نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ آذر ۲۱, سه‌شنبه

سدهای غیرکارشناسی، عامل مرگ تالاب‌ها


 
مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس، در گفت ‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری اقدام سازمان حفاظت محیط‌زیست در اختصاص اعتباری حدود یکصد میلیارد تومان برای احیای تالاب و دریاچه‌ها و مهار ریزگردها، تصریح کرد: به‌طور حتم اعتبارات کنونی کفاف اجرای طرح‌های مبارزه با خشکسالی تالاب‌ها و مهار ریزگردها را نمی‌دهد.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس سال گذشته اعتبار خوبی به حوزه محیط‌زیست اختصاص داد، گفت: مجلس حدود یک‌هزار میلیارد تومان برای احیای تالاب‌ها و مهار ریزگردها اختصاص داد، اما متأسفانه به‌علت تعلل سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت نیرو حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار را جذب و تنها حدود ۲۰۰ میلیارد از این اعتبار به سازمان حفاظت محیط‌زیست رسید.
بائوج‌لاهوتی با هشداری خواندن وضعیت کنونی تعدادی از دریاچه و تالاب‌های کشور، تصریح کرد: به‌طور حتم حیات طبیعت و محیط‌زیست کشور نخست در گرو احیای منابع آبی به‌ویژه تالاب‌ها و دریاچه‌ها است.
وی با بیان اینکه اتهام اصلی خشک شدن تالاب‌ها به آب و هوا نسبت داده شده است، افزود: هر چند که نمی‌توان از نقش خشکسالی‌های چند سال اخیر در خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها چشم‌پوشی کرد اما دلایل مهم‌تری از جمله ایجاد سدهای بسیار و غیرکارشناسی نیز مزید بر علت شده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: مصرف بی‌رویه آب رودها و آب‌های زیرزمینی، افزایش جمعیت شهرها، استفاده بسیار زیاد از دریاچه‌ها و تالاب‌ها و اجرای طرح‌هایی غیرکارشناسی منجر به کاهش ورودی آب به دریاچه‌ها و تالاب‌ها می‌شود.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، با اعلام اینکه در چند سال اخیر شاهد خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌های مهمی در سطح کشور هستیم، گفت: دریاچه ارومیه، دریاچه‌های پریشان و بختگان،‌ تالاب گاوخونی، تالاب سیستان، تالاب انزلی، تالاب شادگان و چندین تالاب و دریاچه دیگر خشک شده‌اند که این موضوع موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده است.

هیچ نظری موجود نیست: