نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ اسفند ۱۷, پنجشنبه



نقدی بر کتاب: قبله عالم – ژئوپولیتیک ایران.

پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷ مارس ۲۰۱۳

کاظم رنجبر

ranjbar.jpg
نقدی بر کتاب: قبله عالم – ژئوپولیتیک ایران.
به قلم گراهام فولر. ترجمه عباس مخبر. انتشارات: نشر مرکز چاپ پنجم تاریخ انتشار ۱۳۹۰ شمسی – تهران. ۳۲۷ صفحه.
به قلم: کاظم رنجبر دکتر درجامعه‌شناسی سیاسی.
Kazem.randjbar@yahoo.fr

پیشگفتار :

به عنوان یک سیاست‌شناس (Politologue) که رشته تحصیلی این صاحب قلم است، سازمان اطلاعاتی سیا و راند کرپوراسیون، (RAND Corporation ) و هم چنین، شخص آقای گراهام فولر (Graham E. Fuller) و نقش ایشان به عنوان: مامور سیا، خصوصا در مسئله: ایرانگت، و فعالیت او در راستای اسلام سیاسی در جهان اسلام خصوصا در الجزایر، برای اینجانب شخصیت وسازمانهای ناشناخته نیستند. (ماخذ ۱-۲) ولی از آنجائیکه این کتاب ذکر شده در بالا، برای اولین بار در زبان فارسی در تهران چاپ و منتشر شده است، برای من بسیار جالب و در عین حال قابل توجه از منظر تحلیل و تفسیر محتوی سیاسی و یپامی که دولت آمریکا از طریق این افسر اطلاعاتی و این کتاب من غیر مستقیم، به رهبران سیاسی ایران امروز می‌دهد بسیار مهم است. لذا با تکیه بر اصول حس وطندوستی و دفاع از استقلال و تما میت ارضی وطنم ایران، و از طرف دیگر به عنوان یک تحلیلگر سیاسی وظیفه خود می‌دانم که محتوی این کتاب را در راستای ایمان و صداقت با اصول ذکر شده در سطر بالا به به نقد بکشم. رابطه سالم و همکاری‌های مفید علمی، اقتصادی، فرهنگی، بین ملت‌ها در راستای احترام متقابل به حقوق ملت‌ها و پشتبانی از استمرار صلح همکاری وظیفه فردی و اجتماعی هر انسان صاحب قلم است.
با همه این خوشبینی‌ها فراموش نکنیم که دنیای سیاست و سیاست قدرت‌های مهم، همیشه در راستای استعمار ملت‌های ضعیف، تا حد از بین بردن آ نان از منظر فیزیکی و نفی حقوق انسانی آنان است. تاریخ تراِژیک سرخپوستان قاره آمریک - سیاهپوستان آفریقا تراژدی ملت فلسطن، تاریخ استعمار، نمونه این رفتار‌های سلطه گرانه این قدرت‌ها هستند که انسان‌های صاحب وجدان و مسئول هر گز نمی‌توانند تاریخ معاصر را از منظر تراژیک آن فراموش بکنند.

این کتاب در ۳۲۷ صفحه توسط شکت نشر مرکز در تهران چاپ و منتشره شده است. نسخه ایکه من در اختیار دارم، چاپ پنجم است که در سال ۱۳۹۰ در اختیار خوانندگان گذاشته شده است.
قبل از هرچیز ضمن توجه به مقدمه نویسنده کتاب، به طرح بیان محتوی کتاب از طریق عنوان فصول کتاب توجه‌مان را معطوف می‌داریم که در واقع استخوان بندی اساسی اندیشه‌ها و پیام دولت آمریکا به رهبران و مسئولین کشور ایران است. فراموش نکنیم که ماموران سازمان‌های اطلاعاتی تمام کشور‌های دنیا، حتی بعد از پایان خدمت ورسیدن به سن بازنشستگی، حق نوشتن ولو خاطرات خود را حتی بصورت رومان و اسم مستعار را ندارند. یک مامور اطلاعاتی تا پایان عمر خود مامور اطلاعاتی می‌ماند. خود آقای گراهام فولر نیز در این کتاب من غیر مستقیم اعتراف می‌کند. ایشان در صفحه سیزده در پیشگفتار مولف چنین می‌نویسد: مایلم مراتب سپاس خود را از شرکت رند (یعنی ه‌مان: (: کرپوراسیون. RAND Corporation (Research ANd Development-) انبار اندیشه سازمان سیا) به خاطر کمک مالی سخاوتمندانه‌اش جهت تکمیل این تحقیق ابراز نمایم. هنگامی که در آواخر سال ۱۹۸۷ ار خدمت دولتی (از خدمت در سیا) باز نشسته شدم، فقط بخشی از این اثر را نوشته بودم. از همکارانم در شرکت رند (یعنی از همکاران سیا ایشان) که این نوشته را خواندند و انتقادات سودمندی ارائه دادند نیز سپاسگزارم: فرانک فوکی یا ما. نیکلا شاهگلدیان. پل هنز، و زلمای خلیل زاد، همچنین به بسیاری از دوستان شخصی خود خارج از شرکت رند مدیونم که با مرور تمامی این دستنوشته یا بخش هائی از آن موافقت کردند، بخصوص سهراب سبحانی، و دیگرانی که در اینجا نمی‌توانم از آن‌ها تشکر کنم. بدیهی است که مسئولیت هر گونه خطائی بر عهده من است.
همین چند جمله ماهیت و مسئولیت شغلی و روابط تنگاتنگ سازمان سیا و راند کورپراسییون، (انبار اندیشه سیا) را نشان می‌دهد و آقای فولر اعتراف می‌کنند و می‌گوید: «دیگرانی که در اینجا نمی‌توانم تشکر بکنم».

این کتاب به غیر از یاداشت ناشر که دارای محتوی با ارزشی است، و یپش گفتار مولف و مقدمه، شامل ۱۶ بخش است. در این ۱۶ بخش است که اساس و پایه اندیشه‌های سیاسی نویسنده، که در حقیقت، پیش برنامه سیاست‌های آمریکا در رابطه با ایران و کشور‌های همجوارایران و منطقه خاورمیانه، و قدرت‌های رقیب آمریکا در رابطه با ایران است، نویسنده توضیح و تشریح می‌کند. ولی همراه این توضیح و تشریح نیز پیام‌های غیر مستقیم نیز حتی بصورت تهدید ناشی از موقعیت جغرافیای سیاسی ایران (ژئوپولیتیک ایران) به دولتمردان ایران و ملت ایران، هشدار می‌دهد. بی‌جهت نیست که عنوان کتاب نیز بیانگر این مسئله است: قبله عالم ژئوپولیتیک ایران.
برای جلب توجه خواننده این نقد که دسترسی به خود کتاب را ندارند، عنوان این شانزده فصل را اینجا می‌آوریم و بعد در مجموع محتوی کتاب یعنی در واقع سیاست آمریکا در رابطه با ایران و منطقه خاورمیانه را به نقد می‌کشیم.

فصل اول – فرهنگ سیاسی و اجتماعی ایران.
فصل دوم – ایران و عراق میدان نبرد فرهنگ‌ها.
فصل سوم – ایران و خلیج فارس، قسمت اول غبار‌های تاریخ.
فصل چهارم – ایران و خلیج فارس، قسمت دوم: ایران و مبارزه جوئی جدید عرب.
فصل پنجم - ایران و خلیج فارس، قسمت سوم: زیستن با یک ایران جمهوری
فصل ششم – ایران و عربستان سعودی کشمکش بنیاد گرایان.
فصل هفتم – ایران، لبنان، و درگیری اعراب و اسرائیل.
فصل هشتم – ایران و روسیه: تزار‌ها در مقابل شاه.
فسل نهم – ایران و اتحاد جماهیر شوروی پس از جنگ جهانی دوم.
فصل دهم – ایران و اتحاد شوروی: شکل مناسبات آینده.
فصل یازدهم – ایران و ترکیه: رقابت برای رهبری آسیای مرکزی.
فصل دوازدهم – ایران و مفهوم جبهه شمالی.
فصل سیزدهم - نگاه ایران به شرق افغانستان، پاکستان، هند، و آسیای شرقی.
فصل چهاردهم - ایران و دیدگاه جهانی.
فصل پانزدهم - ایران و ایالات متحده.
فصل شانزدهم – نتیجه: کالبد شکافی سیاست خارجی ایران در آینده.

برای شناساندن سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، و راند کورپوراسیون و شخص آقای گرام فولر برای هموطنان ایرانی، من صحب این قلم، مقالاتی در این باره نوشته‌ام، که هموطنان می‌توانند برای شناخت این شخص و این سازمان‌ها با این آدرس‌های زیر به آن‌ها مراجع بکنند. در نقد این کتاب ما ۳هدف را تعقیب می‌کنیم و سعی براین خواهیم داشت که خواننده را در راستای این ۳هدف را هنمائی بکنیم. لذا برای جواب دادن به این ۳ هدف، با این ۳- سئوال شروع می‌کنیم:
۱- از آنجائیکه مامورین اطلاعاتی سیا، بدون اجازه دستگاه اطلاعاتی سیا نمی‌توانند مقاله و کتاب بنویسند، مسلما این کتاب با اجازه سازمان سیا نوشته شده است، اولین سئوال این است، از آنجائیکه بیش از ۳۳ سال است رابطه دیپلماتیک دولت آمریکا، با ایران قطع شده است، در راستای چه هدف سیاسی دولت آمریکا این کتاب را منتشر کرده است؟ آیا از طریق محتوی این کتاب، آقای فولر، یا به عبارت دیگر، دولت آمریکا، پیامی را غیر مستقیم، به دولتمردان جمهوری اسلامی، که انحصاراً حکومت را دردست دارند می‌فرستند؟
۲- یا اینکه با تحلیل نسبتاً گسترده از موقعیت ژئوپولیتیک ایران، و تکیه بر احتمالات بروز برخورد‌های نظامی با دشمنان تاریخی ایران در منظقه، ویا برخورد‌های ناشی و چه بسا تحریک و پشتبانی شده توسط قدرت‌های ذینفع در منطقه، علاوه بر حکومتگران انحصاری در ایران فعلی، اینبار خود ملت ایران و اکثریت خاموش را مخاطب قرار می‌دهد، آنان را با نشان دادن خطرات احتمالی که می‌تواند، در آینده حتی تمامیت ارضی ایران را تهدید می‌کند، به یک نوع جنبش و حرکت‌های سیاسی در راستای دخالت دموکراتیک در اداره مملکت دعوت می‌کند؟.
۳- یا اینکه در واقع انتشار این کتاب یک هدف نسبتاً بدبینانه است، دولت آمریکا و دستگاه اطلاعاتی آن، از طریق یکی از ماموران با تجربه خود، نکات ضعف و شکنند ه گی و آسیب پذیری ایران را در اختیار دشمنان تاریخی ایران می‌گذازد و منتظر دخالت‌های این دولت‌های خارجی می‌باشد؟

* * *
در راستای این سه احتمالات، با تکیه بر طرح مسائل تاریخی و خارجی ایران و احتمالات بروز بحران‌های داخلی و فعالیت‌های دشمنان تاریخی ایران در منطقه، با استناد به کتاب: قبله عالم ژئوپولیتیک ایران، به تحلیل و تفسیر این کتاب می‌پردازیم.

نگاه کوتاه به فصل اول کتاب.

عنوان فصل اول کتاب: فرهنگ سیاسی و اجتماعی ایران، است
این فصل را مامور سیا، آقای گراهام فولر، با جملات یک جاسوس دیگراز قدرتهای استعماری جهان غرب، از امپراطوری بریتانیا، شخصی بنام: جمس موریه (Jammes Morier) که در زمان فتحعلیشاه قاجار ماموریت سیاسی داشت، وکتابی با عنوان: سرگذشت حاجی بابای اصفهانی در ایران. شروع می‌کند و آقای گراهام فولر رک و روشن ایرانیان را ذاتاً دروغگو می‌نامد.
«... به ایرانیان دل مبندید که وفا ندارند. سلاح جنگ و آلت صلح ایشان دروغ و خیانت است. به هیچ و پوچ آدمی را به دام می‌اندازند. هرچه به عمارت ایشان کوشی، به خرابی تو می‌کوشند. دروغ ناخوشی ملی و عیب فطری ایشان است و قسم شاهد بزرگ این معنی. مگر قسم‌های ایشان را ندیده‌اید ببینید سخن راست را چه احتیاج به قسم است. از کتاب: حاجی بابای اصفهانی» ماخذ: صفحه ۱۰ از کتاب: قبله عالم ژئوپولیتیک ایران.
آیا شما خواننده فکر می‌کنید، آقای گراهام فولر جاسوس رسمی سیا، و عضو «راند گورپوراسیون – انبار اندیشه سیا» این مقدمه را برحسب تصادف انتخاب کرده است؟ یکی از برنامه‌های استعمار شناخت فرهنگ و روان‌شناسی جوامع مستعمره است، خصوصاً بزرگ جلوه دادن نکات ضعف این جوامع در راستای جنگ‌های راونی است که در بین این ملت‌ها اعتماد به خود را تضعیف بکنند. خنده دار این است که آقای گراهام فولر جاسوس رسمی آمریکا در راستای پیشبرد این هدف، یعنی جنگ‌های روانی، به آثار استادان خود، یعنی دستگاه جاسوسی امپراطوری بریتانیا متوسل می‌شود، و شروع «اثر اجتماعی فرهنگی، سیاسی» خود را با انگ «درغگو و خائن بودن ایرانیان» شروع می‌کند، و سند‌اش هم یک جاسوس دیگر از یک قدرت استعماری دیگر، یعنی بریتانیا کبیر است که خود کشور آمریکا مدت‌ها مستعمره انگلیس بود، و بیش از دو قرن است، این دو قدرت متحد در چپاول ثروت‌های مادی و معنوی دنیا، شریک هستند.

در اینجا در جواب به آقای گراهام فولر جاسوس رسمی دولت آمریکا، دو نمونه از فرهنگ رسمی دروغ ملت آمریکا را بطور خلاصه عرض می‌کنم، و بعدا به عنوان یک ایرانی، که از ۷۳ سال عمر خود م را که ۴۳ سال آنرا در فرانسه گذرانده‌ام و هنوز هم این دوری نا‌خواسته از زادگاه‌ام ادامه دارد، یعنی کسی که فرهنگ اجتماعی و روان‌شناسی دو دنیای متفاوت، غرب و شرق را تا اندازه‌ای می‌شناسد، به عنوان یک متخصص و دکتر در جامعه‌شناسی سیاسی، به ایشان جواب می‌دهم. ایالات متحده آمریکا را در دنیا یکی از «دمکراسی‌های معتبر دنیا» معرفی می‌کنند. آیا این یک واقعیت است، یا یک دروغ؟ آیا ایرانی دروغگو است، یا آمریکائی؟
قاره آمریکا قبل از آنکه سفید پوستان به این قاره مهاجرت بکنند، ساکنان اصلی این قاره سرخپوستان بودند، در طول ۵۰۰ سال مهاجرت اقوام مختلف به ایالات متحده آمریکا، این جمعیت سرخپوست تا امروز، هرگز در سرنوشت وطن خود نقشی نداشته و ندارد، و بعلاوه سفید پوستان با جنگهای ممتد خود خصوصاً قتل عام سال ۱۸۹۱، بخش مهم این ساکنان واقعی این سرزمین را نابود کردند. من از آقای گراهام فولر می‌پرسم: در مدارس آمریکا به فرزندان این کشور ابعاد این جنایات و نسل کشی عمدی آمریکائیان سفید پوست نسبت به آمریکائیان سرخ پوست تدریس می‌شود یانه؟
از جنایات ایکه نظام برده داری در آمریکا نسبت به سیاهپوستان در طول تاریخ خود روا داشته است سخن نمی‌گویم. نه بخاطر اینکه ا از کنار این جنایات علیه بشریت رد می‌شوم، بلکه می‌خواهم سخن را کوتاه بکنم، و به نقد بخش‌های دیگر کتاب برسم، آخرین سئوال در باره دروغگوئی ملت آمریکا و رهبران آن به جهانیان فقط به یک نکته دیگر اشاره می‌کنم. بعد از شکست فرانسه در مستعمره سابق خود در هندوچین در سال ۱۹۵۴، و تخلیه این کشور، دولت آمریکا وارد صحنه‌های سیاسی و جنگ‌های طولانی در این منطقه، یعنی هند وچین شد. این مداخلات نظامی و جنگ‌های خونین تا شکست ارتش آمریکا و سقوط شهر سایگون پایتخت ویتنام جنوبی، درسال ۱۹۷۵، ۲۱ سال طول کشید. در طول ۲۱ سال جنگ آمریکا علیه یک ملت ایکه می‌خواست مستقل زندگی بکند، آقای گراهام فولر کشور شما مقدار بمبی که بر سر ملت ویتنام – کامبوج – لائوس ریخت، به مراتب بیشتر از مقدار بمبی بود، که در جنگ دوم جهانی، کشور‌های متخاصم بر سر همدیگر ریختند. آقای گراهام فولر این جنایت‌های علیه بشریت توسط آمریکا، با این واقعیت‌های وحشت ناک، در مدارس آمریکا تدریس می‌شوند.؟

(The Road to ۹/۱۱ Wealth، Empire، andthe Future of America) خواندن این کتاب بارزش را به همه ایرانیان مقیم آمریکا پیشنهاد می‌کنم (ترجمه: جاده به طرف بی‌نظمی جهان. البته ناشی از سیاست جهانی آمریکا)

. آقای گراهام فولر

این کتاب را همکاران شما نیز خوانده‌اند و صداقت نویسنده در راستای محتوی این کتاب ۵۰۹ صفخه‌ای که من راقم این سطور آنرا در زبان فرانسه نشر (Demi- Lune) خوانده‌ام. یکی از همکاران شما، یعنی یکی از افسران عالی رتبه (CIA بنام –Robert D، Steele) صداقت محتوی این کتاب را در مقدمه این کتاب در چاپ فرانسه در صفحه سوم تائید می‌کند. آقای گراهام فولر با تکیه بر تائید محتوی این کتاب توسط یکی از افسران هالی رتبه سازمان اطلاعاتی کشور شما، ایالات متحده آمریکا، این بار در صفحه ۴۹ از زبان یک افسر: CIA یعنی از همکاران شما چنین می‌خوانیم: سازمان سیا (CIA) با بیش از ۵۰ روزنامه نگار آمریکائی یا خبرنگاران وسائل ارتباطات دسته جمعی، رابطه سری برقرار کرده بود. هدف این بود که افکار عمومی آمریکا را از دانستن واقعیات سیاست آمریکا در جهان منحرف بکند. همین مامور (CIA) اضافه می‌کند، که پولی که سازمان اطلاعاتی آمریکا برای خریدن این روزنامه نگاران در راستای انحراف افکار عمومی آمریکا می‌پرداخت، به مراتب کمتر از قیمت یک فاحشه نیوریوکی بود. این مامور ادامه می‌دهد و می‌گوید: (CIA) در راستای برنامه خود ترتیب نوشتن کتاب در راستای اهداف سیاست آمریکا را سازمان می‌داد، و یکی از این «روزنامه نگاران» کتابی را در این راستا می‌نوشت، و چند روز بعد روزنامه معروف: NEW York TIMES نقد مثبتی می‌نوشت، تا مردم این کتاب را بخرند. (ماخذ صفحه ۴۹ – از کتاب نقل شده در بالا به زبان فرانسه: (La Route vers le nouveau désordre mondial) سپتامبر ۲۰۱۰.
آقای گراهام فولر، انصاف بدهید، شما آمریکائیان دروغگو هستید، یا ما ایرانیان؟
ادامه دارد.
به قلم: کاظم رنجبر، دکتر در جامعه‌شناسی سیاسی از مدرسه عالی علوم انسانی پاریس.
پاریس ۶ دسامبر ۲۰۱۳.
اقتباس بطور کامل و یا به اختصار باذکر نام نویسنده و سایت کاملا آزاد است.
----------------------------------------------------

ماخذ:

۱- راند کورپوراسیون.
۲- برای اطلاع بیشتر در رابطه با جنگ سرد و نقش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به مقاله: جهان سیاست، جهان ایده آلیسم رو رویا‌ها نیست. به قلم کاظم رنجبر ۲ اوت ۲۰۱۱ در سایت‌های مختلف منجمله البرزما (ALBORZ MA) مراجعه بکنید.

هیچ نظری موجود نیست: