نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ دی ۱۴, چهارشنبه

تلفات جنگ عراق از مرز ۱۶۲ هزار نفر گذشت

تلفات جنگ عراق از مرز ۱۶۲ هزار نفر گذشت


يک سازمان غيرانتفاعی مستقر در بريتانيا به نام « شمارش اجساد عراق» روز دوشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز حمله نظامی و اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ تا زمان خروج نيروهای آمريکايی از خاک آن کشور در ماه گذشته ۱۶۲ هزار نفر در جريان درگيريهای نظامی کشته شده اند و ۷۹ درصد اين تلفات را غير نظاميان تشکيل می دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين سازمان غيرانتفاعی هشدار داده است که برخلاف آماری که دولت عراق منتشر کرده ابعاد خشونت و مرگ غيرنظاميان از سال ۲۰۰۹ به اين سو تغيير چندانی نکرده است هر چند ميزان حملات خشونت آميز به نسبت سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ که عراق دستخوش نبردهای شديد فرقه ای بود، کاهش يافته است.

طبق آمار منتشر شده توسط نهاد غيرانتفاعی « شمارش اجساد عراق» از مجموع ۱۶۲ هزار نفری که طی حدود ۹ سال جنگ در عراق کشته شده اند ۷۹ درصد افراد غيرنظامی بوده و مابقی را سربازان آمريکايی، نيروهای امنيتی عراق و شورشيان مسلح تشکيل می دهند.

در بخشی از گزارش اين نهاد آمده است : « حملات خشونت آميز در اواخر سال ۲۰۰۶ به اوج خود رسيد و تا نيمه دوم سال ۲۰۰۸ ادامه يافت. تقريبا ۹۰ درصد از کل تلفات جنگ عراق تا قبل از آغاز سال ۲۰۰۹ روی داده است. با اين همه از سال ۲۰۰۹ به اين سو تغيير محسوسی درميزان خشونت ها و مرگ غير نظاميان روی نداده است.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از گزارش « شمارش اجساد عراق» می نويسد که بررسی حوادث دو سال اخير نشان می دهد که ميزان کمتری از حملات خشونت آميز هنوز هم به شکل مستمر در عراق تداوم دارد و ادامه اين شرايط در طی سالهای آينده نيز تلفات فراوانی به جای خواهد گذاشت. با وجوديکه در تازه ترين آمارها هيچ نشانه ای از بهبود وضعيت ديده نمی شود ولی بايد منتظر شد و ديد که آيا خروج نظاميان آمريکايی روی ميزان خشونت ها و مرگ غيرنظاميان تاثير خواهد داشت يا نه.

تعداد نظاميان آمريکا در اوج حضور خود در عراق حدود ۱۷۰ هزار نفر بود. در روز ۱۸ دسامبر نظاميان آمريکايی از عراق خارج شدند و نوری المالکی نخست وزير آن کشور اين مناسبت را « روز عراق» ناميد.

نهاد غيرانتفاعی «شمارش اجساد عراق» می گويد از زمان شروع عمليات نظامی برای اشغال عراق در سال ۲۰۰۳  تاکنون ۱۱۴ هزار غيرنظامی کشته شده اند. با احتساب ارقامی که توسط وب سايت افشاگر « ويکی ليکس» در مورد تلفات نظاميان آمريکايی ، نيروهای امنيتی عراق و شورشيان منتشر شده است رقم کل تلفات در ۹ سال جنگ عراق به ۱۶۲ هزار نفر می رسد.

از ميان نيروهای نظامی و امنيتی پليس عراق با بيش از ۹ هزار نفر تلفات در صدر قرار دارد. همچنين آمار تلفات نشان می دهد که بغداد خطرناک ترين شهر عراق بوده است و تقريبا نيمی از کل تلفات در اين شهر روی داده است.

حداقل سه هزار و ۹۰۰ نفر از قربانيان را کودکان تشکيل می دهند و تعداد تلفات نظاميان آمريکايی نيز چهار هزار و ۴۷۴  نفر بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ارقام منتشر شده توسط اين نهاد با آمارهای دولت عراق تفاوت محسوسی دارد. به عنوان مثال دولت عراق روز يکشنبه اعلام کرد که تلفات غيرنظاميان طی سال ۲۰۱۱ حدود دوهزارو ۶۰۰ نفر بوده است در حاليکه « شمارش اجساد عراق» رقم تلفات در سال گذشته ميلادی را بالغ بر چهار هزار نفر اعلام کرده است.

برخلاف آمارهای اين نهاد غير انتفاعی، آمار منتشر شده توسط حکومت عراق ميزان تلفات در سال ۲۰۱۱ به نسبت سال قبل از آن حدود هزار نفر کاهش نشان می دهد.

هیچ نظری موجود نیست: