نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ شهریور ۱۸, شنبه

سفارت کانادا در تهران بسته شد

سفارت کانادا در تهران بسته شد
کانادا 5 روز به

وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای، از بسته شدن سفارت این کشور در ایران خبر داده است.
در بیانیه‌ای که جان برد، وزیر امور خارجه کانادا، امروز، جمعه، ۱۷ شهریور (هفتم سپتامبر) منتشر کرد، آمده است: کانادا سفارتش را در ایران تعطیل می‌کند.
وزیر امور خارجه کانادا دیپلمات‌های ایرانی در آن کشور را "عنصر نامطلوب" خوانده و اعلام کرده است که"روابط دیپلماتیک بین کانادا و ایران به حالت تعلیق درآمده است. تمام دیپلمات‌های کانادا ایران را ترک کرده‌اند و به دیپلمات های ایران در اوتاوا گفته شده است که در مدت ۵ روز این کشور را ترک کنند."
در این بیانیه آمده است: موضع کانادا در قبال رژیم ایران شناخته شده است. کانادا دولت ایران را مهم‌ترین تهدید برای صلح جهانی و امنیت دنیا می‌داند.
در بیانیه وزیر امور خارجه کانادا اضافه شده است: رژیم ایران به طور فزاینده‌ای کمک‌های نظامی در اختیار رژیم اسد (در سوریه) قرار می‌دهد؛ به طور مرتب اسرائیل را تهدید می‌کند؛ دست به لفاظی‌های نژادپرستانه و ضدنژاد سامی می‌زند و نسل‌کشی را تهییج می‌کند.
او ایران را از جمله بدترین ناقضان حقوق بشر جهان خوانده که "به گروه‌های تروریستی پناه می‌دهد و از آنها حمایت مالی می‌کند."
وزارت امور خارجه کانادا اعلام کرده است که رسما ایران را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار می‌دهد.
خشایار جنیدی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در واشنگتن می‌گوید که با اقدام دولت کانادا در قرار دادن ایران در این فهرست، مصونیت قضایی ایران به عنوان یک کشور مستقل لغو می‌شود و کسانی که خود را قربانی حکومت ایران می‌دانند، می‌توانند علیه این کشور شکایت کنند.
به گفته خبرنگار ما، ایران براساس قانونی که در ماه مارس امسال تصویب شد، در این فهرست قرار گرفته است. در چارچوب این قانون، به دولت کانادا شش ماه فرصت داده شده است دولت‌های حامی تروریسم را مشخص کند تا کسانی که قربانی تروریسم خوانده شده‌اند، بتوانند از این کشورها شکایت کنند.
در بیانیه وزیر امور خارجه کانادا آمده است: علاوه بر این، رژیم ایران بی‌اعتنایی آشکاری به معاهده وین و تضمین امنیت دیپلمات‌ها نشان داده است. در چنین شرایطی، کانادا نمی‌تواند به حضور دیپلماتیک در ایران ادامه دهد. دیپلمات‌های ما به عنوان افرادی غیرنظامی به کانادا خدمت می‌کنند و امنیت آنها در اولویت نخست ماست.
وزارت امور خارجه کانادا همچنین به شهروندان این کشور توصیه کرده که از هر گونه سفر به ایران خودداری کنند و گفته است که آنها می‌توانند برای دریافت خدمات مورد نیاز، به سفارت کانادا در آنکارا، پایتخت ترکیه، یا هر نمایندگی دیگر کانادا مراجعه کنند.
به کانادایی‌های ایرانی‌الاصل هم به طور مشخص هشدار داده شده است که ایران تابعیت دوگانه شهروندانش را نمی‌پذیرد و در چنین شرایطی، مقامات رسمی کانادا نمی‌توانند در شرایط دشوار، خدمات لازم را به این گروه از اتباع کانادا ارائه کنند.
کانادا اردیبهشت ماه امسال کلیک اعلام کرد که بخش صدور ویزای سفارتخانه‌اش در تهران را "برای کاهش هزینه‌ها" تعطیل می‌کند.
روابط سرد
ایران و کانادا در بیشتر سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران روابط سردی داشته‌اند.
این روابط در چند سال اخیر و پس از ماجرای قتل زهرا کاظمی، عکاس ایرانی‌تبار مقیم کانادا، هنگام دیدار از ایران در تابستان سال ۲۰۰۳ میلادی وخامت بیشتری پیدا کرد.
گزارش شد که خانم کاظمی هنگام عکسبرداری از نمای خارجی زندان اوین در تهران بازداشت و اوایل ماه ژوئیه همان سال پس از چهارده روز حبس، در زندان درگذشت.
خانم کاظمی تابعیت دوگانه داشت.
مقامات ایران با تایید اینکه او هنگام بازداشت در اثر برخورد جسمی سخت به سرش کشته شده است، جزئیات کامل‌تری از این حادثه منتشر نکرده‌اند. اما مخالفان ایران، برخی ماموران امنیتی و مقامات قضایی ایران را به دست داشتن در این قتل متهم کرده و خواستار پیگرد قانونی آنان شده‌اند.
کانادا همچنین از حامیان اقدامات کشورهای غربی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده و در مورد مسئله حقوق بشر در ایران نیز مواضعی انتقادی داشته است.
از جمله در جریان تظاهرات اعتراضی پس از انتخابات بحث‌برانگیز دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، برخی مقامات رسمی و نهادهای مدنی کانادا نحوه برخورد نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان را تقبیح کردند.
پیش از این، اعلام موضع دولت و نهادهای مدافع حقوق بشر کانادا در مخالفت با اجرای حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی هم ناخرسندی مقامات ایران را به دنبال داشت.
 
کانادا سفارت خود در تهران را تعطیل کرد 

رادیو فردا: کانادا با نام بردن از ایران به عنوان بزرگترین تهدید برای امنیت جهانی، سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و برای دیپلمات‌های ایرانی مستقر در این کشور مهلتی پنج روز تعیین کرد تا خاک این کشور را ترک کنند.

جان بِرد، وزیر خارجه کانادا، ساعتی پیش در بیانیه‌ای، با اشاره به برنامه ناشفاف هسته‌ای و کمک‌های تسلیحاتی ایران به سوریه، گفته است: جمهوری اسلامی در دنیای امروز «بزرگ‌ترین خطر برای صلح و امنیت جهانی» است.

در این بیانیه که در وبسایت وزارت خارجه کانادا منتشر شده، به کانادایی‌ها و به ویژه ایرانیان دارای تابعیت کانادا توصیه شده است تا از سفر به ایران خودداری کنند و توضیح داده است که جمهوری اسلامی تابعیت دو گانه ایرانیان را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزارت خارجه کانادا همچنین از کانادایی‌های مقیم ایران خواسته شده است تا برای پیگیری کارهای کنسولی و خدمات ویزا به سفارت کانادا در آنکارا یا سایر سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های کانادا در کشورهای دیگر مراجعه کنند.

جان بِرد در توضیح دلیل این تصمیم کانادا، از حکومت ایران به عنوان «بدترین حکومت» از لحاظ نقض حقوق بشر یاد کرده است و در عین حال تأکید کرده است که ایران ضمن «پناه دادن به تروریست‌ها» به «حمایت» از آن‌ها نیز می‌پردازد.

وزارت خارجه کانادا همچنین اعلام کرده است که ایران «مرتبا» موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند و اظهاراتی «ضد یهود» و «محرک نسل‌کشی» مطرح می‌کند.

جان برد همچنین  ایران را متهم کرده است که به بشار اسد کمک‌های نظامی می‌رساند و در عین حال بر «خودداری» ایران از همراهی با قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص برنامه اتمی جمهوری اسلامی تأکید کرده است.

تا این لحظه واکنشی از سوی جمهوری اسلامی در این خصوص منتشر نشده است.

دو کشور کانادا و ایران سال ۱۹۹۶ با تبادل سفیر موافقت کردند، اگرچه از اواخر سال ۲۰۰۷ هر دو کشور سطح مراودات دیپلماتیک خود را به حد کاردار کاهش دادند.

کانادا دهم اردیبهشت‌ماه نیز دفتر امور ویزا و مهاجرت خود در ایران را تعطیل کرده بود.

طبق سرشماری سال ۲۰۰۶ در کانادا، بیش از ۱۲۰ هزار ایرانی مقیم کانادا هستند که اقوام آن‌ها در ایران، برای دیدار از آن‌ها و سفر به کانادا نیازمند اخذ ویزا هستند.

پیشتر و در آذرماه سال ۹۰ نیز، به دنبال حمله به سفارت بریتانیا در تهران، بریتانیا تمام کادر دیپلماتیک خود را از ایران خارج کرد و از دیپلمات های ایرانی خواست تا خاک این کشور را ترک کنند
کانادا روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد
دویچه وله : کانادا می‌گوید که سفارت خود را در تهران تعطیل کرده است.  اوتاوا همچنین به دیپلمات‌های ایران در کانادا ۵ روز فرصت داده است تا خاک این کشور را ترک کنند. ایران هنوز به این اقدام کانادا واکنشی نشان نداده است.  
به گفته جان برد، وزیر امورخارجه کانادا این تصمیم به این علت اتخاذ شده که حکومت جمهوری اسلامی ایران از نظر دولت کانادا "اصلی‌ترین تهدید" برای صلح و امنیت جهانی است.
به گزارش خبرگزاری رویتر وزیرخارجه کانادا در بیانیه‌ای که روز جمعه ۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) منتشر شده  می‌افزاید ادامه فعالیت‌های اتمی ایران، اظهارات نژاد پرستانه و خصمانه علیه اسرائیل و کمک این کشور به حکومت اسد برای ادامه‌ی کشتار غیرنظامیان در سوریه از دیگر دلایل اتخاذ این تصمیم است.
این بیانیه با اشاره به این که ایران بی اعتنایی خود را به امنیت دیپلمات‌های خارجی در این کشور نشان داده، تصریح می‌کند: «کانادا تحت این شرایط نمی‌تواند دیپلمات‌های خود را در تهران نگاه دارد و روابط دیپلماتیک میان کانادا و ایران به حالت تعلیق درآمده است.»
به نظر می‌رسد اشاره این بیانیه به حمله سال گذشته نیروهای شبه نظامی به سفارت بریتانیا در تهران است. روز سه شنبه ۸ آذر سال گذشته خورشیدی (۲۹ نوامبر۲۰۱۱) عده‌ای از نیروهای شبه نظامی وابسته به سپاه پاسداران، در مقابل سفارت بریتانیا در تهران و همچنین باغ قلهک دست به تجمع زدند. 
با ورود این افراد به سفارت بریتانیا و باغ قلهک، این ماجرا ابعاد تازه‌ای یافت. در این تهاجم بخشی از اموال و دارایی‌های سفارت بریتانیا تخریب و برای ساعاتی چند نفر از دیپلمات‌های این کشور به گروگان گرفته شدند. مقامات انتظامی با تاخیر بسیار در سفارت و باغ قلهک را از حضور مهاجمان تخلیه کردند.
بریتانیا با ابراز تردید از خودجوش بودن حمله به سفارت این کشور، آن را غیرقابل قبول خواند. در پی آن حادثه وزیر امورخارجه بریتانیا ضمن اعلام خبر تعطیلی سفارتخانه کشور مطبوعش در تهران، از دیپلمات‌های ایرانی مستقر در لندن خواست ظرف ۴۸ ساعت این کشور را ترک کنند.
هشدار به شهروندان ایرانی کانادایی
در بخشی دیگر از بیانیه وزارت خارجه کانادا  از شهروندان کانادایی خواسته شده است که به ایران سفر نکنند. این هشدار به ویژه شامل شهروندانی است که تابعیت دوگانه ایران و کانادایی دارند.
وزارت خارجه کانادا تصریح می‌کند با توجه به اینکه ایران تابعیت دوگانه شهروندان‌اش را نمی‌پذیرد در صورت بروز مشکل، دولت کانادا نمی‌تواند خدمات لازم را به آنها ارئه کند.
وزارت خارجه کانادا هم‌چنین اعلام کرده متقاضیان ایرانی خدمات کنسولی، می‌توانند به سفارت این کشور در ترکیه مراجعه کنند.
پس از انقلاب ایران روابط نزدیک کانادا با اسرائیل و همچنین اعتراض مداوم اوتاوا به نقض حقوق بشر در ایران موجب شده است که حکومت‌های ایران و کانادا روابط  نزدیکی نداشته باشند.
قتل زهرا کاظمی شهروند کانادایی ایرانی در تهران در دهه ۸۰ شمسی نیز موجب تیرگی بیشتر روابط ایران و کانادا شد. زهرا کاظمی عکاس ایرانی کانادایی، سال ۱۳۸۲ در حالی‌ که مشغول عکاسی از خانواده‌های بازداشت ‌شدگان در مقابل زندان اوین بود  که توسط نیروهای امنیتی وابسته به قوه قضائیه بازداشت شد اما چندی بعد به طرز مشکوکی درگذشت.
مقامات قضایی ایران علارغم درخواست خانواده خانم کاظمی و دولت کانادا، جسد وی را در ایران دفن کردند. برگزاری دادگاه قتل این روزنامه نگار نیز نتیجه‌ای در پی نداشت.

هیچ نظری موجود نیست: