نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ مرداد ۲۳, چهارشنبه

سالیانه 7000 هكتار از باغات پسته كرمان خشک می‌شوند
مدیر کل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا ضررهای برداشت بیشتر از پروانه بهره‌برداری از چاه‌های مجاز را جبران ناپذیر دانست.
علی اصغر قانع، مدیر کل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفا در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص برداشت بیش از مقدار مندرج در پروانه بهره‌برداری ازچاه‌های مجاز اظهار داشت: بخش عظیمی از کسری مخزن آبخوان های کشور ناشی اضافه برداشت چاه‌های مجاز است که این برداشت بی‌رویه از مخازن تبعات منفی و جبران ناپذیری را برای آب‌های زیر زمینی در بر خواهد داشت.
وی با اشاره به ضررهای اضافه برداشت از چاه ها افزود: این سفره ها دارای ظرفیت محدود هستند و در صورت ادامه روند برداشت كنونی مشكلات جبرانی ناپذیری به وجود خواهد آمد كه از آن جمله می‌توان به فرونشست زمین و بروز شكاف‌های طولی در بسیاری از دشت‌های كشور، كه در نهایت منجر به وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به زیرساخت‌ها و تاسیسات این دشت‌ها شده و یا خواهد شد.
قانع افزود: شورشدن منابع آب زیرزمینی كه نتیجه آن بروز مشكل در تامین آب شرب منطقه، تخریب بافت خاك، شور شدن تدریجی خاك و كاهش راندمان تولید محصولات كشاورزی از اثرات مخرب بهره برداری بیش از اندازه است.
مدیر کل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا با اشاره به ضرر سرمایه گذاران در صورت بهره برداری بیش از اندازه گفت: این فعالیت در نهایت منجربه تغییر محل و كف شكنی مكرر چاه‌ها خواهد شد كه هزینه هنگفتی را به كشاورزان و بهره‌برداران تحمیل می کند همچنین در برخی موارد با توجه به محدودیت‌های قانونی برای كف‌شكنی و جابجایی منجر به از بین رفتن كامل سرمایه‌گذاری خواهد شد.
وی با اشاره به منابع آب زیرزمینی به عنوان منبعی برای تامین آب مصرفی مردم افزود: با توجه به این نكته كه منابع آب زیرزمینی بخش عظیمی از منابع مورد نیاز برای این منظور را تامین می‌كنند این فعالیت های بیش از ظرفیت مخاطراتی را نیز در این زمینه به وجود خواهد آورد.
قانع اضافه کرد: بیابان زایی و خشك شدن باغها به علت خشكسالی های مكرر در سالهای گذشته و كاهش آبدهی و یا خشك شدن چاهها – چشمه‌ها و قنوات كشور از دیگر اثرات مخربی است که در صورت عدم توجه به این موضوع در سال های آینده تشدید خواهد شد.
مدیر کل دفتر نظامهای بهره برداری و حفاظت آب و آبفا خاطر نشان کرد: سالیانه مقدار زیادی از اراضی آبی كشور به دیم تبدیل می شوند در این زمینه می توان به استان کرمان اشاره کرد که سالیانه 7000 هكتار از باغات پسته این شهرخشك می‌شوند.
منبع:ایلنا

هیچ نظری موجود نیست: