نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ مهر ۲۴, یکشنبه

قیام علیه بانک ها در شهرهای اروپا و آسیای دور


قیام علیه بانک ها
در شهرهای اروپا و آسیای دور
اشپیگل آنلاین ـ گزینش و ترجمه رضا نافعی
در ایتالیا، لندن و آلمان هزاران شهروند علیه قدرت بانک ها و بازار های مالی به اعتراض برخاستند. مردم از طریق فیسبوک و تویتر یکدیگر را برای شرکت در این اعتراض خبر کرده بودند.
 در دیگر کشورها و از جمله درامریکا نیز وضع، دیروز به همین شکل بود. “جنبش وال استریت” در نیویورک آغازگر اعتراضی بود که اکنون به اروپا رسیده است. در آسیا نیز مردم علیه قدرت  های مالی دست به تظاهرات زدند.
در فرانکفورت (از جمله چند شهر بزرگ آلمان) هزاران نفر در برابر بانک مرکزی اروپا به تظاهرات اعتراضی پرداختند.  “ولفرام زینر”، سنخگوی جنبش اعتراضی فرانکفورت گفت: “اعتراض ما به بانک هاست، به صاحبان قدرت مالی در نظام است، اعتراض به این است که اهمیت سود بیش از ارزش انسان شده  است.
در سراسر جهان، روز 15 اکتبر، روز اعتراض اعلام شد. سازمانهای و شبکه های Attac  که مجمع بین المللی مخالفان گلوبالیزاسیون است اعلام کرد که تظاهرات موفقیت آمیز بوده اند: “جرقه گرفت، جنبش بوجود آمده ” در بیش از 900 شهر  از 82 کشور جهان  شرکت کنندگان در تظاهرات “خشم خود را علیه قدرت بازارهای لگام گسیخته مالی به خیابانها آوردند”.
در برلین  پایتخت آلمان ده هزار نفر در برابر ساختمان صدارت عظما گرد آمدند. آنها بر پلاکارتهای خود نوشته بودند “ضد دیکتاتوری بانک ها ” و ” اگر کره زمین یک بانک بود مدت ها پیش نجاتش داده بودید “.
در تظاهرات شهر کلن آلمان که در مرکز شهر رخ داد مردم خواستار عدالت اجتماعی شدند. در شهر مونیخ نیز تظاهرات برپا بود و مردم بر پلاکارت های خود نوشته بودند “قماربازان و بورس بازان را تعقیب کنید”، “جلوی بانک ها را بگیرید”. برخی از تظاهر کنندگان با الهام گرفتن از اعتراضات کشورهای عربی کفش خود را آماده پرتاب بر دست گرفته  بودند. بسیاری از تظاهر کنندگان با کودکان و خانواده خود به خیابان آمده بودند. به گفته سازمان اتک در 50 شهر آلمان تظاهرات اعتراضی رخ داده است. در دیگر شهرهای بزرگ آلمان از جمله هامبورگ، اشتوتگارت، لایپزیگ و بوخوم نیز هزاران نفر به خیابان آمدند .
تظاهرات بین المللی متنوع بود. در رم بیش از 100 هزار نفر در تظاهرات شرکت داشتند. شعاراصلی تظاهرات رم این بود :”مردم اروپا بپاخیزید”. در تظاهرات رم  برخی از تظاهر کنندگان  اتومبیل ها را آتش زدند و شیشه ها ی بانک ها را شکستند و پرچم های ایتالیا و اروپا را به آتش کشیدند. دود سیاه فضای شهر را پوشانده بود.
میتینگی که قرار بود در شهر ” پیزا ” ایتالیا برپا شود، در پی درگیری تظاهر کنندگان با پلیس برگزار نشد. به گزارش ” فیونا الرز ” خبرنگار محلی اشپیگل که از نزدیک ناظر رویداد ها بود “اوضاع از کنترل خارج شده است”.
در لندن  تظاهر کنندگان در برابر کلیسای سنت پاول و بورس لندن به اعتراض پرداختند. جولیان آسانژ پایه گذار ویکی لیکس نیز در تظاهرات شرکت داشت. اسمیت که همراه او بود گفت آسانژ برای آن که مقررات اقامت در انگلیس را نقض نکرده باشد باید تا ساعت 22 به محل اقامت خود در Suffolk بازگردد.
در لندن نیز میان تظاهر کنندگان که قصد داشتند بسوی ساختمان بورس حرکت کنند و با مقاومت پلیس که راه رسیدن به بورس را بسته بود روبرو شدند، در گیری رخ داد. حضور نیروی پلیس در شهر بسیار سنگین بود.
در  استکهلم   پایتخت سوئد نیز تظاهرات اعتراضی رخ داد. در کپنهاگ پایتخت دانمارک و اسلو پایتخت نروژ نیز تظاهرات صورت گرفت.
در منطقه آسیا و پاسیفیک نیز علیه قدرت بانک ها تظاهرات شد. در هنک کنگ  تظاهرات در محله بانک ها صورت گرفت. شعار تظاهر کنندگان در توکیو پایتخت ژاپن این بود :” توکیو را اشغال کنید”.
 در سئول پایتخت کره جنوبی، تظاهر کنندگان زیر باران شدید در برابر مقر مرکزی نظارت بر بورس دست به تظاهرات زدند. شعار آنها این بود: “محله بورس ها را اشغال کنید” ” ما آن 99 درصد هستیم ” که اشاره ایست به اکثریت تهیدست جهان در برابر یک در صد  صاحبان ثروت های کلان . در سیدنی ـ استرالیا  تظاهرات در برابر بانک مرکزی صورت گرفت.
بانکداران جهان به دو گروه تقسیم شوید!
اشپیگل آنلاین ـ ترجمه رضا نافعی

این  حمله ایست مستقیم است به بخش پولی در آلمان : گابریل رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان در گفتگو با اشپیگل خواستار جدا کردن بانک های سرمایه گذار از بانکهای بازرگانی است ـ که به معنی در هم شکستن کنسرن هاست. گابریل صریحا از اعتراضات به قدرت بازارهای مالی حمایت می کند.
هامبورگ ـ گابریل خواستار در هم شکستن بانک های آلمان است. او در گفتگو با اشپیگل گفت: “آنچه درست است جدا کردن بانک های سرمایه گذاری از بانکهای بازرگانی است. من میل دارم در مقابل بانک های سرمایه گذار با خط درشت نوشته شود از اینجا به بعد دیگر تضمین دولتی وجود ندارد.” رئیس حزب  از “پایان یک دوران” سخن گفت و اضافه کرد:” ایده ئولوژی نئولیبرال ” شکست خورده است، اینک باید سرمایه داری را یکبار دیگر مهار کرد”. او از شهروندان آلمان خواست به پیروی از جنبش اعتراضی در آمریکاعلیه بانک ها و بورس بازان به خیابان بروند: “خوبست که در آلمان هم تا جائی که ممکن است شهروندان بیشتری در ابتکارات و تظاهرات مسالمت آمیز علیه بازارهای مالی شرکت کنند، سجده در برابر آزادی بی حد و مرز بازارهای مالی، جهان را بر لب پرتگاه ویرانی کشانده است.”
البته گابریل اذعان کرد که حزب سوسیال دموکرات خود نیز در گذشته در لیبرال کردن بازارها سهیم بوده است. او می گوید: “البته ما هم اشتباه کرده ایم. ما را با این ادعا ترساندند که اگر دست بازارهای مالی را باز نگذاریم، آلمان را کنار خواهند گذاشت.”
http://www.spiegel.de/politik/deutschland/0,1518,792010,00.html
http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,792003,00.htm

هیچ نظری موجود نیست: