نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ مرداد ۱۳, جمعه

آواره شدن 200 هزار نفر در حلب و جنگ شدید و تلفات از دو طرف + تصاویر



آواره شدن 200 هزار نفر در حلب و جنگ شدید و تلفات از دو طرف + تصاویر

کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای، شمار افرادی که از شهر حلب در نتیجه درگیری‌های دو روز گذشته میان نیروهای دولتی و مخالفان گریخته‌اند را حدود ۲۰۰هزار نفر برآورد کرده است. / در روزهای اخیر، درگیری میان مخالفان و نیروهای دولتی در منطقه صلاح الدین واقع در جنوب غرب حلب متمرکز شد. هلیکوپترهای ارتش سوریه با گلوله باران مناطق تحت کنترل مخالفان، از نیروهای دولتی که بر روی زمین درگیر هستند، پشتیبانی می‌کنند. / نیروهای دولتی موفق شده‌اند پس از درگیری‌های خونبار، مناطقی از پایتخت را که کنترل آن به دست مخالفان افتاد، باز پس گیرند. اما نیروهای مسلح مخالفان همچنان کنترل مناطقی در حلب را در دست دارند. گزارشگران رویترز ایست‌های بازرسی وابسته به ارتش آزاد سوریه-مخالفان مسلح بشار اسد- را در جای جای حلب مشاهده کرده در حالی که پرچم‌های سیاه یاسفید با نمادهای اسلامی برافراشته‌اند.
 سازمان ملل متحد اعلام کرد که دستکم ۲۰۰هزار نفر از ساکنان حلب به مناطق امن‌تر گریخته‌اند.

به گزارش خبرگزاریها این در حالی است که نیروهای ارتش دولتی سوریه اعلام کرده‌اند که کنترل یکی از مناطق شهر حلب را از مخالفان باز پس گرفته‌اند.




۲۰۰ هزار آواره از حلب گریخته اند
کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای، شمار افرادی که از شهر حلب در نتیجه درگیری‌های دو روز گذشته میان نیروهای دولتی و مخالفان گریخته‌اند را حدود ۲۰۰هزار نفر برآورد کرده است.




به گزارش خبرگزاری فرانسه، والری آموس مسئول عملیات انسانی سازمان ملل متحد خواستار فراهم شدن امکان «رسیدن امن» آژانس‌های امداد رسان به ساکنان شهر حلب شد.




آموس در بیانیه‌ای در این باره اظهار داشت: «از کسانی که طرفی در درگیری‌ها هستند می‌خواهم از هدف قرار دادن غیر نظامیان پرهیز کنند و به آژانس‌های انسانی اجازه رسیدن امن به ساکنانی که در میان درگیری‌ها گرفتار شده‌اند را بدهند تا کمک‌های لازم به آن‌ها ارائه شود.»




او افزود: «رسیدن آژانس‌های انسانی به خانواده‌هایی که در نتیجه درگیری‌های حلب، حماه و دیگر مناطق سوریه گریخته‌اند بسیار دشوار است. بسیاری از افراد به طور موقت به مدارس و ساختمان‌های عمومی در مناطق امن‌تر پناه برده‌اند و آن‌ها اکنون نیاز فوری به آب و غذا دارند.»




آموس خاطرنشان کرد: «حدود ۲۰۰هزار نفر در دو روز گذشته از درگیری‌ها در حلب و حومه آن فرار کرده‌اند. اما ما هنوز شمار افرادی که در مناطق شاهد درگیری گرفتار شده‌اند را نمی‌دانیم.»


درگیری‌های حلب
نیروهای دولتی سوریه می گویند که یکی از مناطق حلب را پس از درگیری شدید با مخالفان که همچنان کنترل برخی از مناطق این شهر را در دست دارند، باز پس گرفته اند.




در دو هفته اخیر، نیروهای وابسته به حکومت بشار اسد بیش از هر زمان دیگری برای حفظ سیطره خود بر مناطق مختلف سوریه جنگیدند. در این دو هفته نیروهای مخالفان توانستند پس از انفجار ساختمان سازمان امنیت ملی سوریه در دمشق و کشته شدن چهارتن از سران امنیتی و نظامی این کشور، پیروزهای چشمگیری به دست آورند.




نیروهای دولتی موفق شده‌اند پس از درگیری‌های خونبار، مناطقی از پایتخت را که کنترل آن به دست مخالفان افتاد، باز پس گیرند. اما نیروهای مسلح مخالفان همچنان کنترل مناطقی در حلب را در دست دارند. گزارشگران رویترز ایست‌های بازرسی وابسته به ارتش آزاد سوریه-مخالفان مسلح بشار اسد- را در جای جای حلب مشاهده کرده در حالی که پرچم‌های سیاه یاسفید با نمادهای اسلامی برافراشته‌اند.




در روزهای اخیر، درگیری میان مخالفان و نیروهای دولتی در منطقه صلاح الدین واقع در جنوب غرب حلب متمرکز شد. هلیکوپترهای ارتش سوریه با گلوله باران مناطق تحت کنترل مخالفان، از نیروهای دولتی که بر روی زمین درگیر هستند، پشتیبانی می‌کنند.




نیروهای مخالفان که مناطق تحت کنترل خود را با خودروهایی که روی آن‌ها پرچم استقلال سوریه با سه رنگ سبز، سفید و سیاه برافراشته‌اند، در می‌نوردند، می‌گویند که در حال مقاومت در برابر حملات نیروهای حکومت بشار اسد به منطقه صلاح الدین هستند.




یکی از افسران ارتش دولتی سوریه به تلویزیون دولتی این کشور گفت: «توانستیم منطقه صلاح الدین را به طور کامل از افراد مسلح مزدور باز پس گیریم.» او افزود: «در چند روز آینده امنیت به شهر حلب باز خواهد گشت.»




خبرنگاران رویترز تا کنون نتوانسته‌اند برای بررسی صحت ادعای نیروهای دولتی سوریه، به منطقه صلاح الدین برسدند. این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر سوریه از ادامه درگیری‌ها در حلب خبر می‌دهد.

استقرار نیروی زرهی تازه ارتش ترکیه در مرز سوریه
نیروهای ارتش سوریه به حملات خود علیه مخالفان در حلب ادامه می‌دهد و بنا به گزارش‌های رسیده در این درگیری‌ها از سلاح‌های سنگین و هلیکوپترهای توپدار نیز استفاده می‌شود.




به گزارش فرارو به نقل از رسانه ها بنابر گزارش‌های رسیده ارتش ترکیه پس از تصرف یکی از مهم‌ترین پاسگاه‌های مرزی سوریه توسط شورشیان، نیرو و تجهیزات نظامی به این منطقه اعزام کرده است؛ نبرد در حلب نیز ادامه دارد و هر یک از طرفین مدعی غلبه بر دیگری است.




دولت ترکیه کاروانی متشکل از ۲۰ خودروی ارتشی به مناطق مرزی سوریه گسیل کرده است. به نقل از خبرگزاری آنادولو، سربازان ترکیه همراه با تانک و پدافند موشکی به استان‌های کیلیس و هاتای اعزام شده‌اند.




سوریه و ترکیه مرزی به طول ۹۱۱ کیلومتر دارند. این نخستین بار نیست که ارتش ترکیه به اعزام نیرو به این نوار مرزی اقدام می‌کند، اما جابه جایی اخیر نیروهای ترکیه، متاثر از تشدید خشونت بین قوای دولتی و شورشیان سوری در شهر حلب است.




خبرگزاری فرانسه هم‌چنین از تصرف پست بازرسی دیگری به نام "آنادان" توسط شورشیان سوری خبر داده که در پنج کیلومتری حلب واقع است.


جنایت جنگی
از سوی دیگر، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، گفت که آنچه در سوریه روی می‌دهد در مرز «جنایت جنگی» است که می‌توان عاملان آن را در دادگاه‌های بین المللی محاکمه کرد.




به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، نبیل العربی گفته است: «آنچه که در سوریه به ویژه حلب روی می‌دهد، در حد و اندازه‌های جنایت جنگی است.» او همچنین هشدار داده است که «عاملان این جنایت‌ها تحت پیگرد قانونی بین المللی قرار خواهند گرفت.»




در همین حال، مصر، لیبی، و تونس پس از نشست وزرای امور خارجه‌شان در قاهره با صدور بیانیه‌ای، «نگرانی شدید» خود را از اوضاع انسانی بحرانی در سوریه اعلام کردند.




در این بیانیه آمده است که سه کشور بر ضرورت اجرای مصوبات اتحادیه عرب تاکید می‌کنند. این بیانیه یادآور شده است: «از دولت سوریه می‌خواهیم که به شکلی فوری به خشونت‌ها پایان داده و اجرای طرح‌های صلح عربی و بین المللی را آغاز کند تا زمینه برای مرحله انتقال به نظامی دموکراتیک و آزاد فراهم شود.»


عربستان سعودی: باید سوری‌ها را در مقابل حکومت توانمند ساخت
عربستان سعودی می گوید که باید سوری‌ها را برای حمایت از خود در مقابل حملات نیروهای دولتی توانمند ساخت.




سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان سعودی در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز درباره پایگاهی در شهر آدانا در ترکیه این اظهارات را مطرح کرد.




خبرگزاری رویترز پیش از این به نقل از برخی منابع، از پایه گذاری پایگاه مشترکی میان ترکیه، عربستان سعودی و قطر در شهر آدانا برای کمک مخابراتی- نظامی به معترضان سوری خبر داده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «موضع سعودی در کمک مالی و انسانی به مردم سوریه معروف است. از جامعه جهانی هم خواستیم چنانچه نمی‌تواند از مردم سوریه حمایت کند، آن‌ها را برای حمایت از خود توانمند سازد.»




او افزود که نظام حاکم بر سوریه همه نوع اسلحه وارد می‌کند تا با مردم خود در جنگی خونبار بجنگد به گونه‌ای که گویا با دشمنی خارجی در حال جنگ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان سعودی از پاسخ مستقیم به رویترز در خصوص پایگاه آدانا خودداری کرد.


اردوگاه جدید در اردن
اردن خود را برای استقبال از موج جدید مهاجران احتمالی از سوریه به دلیل شدت گرفتن درگیری‌ها در این کشور آماده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی اردن، منابع دولتی این کشور می‌گویند که تا کنون نزدیک به ۱۳۰هزار آواره سوری از زمان آغاز اعتراض‌ها در این کشور، به اردن پناه برده‌اند.

آندرو هاربر نماینده کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد در مراسم افتتاح اردوگاهی جدید برای آوارگان سوری به فاصله ۱۰ کیلومتری از مرز سوریه در اردن گفت: «ما در انتظار رسیدن تعداد زیادی از مردم هستیم، مردمی که به کمک نیاز دارند.»

هیچ نظری موجود نیست: