نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ مهر ۱۹, سه‌شنبه

با ورود محصولات چينی: قالي، سفالينه‌، گيوه، زيورآلات، لباس‌هاى محلي، سنگ‌هاى زينتى و مصنوعات چوبي، صنايع دستی ايران رو به اضمحلال ايرنا



19مهر:
قفل چينى بر صنايع دستى ايران
تهران- ديوار چين با گسترش خود به دور بازار ايران، رفته رفته با احاطه صنايع دستى كشور، وارد تاريخ و فرهنگ ايرانى مى شود.
قفل چينى بر صنايع دستى ايران
نمايشگاه هفته هاى فرهنگى استانهاى كشور در تهران از اواخر تابستان گذشته براى عرضه محصولات فرهنگى هر استان برگزار شد كه متاسفانه بانگاهى اجمالى به اين نمايشگاه‌ها و فروشگاه‌هاى مختلف صنايع دستى كشور به راحتى مي‌توان حضور كالاها و توليدات چينى را در ويترين كالاهاى و صنايع دستى ايران مشاهده كرد.
چيني‌ها تا ديروز با صادرات محصولات مختلف به ايران فقط به بازار و صنعت كشور چشم دوخته بودند اما امروز با ساخت صنايع دستى و ورود به بخش فرهنگى كشور، نه تنها رونق را از اين بخش گرفته اند بلكه در حال وارد كردن ضربه‌اى بزرگ به فرهنگ ايرانى هستند.
از جمله صنايع دستى ايران كه توسط چيني‌ها توليد شده و در غرفه‌هاى صنايع دستى ارايه مي‌شود، مي‌توان به قالي، سفالينه‌ها، گيوه، زيورآلات، لباس‌هاى محلي، سنگ‌هاى زينتى و مصنوعات چوبى اشاره كرد.
توليد صنايع دستى چينى با كيفيت پايين‌تر سبب شده تا مردم به دليل قيمت ارزان‌تر به سراغ اين كالاها بروند و غرفه داران نيز كالاهاى مورد نياز خود را از صادركنندگان چينى تهيه كنند.
يكى از هنرمندان صنايع دستى در خصوص حضور كالاهاى چينى در ميان صنايع دستى ايران مي‌گويد: حضور كالاهاى چينى در ميان صنايع دستى ايران دلايل بسيارى دارد كه اكثر آنها ريشه در ضعف‌هاى داخلى دارند.
'ابولفضل ايازى' مى افزايد: عدم حمايت از هنرمندان فعال در عرصه صنايع دستى ايران اصلى ترين عامل فراهم كردن زمينه فعاليت چيني‌ها به حساب مى آيد.
اين هنرمند كه در زمينه معرق بر روى چرم فعاليت مى كند، مى گويد: ما براى اينكه بتوانيم از ورود چيني‌ها به عرصه صنايع دستى ايران جلوگيرى كنيم، بايد بيش از هر چيز انگيزه فعاليت بيشتر را در هنرمندان به وجود آوريم.
وى اظهار مي‌دارد: صنايع دستى ايران مخاطبان بسيارى در خارج از كشور دارد و مي‌توان از طريق صادرات اين محصولات علاوه بر ترويج فرهنگى ايرانى در ساير كشورهاى جهان براى عده بسيارى نير اشتغال‌زايى كرد.
ايازى بيان مى كند: به راحتى مى توانيم از طريق تقويت صنايع دستى خود و صادرات به خارج كشور، فرهنگ ايرانى-اسلامى را در جهان ترويج دهيم و در مقابل تهاجم فرهنگى دشمنان نيز مقابله كرد اما قبل از آن بايد تا دير نشده جلوى تهاجم چينى ها را گرفت.
اين هنرمند مى گويد: صنايع دستى ايران ظرفيت‌هاى فراوان دارد اما متاسفانه ما هنوز نتوانسته ايم اين صنعت را در كشور خود نيز تقويت كنيم.
معاون صنايع دستى اداره كل ميراث فرهنگى استان تهران نيز با انتقاد از واردات و توليد صنايع دستى كشور توسط چيني‌ها بيان مى كند: ادامه روند توليد صنايع دستى ايران توسط چيني‌ها به مرور زمان مى تواند به نابودى صنايع دستى ايران ختم شود.
'ليلا رتبه‌اى' ادامه مي‌دهد: مسوولان براى اينكه بتوانند صنايع دستى كشور را حفظ كرده و زمينه را براى فعاليت علاقه‌مندان فراهم سازند بايد از ورود كالاهاى چينى جلوگيرى كنند.
وى يادآورى مى كند: فرهنگ ايرانى- اسلامى كشور ما بسيار غنى است از اين رو بايد شرايط لازم براى حفظ آن فراهم شود و نگذاشت ديگران در آن دخل و تصرف كنند.
با تمام اين اوصاف به نظر مى رسد، اگر اين روند ادامه داشته باشد و مجال فعاليت در بازار صنايع دستى ايران همچنان به چيني‌ها داده شود، چشم بادمي‌ها پس از چند وقت بتوانند اين بازار را در دست بگيرند و در آن زمان است كه مى توانند در فرهنگ ايرانى تاثير گذار باشن
د.
تهرام/س.ر

هیچ نظری موجود نیست: