در کشور سوزانده ‌‌شود و به هدر ‌‌رود.

وی ادامه داد: حتی این بحث مطرح شده بود که اگر این گاز ‌‌رایگان در اختیار شرکت‌های خصوصی برای پالایش قرار بگیرد، با توجه به تبعات آن که جلوگیری از هدر رفت سرمایه کشور و آلودگی محیط زیست است، باز هم برای کشور به صرفه است که متأسفانه وزارت نفت به این مسائل به هیچ وجه توجهی نکرده و برای چانه‌زنی بر سر قیمت این گاز اکنون سوزانده می‌شود.

وی درباره این که وزارت نفت دولت یازدهم در این خصوص چه کاری انجام داده‌ است، گفت: وزیر جدید به تازگی وزارت را بر عهده گرفته است که طی جلسه‌ای که با مسئولان این وزارت خانه داشتیم، موافقت خود را برای حل موضوع مطرح کرده‌اند که انشاءالله در جلسات بعدی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

هیچ نظری موجود نیست: