نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ آبان ۷, یکشنبه

کسانی که 120 هزار میلیارد تومان از گران شدن دلار سود کردند

کسانی که 120 هزار میلیارد تومان از گران شدن دلار سود کردند

افرادی که با دلار هزار تومانی وام گرفته و اقدام به خرید کرده اند و از بازپرداخت وام خود خودداری کرده اند، اکنون حتی با احتساب سود و دیر کرد وام خود، در شرایطی که قیمت دلار به بیش از سه هزار و پانصد تومان رسیده است، عملا یک سوم پول خود را به سیستم بانکی بدهکارند و این به معنای آن است که دو سوم سرمایه سیستم بانکی کشور به جیب این بدهکاران رفته است
در حالی که مردم عادی به ویژه اقشار پایین تر از متوسط جامعه، درگیر مساله نوسان قیمت دلار هستند و با گران شدن تمامی کالاها به خاطر افزایش قیمت دلار، به شدت تحت فشارند، بدهکاران بزرگ بانکی که ده ها و صدها میلیارد تومان از وجوه سیستم بانکی را در اختیار داشته و با آن اقدام به خرید کالا، ارز، طلا و یا املاک کرده بودند، سود هنگفتی را از افزایش قیمت دلار به دست آورده اند که به واسطه شیوه غیرمعمول چرخش مبالغ در مجموعه مالی شان، عملاً مشمول حسابرسی های معمول نیز نمی شوند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی «بازتاب»؛
بنابر آمار رسمی، شبکه بانکی کشور بیش از صدهزار میلیارد تومان وام به بدهکاران بزرگ بانکی داده است که بخش عمده این مبلغ توسط ده ها تن از سوپربدهکاران در ارقام ده ها و صدها میلیارد تومانی دریافت شده است. این ارقام که عمدتا از سال 1384 تا کنون پرداخت شده، توسط دانه درشتهای اقتصادی به ارز، طلا، کالا و ملک که شتاب تورمی بیشتری در بازار ایران دارند، تبدیل شده است، و بسیاری از این افراد نیز از بازپرداخت بدهی های خود به سیستم بانکی خودداری کرده اند.


بنابر اظهار بانک مرکزی، مجموع بدهی های معوق سیستم بانکی تا پایان سال گذشته به 60 هزار میلیارد تومان رسیده و این یعنی: افرادی که با دلار هزار تومانی وام گرفته و اقدام به خرید کرده اند و از بازپرداخت وام خود خودداری کرده اند، اکنون حتی با احتساب سود و دیر کرد وام خود، در شرایطی که قیمت دلار به بیش از سه هزار و پانصد تومان رسیده است، عملا یک سوم پول خود را به سیستم بانکی بدهکارند و این به معنای آن است که دو سوم سرمایه سیستم بانکی کشور، به جیب این بدهکاران رفته است.


مروری بر فهرست بدهکاران بزرگ بانکی نشان می دهد که فارغ از شرکت های بزرگ بدهکار نظیر ایران خودرو و سایپا، شهرداری و سایر موسسات عمومی، افرادی وجود دارند که ارقام بسیار درشتی را به سیستم بانکی بدهکارند.





به طور مثال نورد پروفیل صفا، تنها به بانک ملی ایران، مبلغی بالاتر از 1300 میلیارد تومان بدهی دارد؛ در حالی که هیچ گونه وثیقه ای بابت این بدهی ندارد و این شرکت معادل یک میلیارد و سیصد میلیون دلار از بانک ملی وام گرفته و باز پس نداده است که اکنون با احتساب دیرکرد و جریمه، حتی اگر یک سوم آن مبلغ را بدهد، بدهی اش تسویه می شود و در واقع گروه نورد صفا که متعلق به فردی به نام رستمی صفا بوده، در جریان نوسانات نرخ ارز و بازار دیگر کالاها، بالغ بر دوهزار میلیارد تومان سود کرده است.


جالب آنکه رستمی صفا ابتدا ا
ز سوی احمدی نژاد به عنوان یکی از افراد مساله دار اقتصادی مطرح شد، اما سپس با حسنه شدن روابط وی با احمدی نژاد، به عنوان صادرکننده نمونه از دست احمدی نژاد جایزه دریافت کرد.


هیچ نظری موجود نیست: