نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ تیر ۱۲, دوشنبه

مریم رسائی: در مورد کتاب جديد رفيق اشرف دهقانی

مریم رسائی: در مورد کتاب جديد رفيق اشرف دهقانی



۲۵ جون ۲۰۱۲ – ۵ تير ۱۳٩۱
 کتاب جديد رفيق اشرف دهقانی که تحت عنوان "چريک های فدايی خلق ايران و بختک حزب توده خائن"  اخيرأ از سوی چريک های فدايی خلق منتشر گرديده یکی دیگر از تلاش های موفق این رفیق در زمینه به تصویر کشیدن و تحلیل وقایع تاریخی مهم و تأثیر گذار در ایران و در همین رابطه ارتقای سطح آگاهی تاریخی– سیاسی نیروهای جنبش انقلابی است. در این کتاب به سؤالات متعددی که در مورد حزب توده و نفوذ ایده های آن در سازمان چریکهای فدائی خلق وجود دارد پرداخته شده، و به این اعتبار کمبودی که در اين زمينه در جنبش ما وجود داشت، از طریق این اثر ارزنده به شيوه ای علمی  پاسخ داده شده است.
در زمانی که حاميان طبقه سرمايه دار حاکم و امپرياليست ها تلاش می کنند با جا زدن "حزب توده خائن" و سازمان اکثریت به  عنوان گویا نيروهای چپ و کمونيست، در میان نسل جوان مبارز ایران کمونيسم واقعی و کمونيست های انقلابی را بی اعتبار سازند، به باور من انتشار کتاب رفيق اشرف دهقانی را می توان حرکت موفقی برای خنثی کردن اين گونه ترفندهای دشمنان جنبش دانست.
در اين کتاب، رفيق اشرف دهقانی بسيار دقيق و موشکافانه، به شيوه اوبژکتيو و دیالکتیکی که در همه کتابهای او ديده می شود، به بازگويی وقايع تاريخی و تجزيه و تحليل علمی آنها پرداخته است.
اين کتاب به بيش از ۱۲ بخش مختلف تقسيم شده و شامل مطالب بسيار مهمی منجمله بررسی وقايع مهم و شرايط حساس تاريخی قبل و بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، تأثيرات مخرب و زيانبار خيانت های حزب توده در جامعه و نقش اين حزب به عنوان ابزار نفوذ ساواک در ميان نيروهای انقلابی، تلاش های فرزندان کمونیست خلق برای از ميان برداشتن بختک حزب توده از سر راه جنبش انقلابی،  تحولاتی که در ساختار اقتصادی-اجتماعی ايران صورت گرفت و منجر به تحکيم سلطه امپرياليسم در ايران شد و در آن شرایط شکل گيری جنبش نوين کمونيستی و چريک های فدايی خلق ايران به عنوان "تجربه های تاريخ ساز" که از "دل شکست های تاريخی" بيرون آمدند، رخنه کردن اپورتونيسم در سازمان چريک های فدايی خلق و  در دوره انقلاب سال ۵۷، همکاری آنها با حزب توده خائن و مماشات با ضدانقلاب، و بسياری مطالب مهم ديگر می باشد. به همين دليل اين کتاب پاسخی به اپورتونيست ها ئی هم است که تلاش می کنند تا با تظاهر به "کمونيست" بودن خود و قرار گرفتن پشت نام مبارزين انقلابی شهيد، از درون به کمونيست های مبارز به خصوص چريک های فدايی خلق حمله کرده و  تئوری و انديشه های آنها را نادرست جلوه دهند.
رفيق دهقانی در بخشی از کتاب ضمن تشريح پروسه حساس تاريخی بعد از کودتای ۳۲ تا تدوين تئوری انقلاب ايران (تئوری مبارزه مسلحانه ) توسط چريک های فدايی خلق، به شرح نکات مهمی در رابطه با رويدادهايی مانند چگونگی تشکيل گروه جنگل و مرز آن با "گروه سورکی، جزنی، ظريفی"، تفاوت ميان مبارزه مسلحانه چريک های فدايی خلق و مبارزات مسلحانه پيش از آن، وقايع و تحولاتی که در اواخر سال ۱۳۵۳ در درون سازمان رخ داد و نقش نظرات غيرعلمی رفيق جزنی در این رابطه، تحولات سال ۵۶ در درون سازمان چريکهای فدائی و اطلاعيه ۱۶ آذر سال ۵۶ کميته مرکزی آن زمان که طی يک اعلاميه تئوری راهنمای سازمان را کنار گذاشته و خود را پيرو رفيق جزنی جلوه دادند و مسائل متعدد ديگر پرداخته و ابهامات متعددی را که ممکن است تاکنون در برخی از اذهان در رابطه با اين موضوعات و مسائل ديگر وجود داشته باشد، رفع کرده است.
يکی از مشخصات جذاب اين کتاب اين است که رفيق اشرف دهقانی برای هرچه بيشتر باز کردن موضوع های طرح شده، با زبانی بسيار گيرا خاطرات خود از مبارزين انقلابی دهه ۴۰ و ۵۰ (منجمله رفقا بهروز دهقانی و صمد بهرنگی و کاظم سعادتی و عليرضا نابدل) و يا خاطرات خود از رفيق پويان در زمانی که با وی در يک پايگاه در تهران فعاليت می کرد  را بيان کرده و خواننده کتاب را به درون زندگی اين رفقا برده و با افکار و انديشه ها و عمق دانش تئوريک-سياسی-ادبی و تلاش های انقلابی آنها و همچنين با رويدادها و بحث های تئوريک آن زمان آشنا می کند. اين سبک نگارش از يک طرف به درک هرچه بيشتر از موضوع مورد بحث در کتاب کمک کرده و از طرف ديگر جذابيت و کشش خاصی به کتاب می دهد.
در رابطه با رفيق بيژن جزنی، رفيق اشرف دهقانی ضمن تأکید بر شخصیت مبارز رفیق جزنی، به روشنی و با استناد بر اسناد و واقعيات نشان داده که چگونه اپورتونيست های لانه کرده در سازمان، با پنهان شدن پشت نام آن رفیق و تأکید بر برخی نظرات نادرست او، و با فراموش کردن و پنهان کردن برخی نظرات درست آن رفيق مثلا در مورد توده ای شدن مبارزه مسلحانه در روستا، تلاش می کردند که به اهداف اپورتونيستی و سازشکارانه  خود دست يابند.
از آنجا که اين کتاب حاوی توضيحات و تحليل های علمی از وقايع دوره های حساسی در تاريخ معاصر ايران و بویژه تحولات درونی بزرگترین سازمان کمونیستی ایران و خاور میانه در یک مقطع می باشد، مطالعه آن را برای همه آزاديخواهان و کمونيستها، بخصوص جوانان مبارز نسل کنونی ضروری دانسته و به آنها توصيه می کنم.

هیچ نظری موجود نیست: