نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ مرداد ۱, شنبه

رزم چاقو! کوروش طاهری



اگر از سرآشپزهاي معروف بپرسيد که مهم‌ ترين ابزار کارشان چيست، مي‌ گويند : « چاقو». چاقو شايد مهم‌ ترين ابزار کار در آشپزخانه باشد . در فرهنگ لغات نیز چاقو یا کارد تعریفی دارند که به موجب آن این دو وسیله  شیئی تیز است که برای بریدن بکار می‌رود.اما در جمهوری اسلامی در سطح وسیعی این وسیله برای ایجاد ترس و وحشت و در نهایت به سلاحی کشنده برای قتل شهروندان تبدیل شده است. این درست که  استفاده از  چاقو و سلاح‌های سرد در درگیری‌ها پدیده نوظهوری نیست و سابقه طولانی دارد  اما شدت یافتن آن در سال‌های اخیر با دلایل متعددی از جمله ممنوع بودن  استفاده از سلاح گرم در ایران  قابل‌ توجه و توضیح است .  تاکنون آمار و اخبار نشان داده اند که در  بسیاری از درگیری‌های خیابانی بی‌آنکه قصد و نقشه قبلی برای قتل وجود  داشته باشد، در اثر استفاده از سلاح‌های سرد که نوجوان یا جوان با خودبه  همراه دارد منجر به قتل یا ایجاد جرح‌های جدی در طرفین درگیر می شود. سايه به کارگيري سلاح سرد در شهری چون تهران به حدي سنگيني مي کند که سرهنگ عباسعلي  محمديان، رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ از وقوع ۴۰ درصدي قتل هاي تهران در  سال گذشته به صورت غيربرنامه ريزي شده و به وسيله سلاح سرد خبر مي دهد و  تاکيد مي کند که اين آمار يک رقم بسيار نگران کننده در پايتخت است.به گزارش ايسنا وي درباره برخورد با حاملان سلاح سرد افزود: در طرح برخورد  با سلاح هاي سرد، پليس سعي ندارد که با چاقوهاي آشپزخانه يا ناخن گيرهاي  چاقودار برخورد کند بلکه سعي ما در برخورد با چاقوهاي نامتعارف، جنگي و  رزمي است.به گفته محمديان سال هاست که تصويب اين قانون مورد تاکيد و  درخواست پليس بود که اگر اين لايحه مطرح و قانوني شود آمار قتل ها به وسيله  سلاح سرد کاهش مي يابد . 
سرهنگ مصطفايي، معاون مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي ناجا نيز به ايسنا  گفت:آمارها نشان مي دهد که ۴۶ درصد از قتل هاي کشور در سال جاري به وسيله  استفاده از چاقو رخ داده است.وي افزود: ۶۸ درصد از قتل هاي کشور بدون برنامه ريزي قبلي به وقوع مي  پيوندد و متهمان پس از ارتکاب قتل از اقدام خود پشيمان مي شوند و آرزو مي  کنند که کاش چاقويي به همراه نداشتند.   وي ادامه داد: در سال گذشته حدود ۴۰ درصد از قتل ها به وسيله سلاح سرد به وقوع پيوسته است.
معاون مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي ناجا افزود: در
۳ استان کشور سهم وقوع قتل توسط سلاح سرد به ۷۱ درصد مي رسد و در پايتخت ۵۶ درصد از قتل ها به وسيله سلاح سرد رخ مي دهد که اين آمار از ميانگين کشوري نيز بيشتر است.                                                                                    
                                                                                                                                             
چرا وضعیت چنین است؟ جامعه شناسان /روانشناسان و جرم شناسان در پيدايش انحرافات اجتماعي و رفتارهاي نابهنجار و آسيب زا/ از عوامل متعددي به عنوان عوامل پيدايش و زمينه ساز نام می برند از جمله
:عوامل فردي: جنس، سن، وضعيت ظاهري و قيافه، ضعف و قدرت، بيماري، عامل ژنتيك و.... عوامل رواني: حساسيت، نفرت، ترس و وحشت، اضطراب، كم هوشي، خيال پردازي، قدرت طلبي، كم رويي، پرخاشگري، حسادت، بيماري هاي رواني و... عوامل محيطي: اوضاع و شرايط اقليمي، شهر و روستا و...
عوامل اجتماعي: خانواده، نظام حاکم/طلاق، فقر، فرهنگ، اقتصاد، بيكاري، اشتغال، رسانه ها، جمعيت و... . تردیدی نیست که مسائل اجتماعی در خلا» اتفاق نمی افتد. هر پدیده ای به عنوان جزیی از  نظام کنش در ارتباط با دیگر پدیده های اجتماعی، قابل تبیین و درک است .                                                                                                                                               در جامعه کنونی ایران به لحاظ سیاست و عملکرد نامطلوب و ضد انسانی جمهوری اسلامی عوامل اجتماعی اکثریت وقوع جرائم/ناهنجاری و حتی هنجارهای جامعه را(تضاد مردم با دولت/ تضاد حکومت با خود و تضاد در میان پائینی ها) را سبب می شوند و در این میان عواملی مانند فقر/تبعیض/انهدام اصول اخلاقی خانواده و تائید ایده ئولوژی برتر در استفاده از سلاح سرد نظیر چاقو/کارد / قمه و شمشیر (به عنوان مثال مراسم تاسوعا و عاشورا)در رواج خشونت موثر هستند.
وقتی محمود احمدی  نژاد رئیس جمهور اسلامی در شهر زنجان در یکی از سخنرانی خود  می گوید , ملت ایران, یعنی امت حزب الله , با "چاقو" دست و پای بدخواهان به حقوق ملت ایران, و مخالفان, را قطع خواهد  کرد. چه انتظاری از شهروندان می توان داشت! جمهوری اسلامی با عاریت از تاریخ مذهبی خود به جهت ایده ئولوژی اش اشاعه دهنده خشونت ووحشت در بین شهروندان خود است. در نگاه به تاریخ اسلامی و بخصوص از دوران صفویه ببعد چاقو وانواع سلاح سرد یکی از ابزارهای وحشت و قتل بوده است. زیراچاقو از دوران صفویه و نضج گرفتن مذهب شیعه وارد منازعات فردی/اجتماعی و سیاسی شد. تاریخ صفویه  تاریخ خنجر و دشنه و سرهای بریده و شکم های دریده نیز بود. "تولائیان و  تبراییان", بویژه تبراییان, قمه زنان و قمه کشان متحجری بودند که شاهرگ مخالفان و معترضان را می زدند. در دوران قاجاریه, که دوران سر بریدن و پوست کندن وبویژه کور کردن  نیز بوده, گروه های متعدد "چاقوکشان و قمه کشان و اوباشان و لوطیان" فعال بودند, به ویژه در جریان جنبش مشروطه. " احمد کسروی درباره اوباشان و چاقو کشان می نویسد: «چون بایستی سردستگان اوباشان گرفته شوند و  صنیع حضرت و مقتدر نظام و دیگران پنهان شده بودند، تنها حاجی معصوم نامی از  آنان دستگیر گردید. بدینسان آشوب توپخانه پایان پذیرفت.                                                                                                                                                                   وقتی دولتی که خودش مظهر تقلب/بیکاری / خشونت ورزی /  فساد / رشوه و بی اخلاقی باشد، براستی بسیار سخت است که از شهروندان آن  جامعه انتظار داشت  که رویکرد دیگری را داشته باشند. تردیدی نیست که خانواده  مهم ترین ومستحکم ترین رکن اجتماعی درجامعه ایرانی است. اما همین  کانون خانواده درمعرض تهدیداتی قرار دارد که درغالب موارد اساس آن را به  خطر می اندازد یکی از این آسیب ها /خشونت های خانوادگی  و از هم پاشیدگی کانون خانواده تحت تاثیر مسائل اجتماعی و اقتصادی است  که به تبع آن دامنه آن در اجتماع رواج و گسترش می یابد. از بین بردن اصول اخلاقی در خانواده ایرانی باعث شده تا این اصول در جامعه سست و بی اعتبار شود و از طرفی خلق و خوی خشونت طلبی حکومت و عوامل آن و کمک رسانه های همگانی که برخي از  سرمايه‌گذاران فقط به منظور كسب  سود وارد اين حوزه مي‌شوند و با  درنظر داشتن كاركرد تجاري صرف،  نمي‌توان كاملاً به مصالح عمومي وفادار  ماند شرائط کنونی خشونت های فردی /گروهی و درگیری های فیزیکی را موجب شده است. سزاراومبروزو در جائی نوشته است:‌«مطبوعات پست فقط براي خالي كردن  جيب مردم  و فروش كثيف ترين متاع ،‌قلم خود را در گنديده ترين زخمهاي  پوسيده اجتماعي فرو مي‌برند و اشتهاي خطرناك و فسادانگيز و گمراه كننده  كنجاوي پست ترين طبقه اجتماعي را تحريك مي‌كنند»
 طبق گفته کارشناسان امور بهداشت و روان در ایران/ اکثریت جامعه و به ویژه نسل جوان از یک بیماری مزمن روانی رنج می برند. تردیدی نیست در كشورهایی كه از امكانات رفاهی بالاتری برخوردارندخشونت كمتر به چشم می خورد!                                                                                                                                                                                                                                                          تصویب قوانین  بازدارنده فقط یک مسکن مقطعی و زودگذر است که زیر پوست مشکلات مردم و نسل جوان در ایران را نمی تواند ببیند و رزم چاقو در غیاب تیر و تفنگ  هر روز در ایران بزرگتر و فراگیرتر می شود و تاسف بارتر این است که این رزم به حوزه دانشگاه و مراکز آموزشی نیز کشیده شده است !

منبع سایت دیدگاه

هیچ نظری موجود نیست: