نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ مرداد ۱۸, سه‌شنبه

کتابخانه دموکراسی و حقوق بشر در ایران


کتابخانه دموکراسی و حقوق بشر در ایران
کتابخانه حقوق بشر و دموکراسی بر آن است که کتب، مقالات، اسناد و اطلاعاتی را که به شناخت، درک و اشاعه اندیشه حقوق بشر و دموکراسی کمک می کند جمع آوری نموده در اختیار عموم قرار دهد. این کتابخانه متشکل از چندین مجموعه است که از نظر محتوی کاملاً متفاوت اند اما هر کدام در نوع خود می تواند در دفاع و پیشبرد دموکراسی و حقوق بشر مؤثر باشد. اسناد تاریخی و حقوقی، مقالات و کتب این کتابخانه به تدریج جمع آوری، تدوین و یا ترجمه می شود و یا از متون کلاسیک علوم و فلسفه سیاسی برگزیده و به مجموعه های کتابخانه افزوده خواهد شد.

طرح کتابخانه حقوق بشر و دموکراسی کامل نیست؛ محتوای چند مجموعه آن در آینده آماده خواهد شد.


این مجموعه، در بر گیرنده مسائل مربوط به حرکت کنونی جامعه ایران به سوی دموکراسی واحقاق حقوق بشراست که به تدریج به زبان انگلیسی ترجمه خواهد شد تا امکان آشنایی افکار عمومی جهان با خواستها و شعارهای گروهها و سازمان های ایرانی طرفدار دموکراسی در داخل کشورفراهم شود. مطالب این مجموعه پس از سه سال به مچموعه تاریخ منتقل خواهد شد.
مدارک این مجموعه ۴۶
آخرین متن افزوده شده ۹ مهر ۱۳۸۹

مدارک این مجموعه ۲
آخرین متن افزوده شده ۱۸ خرداد ۱۳۸۹

شامل اعلامیه ها، میثاق ها ، کنوانسیون ها و پروتکل هایی است که احقاق حقوق طبیعی انسان را در حوزه های سیاسی، قضایی ، اجتماعی، اقتصادی و خصوصی تنظیم و تضمین می کنند. این اسناد بخشی از میراث حقوقی مشترک بشریت است و حتی اگر از جایگاه و اهمیت حقوقی یکسانی برخوردار نباشند ازنظر اخلاقی و انسانی به یکسان لازم الاجرا هستند. آشنایی شهروندان ایرانی و غیر ایرانی با این حقوق بی تردید به پیشبرد و تحقق آن در ایران و نیز دردیگر نقاط جهان کمک خواهد نمود. شماری از این اسناد برای نخستین بار به زبان فارسی ترجمه شده و در اختیار عموم قرار گرفته است.
دولت ایران در سال ۱۹۴۸ به اعلامیه جهانی حقوق بشر رأی مثبت داد و از آن زمان تا کنون " با اذعان به این که بر طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر کمال مطلوب انسان آزاد رهایی یافته ازترس و فقر فقط در صورتی حاصل می شود که شرایط تمتع هرکس از حقوق مدنی و سیاسی خود و همچنین از حقوق اقتصادی -اجتماعی و فرهنگی ایجاد شود"، و طبق منشور ملل متحد خود را ملزم به حمایت از و ترویج احترام جهانی و مؤثر رعایت حقوق و آزادی های بشر نمود.
مدارک این مجموعه ۴۲
آخرین متن افزوده شده ۱۹ آذر ۱۳۸۹

این مجموعه مطالبی را در بر می گیرد که در چارچوب حقوق بشر موضوع بحث و سخن است. در این مجموعه دیدگاه های انتقادی به حقوق بشر و پاسخ مدافعان حقوق بشر گردآوری می شود. موضوعات بحث عبارتند از : مجازات اعدام، نسبیت فرهنگی، حقوق زنان، کمیسیون های حقیقت و آشتی، حقوق اقلیت های قومی و مذهبی.
مدارک این مجموعه ۱۹
آخرین متن افزوده شده ۱۷ اسفند ۱۳۸۹

این مجموعه گزارشاتی را که سازمان‌های جهانی حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران از بدو تآسیس جمهوری اسلامی تا به امروز منتشر کرده اند، گردآوری نموده در اختیار عموم قرار می دهد. مطالب این مجموعه به تدریج به زبان فارسی ترجمه خواهد شد. آشنایی با گزارشات سازمان‌های بین المللی حقوق بشر نه تنها آشنایی با نوع استدلال حقوقی و نهایتاً شناخت فلسفه حقوق بشر است بلکه نشانی است از این که در سال‌های سخت انزوا و سرکوب، جامعه بین المللی ستمی را که بر ملت ایران رفته است به دست فراموشی نسپرده و حقوق دانان و نهاد های بین المللی نگران وضعیت حقوق بشر در ایران بوده و سرکوب گران را در سطح جهانی افشا نموده اند. این گزارشات از طرف دیگر صفحات مهمی از تاریخ معاصر ایران است و با جمع آوری آن بنیاد عبدالرحمن برومند مایل است از زحمات همه این سازمان‌ها که بدون هیچ چشم‌داشتی در طول سال‌های متمادی در کنار این تنها ترین قربانیان سرکوب و ترور، با حضور و همدردی شان نه تنها جان انسان‌هایی را نجات داده اند بلکه روزنه امیدی نیز برای ستم دیدگان گشوده اند عمیقآ قدر دانی کند.
مدارک این مجموعه ۱۱۸۴
آخرین متن افزوده شده ۱۹ تیر ۱۳۹۰

در این مجموعه، گزارشاتی از افراد، گروه ها و سازمان‌های سیاسی ایرانی گرد آمده است که نگران نقض حقوق بشر در نظام اسلامی بوده اند. کمیت و کیفیت این گزارش‌ها نشان بارزی از سطح رشد وجدان دموکراتیک جامعه ایران در مراحل مختلف حاکمیت جمهوری اسلامی است.
مدارک این مجموعه ۲

این مجموعه به علل و موجبات نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافته و به چهار بخش تقسیم شده است. بخش نخست شامل کتب و مقالات علمی و تحقیقی در مورد منشاء و چگونگی نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی است. مطالب گرد آمده در این بخش در صورت امکان به طور کامل و در غیراین صورت، چکیده ای از آن‌ها به دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس خوانندگان قرار می گیرد. بخش دوم، گزیده هایی است از مواضع مسئولین جمهوری اسلامی درباره حقوق بشر که به تدریج به زبان انگلیسی نیز ترجمه و در اختیار همگان قرار خواهد گرفت. بخش سوم، اظهارات مقامات قضایی جمهوری اسلامی و اسناد قضایی این حکومت را در بر می گیرد که نشانگر کارکرد نظام حقوقی و نا هماهنگی بنیادی این نظام با اصول حقوق بشر و حقوق طبیعی انسان است. بخش چهارم به قوانین جمهوری اسلامی و تضاد آن با حقوق بشر اختصاص یافته است.
مدارک این مجموعه ۲۶
آخرین متن افزوده شده ۲۰ آذر ۱۳۸۹

مدارک این مجموعه ۲۵۴
آخرین متن افزوده شده ۲۹ تیر ۱۳۹۰

در این مجموعه ،اسناد و مدارک دولتی و تحقیقات پلیس در داخل و خارج از کشور در باره اعدام های فرا قضایی و عملیات تروریستی درون و برون مرزی به تدریج جمع آوری و قسمت هایی از آن‌ها به فارسی و انگلیسی در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.
مدارک این مجموعه ۴
آخرین متن افزوده شده ۳۰ شهریور ۱۳۸۹

ظلم و خشونت اعمال شده بر انسان‌هایی که در چنگال قوه قهریه نظام جمهوری اسلامی اسیر شده اند فراموش نخواهد شد. داستان دردناک این ستم و رنج‌های جانکاه ناشی از آن، باید در حافظه ی جمعی و تاریخی کشور ثبت شده، ساز و کارها و چند و چون آن مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد. راه مقابله با فجایع مشابه و بر پایی دموکراسی در جامعه ایران از جمله در حفظ این خاطرات و تأمل درمحتوی آن است. با این هدف مجموعه حاضر را با استفاده از منابع مختلف، گرد آورده ایم. شماری از زندانیان سابق تجربیات و مشاهدات خود را به رشته ی تحریر درآورده و منتشر ساخته اند. بعضی مسئولین نظام نیز در خاطرات خود به کارکرد قوه ی قهریه پرداخته اند. همچنین نامه ها و شکایات زندانیان از وضعیتشان از شواهد ارزشمند تاریخ نظام قضائی جمهوری اسلامی به شمار می رود. چکیده، یا بخش هایی از این اسناد، جمع آوری شده و به تدریج به زبان انگلیسی نیز در دسترس افکار عمومی جهانی قرار خواهد گرفت.
مدارک این مجموعه ۵۸
آخرین متن افزوده شده ۲۰ خرداد ۱۳۹۰

مطالب این مجموعه به دو بخش تقسیم می شود. بخش اول به رابطه مذهب و سیاست اختصاص دارد که در آن متون پایه ای، در باره‌ی تعریف انسان، خصائل، حقوق و وظایف او در ادیان توحیدی، چه در رابطه با خدا و چه در رابطه با همنوعان‌اش جمع آوری می شود. بخش دوم این مجموعه به منشاء و فلسفه دموکراسی و نظام پارلمانی اختصاص یافته و متون فلسفی و یا مربوط به علوم و حقوق سیاسی را در برمی گیرد.
مدارک این مجموعه ۱۰
آخرین متن افزوده شده ۲۲ آذر ۱۳۸۹

این مجموعه به تاریخ آزادی خواهی و حرکت جامعه ایران به سوی دموکراسی اختصاص داده شده. حافظه ملی و شناخت حقایق تاریخی از نخستین اهداف سرکوب حکومت های استبدادی و خودکامه اند. حکام مستبد می دانند که با محروم کردن مردم از شناخت تاریخ‌شان راه را بر مقاومت آنان تنگ کرده و جامعه را در وابستگی ذهنی به خود نگاه می دارند. به همین دلیل آزادی مطبوعات از بدو تولد جمهوری اسلامی مورد تعرض حاکمیت قرار گرفت و سپس با نهادینه شدن سانسور و سرکوب به کلی از میان رفت. هدف مجموعه تاریخ این است که با نشر مدارک و اسناد تاریخی و عملکرد پرفراز و نشیب نیروهای طرفدار دموکراسی در ایران، حافظه ملی ما را که سخت آسیب دیده تا حدودی ترمیم کند و نسل جوان ایران را که پدران و مادران خود را به دلیل شرکت درانقلاب اسلامی نبخشیده است با گوشه‌هایی از تاریخ این سرزمین آشنا سازد و آشتی دهد.
مدارک این مجموعه ۲۶
آخرین متن افزوده شده ۲۰ آذر ۱۳۸۹

این مجموعه شامل گزیده ای از مقالات و دیدگاه هایی است که شماری از مسائل ایران را از منظر حقوق بشر تحلیل می کند. مطالب این مجموعه تنها بیانگر نظریات نویسندگان است و الزاماً دیدگاه های بنیاد عبدالرحمن برومند را منعکس نمی کند.
مدارک این مجموعه ۱۰
آخرین متن افزوده شده ۷ دی
۱۳۸۹

هیچ نظری موجود نیست: