نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ شهریور ۶, چهارشنبه

جنگ افروزی علیه سوریه؛ الکس لانتیر، ترجمه فرهاد فردا

جنگ افروزی علیه سوریه؛ الکس لانتیر، ترجمه فرهاد فردا

ده سال پس از حمله به عراق توسط دولت ایالات متحده آمریکا بر اساس دروغهای سرهمبندی شده، مبنی بر وجود سلاحهای کشتار جمعی (wmd)، یک اقدام تحریک آمیز مشمئز کننده مشابهی‌ توسط پاریس، لندن و واشنگتن برای توجیه یک جنگ جدید تجاوزگر علیه سوریه اختراع می‌‌شود.
ادعا مبنی بر بکارگیری سلاح شیمیای توسط رئیس جمهور سوریه  بشار الاسد در روز چهار شنبه گذشته در قوتا در نزدیکی‌ دمشق، فاقد هر گونه اعتبار است.
رژیم اسد هیچگونه انگیزه‌ای برای انجام یک چنین حمله‌ای ندارد. تا روز چهار شنبه نیروهای نظامی او عملا، نیروهای مخالفینی که تحت حمایت آمریکا هستند را بدون بکارگیری سلاحهای شیمیایی شکست می‌‌دادند. با توجه به عدم حمایت مردمی و شکستهای مکرّری که نیروهای مخالفین متحمل شده‌اند، آنها به باندهای غارتگر و آدمکش فرو می‌‌پاشند، وضیعتی که توسط بیانیه گروه نظامی مرتبط به القاعده بعد از حملهٔ قوتا تایید می‌‌شود. آنها اعلام کردند، که هر فرد متعلق به مذهب علوی که به چنگشان بیفتد را خواهند کشت.
ادعا مبنی بر استفاده اسد از سلاحهای شیمیایی تنها یک هدف دارد: ساختن یک بهانه برای حمله واشنگتن و متحدینش به سوریه. آنها بارها تهدید کرده‌اند، که اگر یک حملهٔ شیمیایی توسط رژیم سوریه رخ دهد، حمله خواهند کرد. در صورت وقوع یک حمله شیمیایی در قوتا، فرانسوا اولاند، دیویدکامرون و باراک اوباما به مراتب اطلاعات بیشتری در باره پیاده کردن آن دارند تا بشار الاسد.
قبل از هر گونه اثبات یک حملهٔ شیمیایی و قبل از اینکه تحقیقی شروع شده باشد - در واقع  در زمانی‌ کمتر از ارائه یک کیفرخواست از جانب ادارات پلیس در در رابطه با یک جنایت معمول خیابانی - مقامات فرانسوی و بریتانیایی خواستار یک جنگ با اسد شدند. یک روز پس از حمله ادعایی، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه اصرار داشت که "قدرت" تنها پاسخ مناسب است.
مقامات دولت اوباما حتی گفتند که آنها خواهان تحقیق از جانب سازمان ملل و یا جمع آوری شواهد قبل از اقدام برنامه‌های جنگی خود نیستند. آنها دیروز به نیویورک تایمز گفتند، با وجود فهرست هدف برای حملات آمریکا در سوریه که در کاخ سفید هم اکنون در گردش هستند، آنها "مصمم هستند در یک بحث طولانی در باره دسترسی تحقیق بازرسان سازمان ملل کشیده نشوند، زیرا که آنها تردید دارند، که آن بازرسان اکنون نتایج معتبر ارائه کنند".
ادعاهای دولت اوباما مبنی بر اینکه، آنها به جنگ میروند، بدان دلیل که آنها نگران این موضوع هستند، که از "خط قرمز" بکارگیری سلاحهای شیمیایی عبور شده است، کاملا متقلبانه است. دولت اوباما قصد ندارد که در باره چگونگی‌ واقعه قوتا تحقیق کند، بلکه برعکس، دولت اوباما خواهان به دست آوردن بهانه‌ای "معتبر" برای ارائه به رسانه‌ها، به سود توجیه اقدام نظامی که قصد دارد دنبال کند، می‌‌باشد، بدون توجه به این موضوع که آیا رژیم اسد هر گونه سلاح شیمیایی به کار گرفته است.
پاریس، لندن و واشنگتن برای جنگی خیز برداشته اند که پیامدهای بس گسترده خواهد داشت. ناوشکن موشک هدایت شونده ایالات متحده به شرق مدیترانه در حرکت است تا در وضعیت حمله به سوریه قرار بگیرد. همچنین طراحان نظامی مشغول آماده سازی یک بمباران گسترده و تشدید ارسال سلاح به اسلامیستهای مخالف در سوریه هستند. آنها به طرز بی‌ پرده و گستاخانه‌ای همهٔ هشدارهای متحدین سوریه، ایران و روسیه، مبنی بر اینکه حمله ایالات متحده به سوریه عواقب وخیمی را در سراسر منطقه به دنبال خواهد داشت، را رّد می‌‌کنند.
منافع ژئواستراتژیک و اقتصادی محرک سازماندهی جنگ علیه سوریه در بیانیه‌ای  طولانی، توسط یکی از استراتژیستهای برجسته امپریالیسم ایالات متحده، آنتونی کوردزمن از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی دو روز پس از ادعا حمله شیمیایی بیان شده است: " اگر بشار الأسد برنده شود و یا جان سالم بدر بردنش به شکلی‌ باشد که  برای او موقعیت کنترل بخش عظیم سوریه را ممکن کند، ایران درجه نوینی از نفوذ گسترده بر عراق، سوریه و لبنان در یک خاور میانه قطبی شده، - شقاق میان سنی و شیعه - به دست خواهد آورد و محرک مهاجرت تداوم دار اقلیتها خواهد بود. این مساله برای اسرائیل خطرات جدی جدید را ایجاد می‌کند، زیرا که این کشور دیگر با یک اسد منفعل مواجه نخواهد بود. همچنین یک چنین دورنمایی، عامل تضعیف اردن و ترکیه، مهمتر از هر مسالهٔ دیگر، موجب تقویت نفوذ ایران در خلیج خواهد بود. شرکت ب.پ تخمین میزند که عراق و ایران بر روی هم ۲۰ درصد از نفت اثبات شده جهان را دارا هستند و خاور میانه دارنده ۴۸ درصد این نفت است."
برای دست یابی‌ این هدف، یعنی‌ از میان برداشتن همهٔ موانع در مسیر کنترل ذخایر عظیم نفتی‌ در خاور میانه، کشورهای امپریالیستی تحت فرماندهی ایالات متحده، مشتاقانه و مسرور - همانطور که در عراق عمل کردند - مرگ صدها هزار نفر را سازماندهی می‌‌کنند.
یک مخالفت عمیق در طبقهٔ کارگر در ایالات متحده و اروپا در پرتاب به مسیر یک جنگ دیگر برای نفت و به منظور مزیت‌های ژئوپلیتیکی وجود دارد. بر طبق یک نظرسنجی از طرف رویترز - ایپسس که در روز شنبه منتشر شد، نشانگر آن است که تنها ۹ درصد مردم آمریکا موافق مداخله آمریکا در سوریه هستند و تنها ۲۵ درصد طرفدار آن خواهند بود ، حتی اگر اثبات شود که اسد از سلاحهای شیمیایی استفاده کرده است.
به خوبی‌ آگاه از این احساسات عمومی‌، رساناهای آمریکا و اروپا سخنی از منافع‌ای که اساس این برنامه های جنگی است به میان نمی‌‌آورند و هیچ مورد از ادعاهای مخالفین اسلامگرا را مورد بررسی انتقادی قرار نمی‌‌دهند، حتی اگر به خوبی‌ مشخص شده است که این نیروها مرتبط به القأعده هستند و به کرّات به مطبوعات دروغ گفته‌اند.  بوی مشمئز کننده دروغ، این آخرین عملیات یک رسانه تحت کنترل دولت برای اختراع یک محموله دیگر از سلاحهای کشتار جمعی و توجیه یک جنگ تجاوزگرانه دیگری را احاطه کرده است
همانگونه که ادعا قدرتهای امپریالیستی مبنی بر اینکه حمله آنها به سوریه از امیال انسانی‌ برای حفاظت از غیر نظامیان سوری منبعث شده است، این اظهارات سزاوار چیزی جز تحقیر نیستند. آنها در حال حرکت برای آغاز جنگ خونین دیگری هستند، آنهم فقط چند روز بعد از مجاز دانستن قتل‌عام هزاران معترض غیر مسلح توسط دولت نظامی مورد حمایت ایالات متحده در مصر. 
کارگران و جوانان باید با جنگی که واشنگتن و متحدینش در سوریه تهدید به آغاز آن می‌‌کنند، مخالفت نمایند. تا زمانی‌ که آنها توسط یک جنبش طبقه کارگر متوقف نشوند، به خوبی‌ قابل رؤیت است که قدرتهای امپریالیستی، در تعقیب دستور کاری که در سخنان کوردزمن چهار چوب آن بیان شده است، فراتر از جنگ با سوریه خواهند رفت. علاوه بر کشورهایی که نقداً در گرداب جنگ در سوریه، به ویرانه‌ای بدل میشوند، مانند عراق و لبنان، قدرتهای امپریالیستی ایران و در مقصود نهائی روسیه و چین را مد نظر دارند.
 ۲۶ آگوست ۲۰۱۳
الکس لانتیر
ترجمه: فرهاد فردا
برگرفته از:

هیچ نظری موجود نیست: