نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ دی ۲۶, سه‌شنبه

علل سقوط شاه سلطان حسین از زبان یک کشیش


۱۳۹۱.۱۰/۲۴SoltanHossein 130113- کتاب «علل سقوط شاه سلطان حسین» نوشته «ژان آنتوان دو سرسو» با ترجمه ولی‌الله شادان که از منابع تحلیلی دوره حکومت شاه سلطان حسین و یورش افغان‌ها به ایران است و براساس یادداشت‌های شاهدی عینی نوشته شده به ‌چاپ دوم رسید.
مدیر انتشارات کتابسرا به ایبنا گفت: کتاب «علل سقوط شاه سلطان حسین» اثر «ژان آنتوان دو سرسو» با تغییرهایی در سبک نوشتار کتاب، تصحیح اشتباه‌های متن و افزودن نمایه بازچاپ شد.
صادق سمیعی افزود: کتاب از برتخت‌نشینی شاه سلطان حسین آغاز می‌شود و به شرح ورود میر ویس افغان به درباره این شاه صفوی و مسایل آن دوره می‌پردازد. میر ویس فردی افغانی به‌شمار می‌رفت که آغازگر تفکر حمله افغان‌ها به ایران بود. یورش افغان‌ها باعث آشفتگی و هرج‌ومرج هشتاد ساله در ایران شد اما منابع دست اول درباره این حادثه بسیار کم‌ است.
وی توضیح داد: این کتاب از منابع تحلیلی دوره حکومت شاه سلطان حسین و یورش افغان‌ها به ایران است و از سوی کشیشی به‌نام «ژان آنتوان دو سرسو» و براساس یادداشت‌های «یودا کروزینسکی» لهستانی که از شاهدان این یورش در قرن هفدهم و هجدهم میلادی بوده، نوشته شده است.
«علل سقوط شاه سلطان حسین» در 9 فصل بخش‌بندی شده است. فصل نخست کتاب از عنوان‌هایی مانند «علت جلوس شاه سلطان حسین»، «اخلاق او»، «طرز اداره کشور» و «سیاست داخلی» تشکیل شده است. فصل دوم «آغاز کار میر ویس» را شرح می‌دهد و به بررسی مسایلی درباره شاه سلطان حسین می‌پردازد.
فصل سوم کتاب «ملت افغان»، «طرز زندگی افغانان»، «رزم‌آرایی افغانان» و دیگر مسایل مربوط به آن‌ها را بررسی کرده و فصل چهارم به اتفاق‌هایی که ارتباط مستقیم با میر ویس دارند، پرداخته است.
فصل‌های پنجم تا هشتم کتاب، به محمود افغان، حمله به اصفهان و تسلیم شدن شاه سلطان حسین پرداخته‌اند و در فصل نهم، دیگر مسایل دربار اشرف افغان، «جنگ اشرف با سپاه عثمانی» و «پیمان صلح با عثمانی» را بررسی کرده و در بخش آخر کتاب نیز نمایه «اسامی»، «کتاب‌ها» و «اماکن» آورده شده است.


هیچ نظری موجود نیست: