نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ مرداد ۳۱, پنجشنبه

بعد از نوشهر، نوبت به زنجان رسید!


    با این وجود، در بیستمین روز از مرداد 1392، همانگونه که در تصاویر خبرگزاری فارس مشاهده می‌کنید، ده‌ها هزارتن از مردم این شهر 435 هزار نفری خود را به خیابان‌های اصلی زنجان رسانده تا اعتراض خویش را به ادامه کار کارخانه سرب و روی اعلام کنند. کارخانه‌ای که به دلیل عدم رعایت استانداردهای محیط زیستی و نیز جانمایی غلط، به شدت کیفیت منابع آب، خاک، هوا و مواد غذایی منطقه را متأثر کرده است.
    بر بنیاد نتایج یک گزارش که در صفحه 245 از فصلنامه علمی/ پژوهشی سلامت و محیط در سال 1388 منتشر شده است، میزان غلظت عناصر خطرناکی چون کادمیوم، سرب، روی و کروم در نواحی پنج گانه شهر زنجان به شدت از مقدار استاندارد آن بالاتر بوده است.
    همچنین در گزارشی دیگر که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در سال 1387 به انجام رسیده،، وجود عناصر سنگینی چون سرب، روی و کادمیوم در برگ درختان گلابی، گیلاس و سیب و نیز درختان غیرمثمر به تأیید رسیده است. جالب این که حدود 4 سال است که به دلیل اثبات همین خطرات دستور جا به جایی کارخانه به مدیران شرکت ملی سرب و روی ایران هم صادر شده است، اما آنها با ترفندهایی این مسأله را هر بار به تأخیر انداخته‌اند.
    به هر حال، این بار هم مردم به عوض مسئولین وارد میدان شده تا با تشکیل اجتماعی بی‌سابقه بپرسند که چه کسی باید تاوان این تأخیرهای پی در پی در اجرای قانون را بدهد؟ حرکتی که سبب شد تا استاندار زنجان، سه روز پس از این راهپیمایی اعتراض آمیز، دستور تعطیلی کارخانه سرب و روی را صادر کند.
      البته معترضین به ادامه فعالیت این کارخانه مرگبار، تنها به تعطیل شدن آن بسنده نکرده و خواهان انتقال تمامی کارگاه‌های سرب و روی و ذوب فلزات آلوده کننده محیط زیست در حاشیه شهر از جمله محور زنجان به بیجار و جاده زنجان به تهران هستند. انتقال، سمزدایی از اراضی آلوده و نظافت کامل پسماندهای بسیار خطرناک حاصل از فعالیت این کارخانجات از دیگر درخواست‌های مردم است. افزون بر آن، پیگیری حقوقی تا صدور حکم مجازات عاملین نسل کشی آرام و آلوده کنندگان محیط زیست در شمار دیگر درخواست‌های مردم زنجان است. دست آخر آن که فعالین و مردم منطقه انتظار دارند تا با تشکیل یک گروه مستقل پایشگر (مرکب از اساتید دانشگاه و پژوهشگران کاربلد، نماینده مجلس، نماینده شورای شهر، نماینده معترضین، نماینده سازمان استاندارد، نماینده سازمان حفاظت محیط زیست و متخصص ایمونولوژی و خون) برای بررسی مستمر اجرای تک تک درخواست‌هاشان تا حصول نتیجه، مراتب با دقت پیگیری و نتیجه به مردم گزارش شود.
    نگارنده، حادثه رخ داده در زنجان را پس از ماجرای غرورآفرین پنجم تیرماه در نوشهر که منجر به نجات باغ گیاه‌شناسی آن شهر از گزند درخت‌افکنان دولتی شد، به فال نیک گرفته و امیدوار است روزی مردم اراک و دیگر سکونتگاه‌های کشور هم که نسبت به برخورداری از آب و خاک و هوای پاک در محرومیتی شدید قرار گرفته‌اند، بتوانند به حق خود که بهره‌مندی از محیطی باکیفیت برای زیستن است، دست یابند.
    امّا امید بزرگ‌ترم این است که روزی برسد مدیران و سیاستمداران حاکم بر کشور دریابند که اگر ملاحظات محیط زیستی را در طرح‌های توسعه اقتصادی خود مد نظر قرار ندهند، ممکن است با تبعات و تنش‌هایی اجتماعی مردمی، حتی قبل از خوردن سیلی از طبیعتی که هتک حرمت شده است، روبرو شوند.
************************************
سایت خبری راه کارگر ـ تجمع کارگران مجتمع سرب و روی و اعتراض به بیکار شدن خود، یک حق طبیعی آن هاست. آن ها باید اعتراض کنند. آنها باید خواهان انتقال کارخانه به محیطی دیگر و بالا بردن استنانداردهای ایمنی و زیست محیطی شوند، آنها باید از حقوق خود تا بازگشائی کارخانه در محل دیگری برخوردار شوند، آنها باید در صورت تعطیل دائم کارخانه بازخرید شوند، اما آن ها نباید در مقابل خواست اکثریت مردم زنجان که به آلودگی شدید هوای شهر اعتراض دارند بایستند. کارگران آگاه باید توده ی کارگران را به این نکته آگاه کنند که اگر طبقه کارگر بخواهد به حقوق کامل خود دست یابد باید به خواست های عموم مردم توجه کند و در راس اعتراضات آنها نیز قرار گیرد. این جا نکته ای که سرمایه داران سودجو که در راه بالابردن سودشان از هیچ جنایتی حتی جنایت در قبال محیط زیست نیز ابا ندارد تلاش خواهند کرد که روی منافع آنی کارگران سرمایه گذاری کرده و کارگران را در مقابل مردم قرار دهند. در این دامچاله نباید افتاد
zanjan-kargarn
*******************
zanjan-kargari2تجمع چند صد نفر كارگر شركت سرب و روي كه به علت بسته شدنش بيكار شدن
دوستاني كه اخيرا تو تجمع ها بودند بد نبود امروز يه سر مي زدند به تجمع اين كارگر ها كه هيچ ابزار اطلاع رساني هم ندارند..
من با اكثرشون صحبت كردم..كارگراني كه 18-15-10 سال بود اونجا كار مي كردند و هيچ مشكلي هم نداشتند
كاش شعار ها و نوشته هاي پلاكارد اونها رو هم مي ديدين
کارکنان و کارگران زحمت کش شرکت ملی سرب و روی ایران با حضور مدیران عالی رتبه و مسولین انرژی مضاعف دریافت نمودند و ساعت های متمادی به تجمع خود در در جلوی استانداری شهر زنجان ادامه دادند.
اما استاندار و مسئولین حاضر به پاسخگویی نشدند.
به گفته یکی از شاهدان عینی د. ی ،ندونستیم آیا پرونده خاوری دیگه ای تو زنجان در حال شکل گیریه ولی هر چی بود مسئولا بیرون نیومدنو گفتن امروز روزه سکوت گرفتن (قبول باشه ایشالا…)
آقا امروز جلو در استانداری بیکار شده های شرکت سرب و روی تجمع داشتن، جوابشون رو کی باید بده؟ این کارگرا همون کارگرایی هستن که جزو اقشار زیر متوسط جامعن،الان کی جوابگوی ایناست؟ جواب منو بدید
دوستان عزیز به نظر شما چرا روز یکشنبه پلیس از معترضین به کارخانه ی سرب و روی حمایت کرد اما روز پنجشنبه این کار را انجام نداد و عده ای هم توسط پلیس دستگیر شدند ؟ ؟؟؟ کسانی هماهنگ کننده این اعتراض هستند که با تعطیلی این کارخانه زمینهای این محل را تصاحب کرده و پول کلانی به جیب خواهند زد و در این حین از مردمی که صرفا به آلودگی اعتراض دارند نهایت سوء استفاده را خواهند کرد .این کارخانه با استاندارد جهانی تاسیس شده است با تعطیلی این کارخانه تنها کارگران بیکار نخواهند شد بلکه در اقتصاد کلی زنجان تاثیر به سزایی خواهد گذاشت که بعدا معلوم میشود شهرهای بسیاری منتظر این فرصت هستند حال اانتخاب با شماست آیا میخواهید یکبار دیگر اسیر بازیهای سیاستمدارها شوید ؟؟؟؟؟؟؟
zanjan-kargari
zanjan-kargari1
****************************************
اجتماع اعتراضی کارگران کارخانه تعطیل شده سرب و روی زنجان در مقابا استانداری
برپایه گزارش ایلنا متعاقب تعطیلی این کارخانه در تاریخ ۲۳ مردادماه، صبح امروز ۴۰۰ کارگر کارخانه سرب و روی زنجان که شغلشان تهدید شده است در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. بطوری که بلوار شهید چمران زنجان که تا هفته گذشته شاهد تجمع اقشار مختلف زنجان به قصد تعطیلی و یا انتقال شرکت ملی سرب وروی زنجان بود، امروز پذیرای کارگران کارخانه سرب و روی بود تا اعتراضشان را نسبت به تعطیلی کارخانه اعلام کنند.کارگران زنجانی در تجمع امروز خود با سر دادن شعارهای اعتراضی از جمله «الله اکبر» خواستار بازگشایی یا تعیین تکلیف آینده شغلی‌شان شدند.
ازسویی محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس اسلامی تعطیلی این واحد صنعتی را بنا به درخواست «۹۰ درصد مردم استان» ذکر کرد و گفت: مسئولین شرکت ملی سرب و روی، مدیر کل محیط زیست و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در این زمینه قصور کرده‌اند و باید پاسخگوی مردم، مسئولین و کارگران بیکار شده باشند.
وی با بیان اینکه الویت مسئولین استان پیگیری اشتغال کارگران شرکت ملی سرب و روی زنجان است، اظهار داشت: تمامی اقشار زنجان از فعالیت این واحد تولیدی آلاینده محیط زیست مضطرب و نگران شده بودند و این موضع ابعاد امنیتی پیدا کرده بود.
نماینده مردم زنجان با اعلام اینکه «زمینی برای ادامه کار این شرکت خریداری و فنس کشی شده است»، اظهار امیدواری کرد مشکل کارخانه سرب و روی زنجان در دولت جدید مرتفع شود.
********************************************
تجمع مردم زنجان در اعتراض به آلودگی‌های سرب و روی در مقابل استانداری زنجان
کد خبر: ۳۳۷۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ – ۱۹:۲۵
********************************
انتقال کارخانه سرب و روی وعده ای که عملی نشد
زنجان در محاصره آلودگی
انتقال کارخانه سرب و روی زنجان در حالی امروز صحنه بحث در خصوص انتقال به مکانی دیگر است که هنوز به رغم وعده استاندار زنجان در خصوص انتقال این کارخانه پس از دوسال این وعده عملی نشده است.
کد خبر: ۲۸۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۱ – ۱۹:۳۲
شرکت سرب و روی زنجان که بنا به مطالب عنوان شده از سوی مسئولان، بدون اخذ مجوزهای لازم از محیط زیست در محل حاضر مستقر است همواره صحنه بحث های کارشناسی و حتی غیرکارشناسی که بعضا غرض ورزانه بوده نیز بوده که لزوم انتقال این کارخانه به محل دیگر را همواره مورد تاکید قرار می دهد.
بر اساس مستندات موجود سرانجام در سالهای پایانی دهه 80 با رایزنی های متعدد و پیگیری های مکرر و تبیین و تشریح اثرات زیانبار فعالیت شرکت در تهدید بهداشت عمومی، انتقال کامل مجموعه کارخانجات سرب و روی در جلسه مورخ 7/11/87 کمیته بررسی انتقال کارخانه، انتقال این کارخانه از محل فعلی به محل متناسب با ضوابط و معیارهای استقرار صنایع در حضور استاندار به تصویب حاضرین می رسد.
اداره کل محیط زیست استان زنجان از همان ابتدا به رغم مخالفت با استقرار کارخانه در محل حاضر در راستای تامین سلامت و بهداشت عمومی همواره نحوه فعالیت کارخانه را تحت پایش و کنترل مستمر خود قرار داد و با ابلاغ ضوابط محیط زیست در ادوار مختلف با صدور اخطاریه، مدیران شرکت را به نصب تجهیزات کنترل کننده آلودگی (فیلتر) بر روی خروجی دودکش ها و انسداد خروجی کانال منتهی به رودخانه زنجانرود تا حدود زیادی از تسری آلودگی به سایر نقاط جلوگیری کرد ولی در برخی موارد فعالیت شرکت در ایام بارندگی از طریق سر ریز شدن فاضلاب و عدم مدیریت بهینه در نگهداری فیلترهای منصوبه و دفع غیراصولی پسماندها، با ایجاد آلودگی در منطقه مواجه بوده است و با این وجود نمونه برداری های به عمل آمده از تعداد سه حلقه چاه مونیتورینگ موجود در کارخانه حاکی از عدم تسری آلودگی به آبهای تحت الارضی است.
انتقال کارخانه سرب و روی، حکایتی که هنوز نتیجه ندارد
شورای برنامه ریزی استان زنجان در تاریخ چهاردهم مردادماه سال 88 با تصویب مصوبه ای شرکت ملی سرب و روی ایران را موظف کرد تا با استفاده از خدمات مشاور ذیصلاح طرح جامعی برای محل فعلی کارخانه سرب و روی زنجان ارائه دهد.
با قوت گرفتن تغییر محل کارخانه سرب و روی زنجان از محل فعلی در 15 کیلومتری جاده زنجان – تهران تمهیداتی برای تامین هزینه این جابجایی از سوی نهادهای ذیربط اتخاذ شد.
تقی رضایی، رئیس وقت سازمان مسکن و شهرسازی استان زنجان در این خصوص به خبرنگار مهر در زنجان گفت: برای تامین اعتبار انتقال کارخانه سرب و روی بر اساس دستور استاندار تعیین کاربری جایگزین برای کارخانه سرب و روی در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: گروه کارشناسی کارگروه، سه جلسه فشرده با حضور دستگاه های ذیربط برگزار کرد که در نهایت این جلسات در تاریخ 23 تیر ماه سال جاری سه اولویت اصلی برای کاربری این زمین نهایی شد.
رضایی خاطرنشان کرد: ایجاد سایت گلخانه ای و فضای سبز با محوریت فعالیتهای اقتصادی در قالب آیین نامه ها و ضوابط سازمان جهاد کشاورزی و سازمان مسکن و شهرسازی، ایجاد مجموعه های گردشگری، تفریحی، فراغتی و ایجاد جاذبه های توریستی با توجه به نزدیکی به قطب گردشگری سلطانیه و احداث مجموعه های ورزشی با اولویت مجموعه های ورزشی روباز ملی و بین المللی سه اولویت پیشنهادی گروه کارشناسی را تشکیل می دادند که از سوی کارگروه مورد تایید قرار گرفت همچنین اعضای کارگروه بر استفاده تلفیقی از این سه اولویت نیز تاکید کردند.
رئیس سازمان مسکن و شهرسازی زنجان به عنوان دبیر کارگروه اظهار امیدواری کرد: با تصویب این اولویت از سوی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، شرکت ملی سرب و روی در اسرع وقت با عقد قرارداد با مهندسان مشاور ذیصلاح طراحی مناسبی برای این فضا ارائه دهد تا مراحل تصویب طرح پیگیری شود.
استاندار زنجان نهم بهمن ماه سال 88 در جلسه جابجایی کارخانه سرب و روی زنجان از اختصاص 450 هکتار زمین برای احداث کارخانه جدید سرب و روی خبر داد و گفت: زمین فعلی شرکت برای استفاده کاربری گردشگری، اقامتی، فضای سبز و تفریحی استفاده خواهد شد.
محمد رئوفی نژاد با تاکید بر لزوم انتقال شرکت سرب و روی افزود: جابجایی این شرکت با کار کارشناسی دقیق طی چند ماه گذشته انجام گرفته است.
عدم جابجایی شرکت ملی سرب و روی به رغم گذشت یک سال از وعده داده شد
وی ادامه داد: جابجایی شرکت در دو فاز عملی خواهد شد که فاز اول در بخش سرب در دهه فجر سال آینده و بخش روی در سال 1390 به بهره برداری خواهد رسید.
رئوفی نژاد با بیان اینکه کلیه فعالیتها و اقدامات برای انتقال کارخانه سرب و روی از منطقه فعلی از 15 کیلومتری زنجان صورت گرفته است، افزود: احداث کارخانه جدید در دهه فجر امسال کلنگ زنی خواهد شد.
استاندار زنجان تاکید کرد: کارخانه جدید سرب و روی برای جلوگیری بیشتر از آلودگی ها باید مجهز به جدیدترین تکنولوژی باشد.
وعده محمد رئوفی نژاد چندی بعد با کلنگ زنی زمینی در نزدیکی روستای چپ چپ محقق شد وعده ای که تنها در حد کلنگ زنی باقی ماند و هنوز گامی عملی در زمینه انتقال کارخانه سرب و روی محقق نشده است.
هنوز با گذشت نزدیک به یکسال از وعده محمد رئوفی نژاد شرکت ملی سرب و روی ایران در مکان سابق فعال است و سکوت متولیان جابجایی به رغم تاکیدات و پیگیریهای محیط زیست استان زنجان، شکل عملی به خود نگرفته است.
بی شک صنعت جزء لاینفک روند توسعه ای یک منطقه محسوب می شود و ایجاد اشتغال همواره مورد تاکید است ولی آنچه در این میان وجود دارد و موجب شده است برخی شایعات در خصوص انتقال کارخانه سرب و روی ایجاد شود تعلل برخی مسئولان و سکوت متولیان بهداشت و سلامت استان است.
این در حالی است که مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان زنجان در دوم شهریورماه سالجاری در جلسه کارگروه امنیت و سلامت غذایی استان زنجان گفت: در بحث آلودگی خاک مناطق اطراف کارخانه سرب و روی آزمایش‌هایی بر اساس تقسیم‌بندی آلودگی خاک صورت گرفته است و مطالعاتی نیز راجع به گیاهان این منطقه انجام و نمونه‌برداری شده است و آلودگی پوشش گیاهی منطقه به اثبات رسیده است.
امیر مهدویانی افزود: برای اطمینان از آلودگی این پوشش‌های گیاهی نیاز به نمونه‌برداری‌های جدید است، چرا که گزارشات برای سنوات قبلی است که از سال 60 تا 90 ادامه داشته است و با توجه به اقداماتی که در زمینه کنترل آلایندگی‌های کارخانه در دو سال اخیر انجام شده است، لزوم تجدید نمونه‌برداری‌ها کاملاً احساس می‌شود.
میوه های باغات اطراف کارخانه آلوده است
مهدویانی با اشاره به اینکه میوه‌های باغات منطقه اطراف کارخانه باید ریزش شود، تأکید کرد: میوه‌های این باغات غیرقابل استفاده است، چرا که این میوه‌ها خود جاذب مواد رادیو اکتیویته هستند.
وی تصریح کرد: قطع کردن درختان این منطقه در حال حاضر منطقی نیست و این امر نیاز به مشاوره علمی و گروه کارشناسی دارد، چرا که تجمع عناصر آلوده در زمین سبب تمرکز عناصر سنگین در درخت می‌ شود و بررسی‌های کارشناسانه می‌گوید قطع این درختان خود موجب پراکندگی آلاینده‌ها در نقاط دیگر می‌شود، بنابراین باید بررسی و مطالعه شود که این درختان در چه زمان قطع شوند و چه درختانی پس از آن‌ها کاشته شود.
مهدویانی با اشاره به آزمایشاتی که در گذشته روی گیاهان مناطق اطراف کارخانه صورت گرفته است گفت: در ابتدای سال 90 مدیرعامل کارخانه سرب و روی با هدف کنترل آلودگی این کارخانه و جابجایی آن در زمان‌بندی مناسب فراخوانده شد و اقدامات بعدی از قبیل نصب سیستم پالایش لحظه‌ای، جلوگیری از خروج آب‌های سطحی به بیرون از کارخانه، جدول‌بندی اطراف پسانه‌ها و ایجاد حوضچه در ایام بارندگی انجام شد.
تکالیف شرکت در رفع آلودگی
طبق صورت مجلس مورخ 30/3/90 با مدیران شرکت مذکور با تعیین برنامه زمان بندی مورد توافق می شود به شرح 5 بند معضلات زیست محیطی موجود در شرکت رفع شود که تاکنون اقدامات نسبتا خوبی در انسداد کانال خروجی فاضلاب و سایر موارد هر چند ناقص انجام پذیرفته است.
براساس نتایج آنالیز نمونه برداری های به عمل آمده، آلودگی خاک ناشی از فعالیت واحد در محدوده فعالیت شرکت محرز و مسلم است.
آلودگی درختان مثمر و غیر مثمر
وجود عناصر سنگین در برگ درختان گلابی، گیلاس و سیب طبق نتایج نمونه برداری های به عمل آمده به تایید می رسد و در درختان غیرمثمر هم به موجب نتایج مطالعات پژوهشی سال 1387 مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، این آلودگی به تایید رسیده است و در گیاهان موجود میزان آلودگی سرب و روی و کادمیوم به فراوانی مشاهده شده است.
این مسائل در حالی بیان می شود که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان به عنوان متولیان بهداشت استان سکوت پیشه کرده و از پاسخگویی در این خصوص امتناع می کنند که در جدیدترین این موارد به رغم پیگیریهای خبرنگار مهر دکتر سروری زنجانی ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان به رغم وعده هفته گذشته خود برای گفتگو با خبرنگار مهر اکنون به تماس های خبرنگار پاسخ نمی دهد این در حالیست که وی اصلی ترین متولی بهداشت و سلامت در استان است.
شرکت ملی سرب و روی تنها شرکت دارای سیستم آنلاین در خروجی دوکش
مسئول آزمایشگاه اداره کل حفاظت از محیط زیست استان گفت: شرکت سرب و روی و شرکت روی وابسته به کالسمین از مهم ترین واحدهای آلاینده هوا در محدوده شرق زنجان هستند.
جعفر خامسی با یادآوری اینکه بر فعالیت سرب و روی کنترل های بسیاری صورت گرفته است، ادامه داد: در حال حاضر تنها شرکتی که دارای سیستم آنلاین در خروجی دودکش کارخانه است واحد سرب و روی است و با توجه به نظارت های صورت گرفته در طول یک ماه گذشته در مواردی به صورت لحظه ای میزان آلودگی خارج شده از دودکش کارخانه از حد مجاز و استاندارد بالاتر رفته ولی این اتفاق در طول زمان بسیار کمی رخ داده است.
وی خاطرنشان کرد: طبق اطلاعات رسیده از سیستم آنلاین در صورتی که استاندارد موجود را اندکی سخت گیرانه لحاظ نماییم در روزهای اخیر، تقریبا از اوایل مهر ماه میزان مواد آلاینده خروجی از دودکش کارخانه شرکت سرب و روی از حد استاندارد بالاتر رفته است که در این رابطه اخطارهایی نیز داده شده و به موضوع رسیدگی شده است.
خامسی مسئله مهم و اساسی در بحث سرب و روی را آینده این صنعت عنوان کرد و گفت: طبق مصوبات کارگروه امنیت غذایی مقرر شده بود این واحد با یک چهارم ظرفیت خود فعالیت نماید تا مشکل آلایندگی هوای شهر برطرف شود و باید توجه داشت که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ناظر این موضوع است که این کارخانه با بیش از یک چهارم ظرفیت خود به فعالیت نپردازد.
مسئول آزمایشگاه اداره کل حفاظت از محیط زیست استان زنجان با تاکید بر اینکه در بحث آینده نگری و جابه جایی این صنعت در کارگروه استانی تصمیمات جدی گرفته شده است، اظهار کرد: در حال حاضر انتقال کارخانه سرب و روی مطرح می باشد و در این راستا در روستای چپ چپ مکان یابی صورت گرفته و نتیجه ارزیابی از منطقه برای مناسب بودن جابه جایی به اداره کل محیط زیست ارسال شده است تا تصمیمات لازم در این خصوص گرفته شود.
عمر مفید تاسیسات سرب و روی به پایان رسیده است
مسئول آزمایشگاه اداره کل حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه آماده سازی زیرساخت ها در منطقه چپ چپ برای جابجایی پسماندهای کارخانه در حدود یک ماه طول خواهد کشید، یادآور شد: مشکل اصلی که در حال حاضر در رابطه با صنعت سرب و روی وجود دارد این است که طول عمر تاسیسات کارخانه سرب و روی به پایان رسیده است و اکثرا فرسوده شده است به طوری که این تجهیزات دیگر جوابگوی ادامه کار نیست و اگر این کارخانه بخواهد در همین محل فعلی به ادامه کار بپردازد باید به تغییر و اصلاح زیرساخت هایش بپردازد و یا اینکه موضوع انتقالش با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری شود.
زنجان در محاصره آلودگیهای زیست محیطی
وی ادامه داد: ما در شهری زندگی می کنیم که در فاصله حدود 5 کیلومتری آن شهرک تخصصی روی با حدود 46 واحد صنعتی، در فاصله 6 تا 7 کیلومتری مجتمع ذوب ناجی با حدود 46 واحد ذوب مس، در فاصله 3 کیلومتری جنوب شهر یک شهرک صنعتی با حدود 273 واحد صنعتی قرار دارد و شهرک صنعتی شماره دو نیز در جنوب غرب زنجان است که همگی باعث می شوند ما روز به روز با مشکلات عدیده ای مواجه باشیم. بنابراین نمی توان انتظار داشت که محیط زیست به تنهایی بتواند تمام مشکلات مربوط به آلایندگی این صنایع را برطرف کند.
منبع: مهر

هیچ نظری موجود نیست: