نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ مهر ۸, دوشنبه

مردی از جنس مردم!!!خروج ۶۰۰ میلیارد دلار از کشور در ۸ سال گذشته

مردی از جنس مردم!!!

خروج ۶۰۰ میلیارد دلار از کشور در ۸ سال گذشته 






محمدرضا خباز از اعضای دولت ایران می‌گوید که در ۸ سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه ایرانیان از کشور خارج شده که این رقم معادل ۱۰ بودجه نفتی است.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری خانه ملت که روز چهارشنبه، ۲۷ شهریور منتشر شد، آقای خباز بر ضرورت بازگشت این سرمایه‌ها به کشور تاکید کرد تا «زمینه برای اشتغال‌زایی فراهم شود».

به گفته او، «اگر تلاش شود ۱۰ درصد از این سرمایه‌گذاران، ثروت خود را به داخل کشور و زادگاه خود بازگردانند، همین میزان سرمایه‌گذاری برابر با یک بودجه نفتی در کشور می‌شود».

پیش از این، برخی نمایندگان مجلس و منابع نزدیک به دولت ایران، آمارهایی را از روند خروج سرمایه از کشور اعلام کرده بودند، اما آمار ۶۰۰ میلیارد دلاری که محمدرضا خباز در این‌باره ارائه می‌کند، بزرگ‌ترین رقم است.

آقای خباز که سابقه عضویت در مجلس شورای اسلامی ایران را دارد، روز گذشته، چهارشنبه، به عضویت در معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ایران درآمد.

آماری که او از خروج سرمایه از کشور ارائه می‌کند تنها به دوران ۸ ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد محدود می‌شود، دوره‌ای که ارزش پول ملی ایران، ریال، تا بیش از ۵۰ درصد سقوط کرد و چنان‌چه اعضای دولت کنونی می‌گویند، رشد اقتصادی کشور منفی شد.

این در حالی است که احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی، سال ۱۳۸۷ برآورد کرده بود که خروج سرمایه از کشور سالیانه حدود سه میلیارد دلار است. با این حساب به نظر می‌رسد که روند خروج سرمایه از ایران در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد شتاب بسیار بیشتری یافته است، به‌طوری که ابراهیم نکو از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز این مسئله را تایید می‌کند.

آقای نکو در گفت‌وگویی که تیر ماه سال جاری با روزنامه اصول‌گرای تهران امروز داشت، تاکید کرد که «در طول دو، سه سال گذشته خروج سرمایه از کشور به کشورهای همسایه اوج گرفته» و یکی از اصلی‌ترین دلایل آن نیز «بی‌ثباتی اقتصادی در کشور» است.

اقتصاد ایران دوره‌ای بحرانی را طی می‌کند، چنان‌چه حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران نیز چندی پیش اذعان داشت که در تمام سال‌های حکومت جمهوری اسلامی هیچ گاه وضع اقتصادی کشور این چنین آشفته نبوده است.

هیچ نظری موجود نیست: