نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ خرداد ۷, شنبه

زبان فارسی و هویت ایرانیان


زبان فارسی و هویت ایرانیان

 
 
پیشگفتار

استقبال ف بسیاری از نشریات معتبر فرهنگی ـ اجتماعی ـ سیاسی ـ پژوهشی و ایران شناسی ، که این مقالات را در پایگاه های اینترنتی خود درج کردند و نیز رسیدن پیام ها و تلفن های بسیاری ازچهار گوشهء جهان و از سوی صاحب نظران و ایرانیان ف فرهیخته ، دلسوز و اهل ف درد، مرا بر آن داشت تا باتوجه به اهمیتف طرح و پیگیری موضوع ، ( خاصه در روزگار فعلی) به فراهم آوردن این دفتر اقدام کنم و حاصل کوشش ناچیز خود را یک جا در اختیار دوستداران قرار دهم.
محمد جلالی چیمه (م ـ سحر)

آذربایجان و زبان فارسی ( گناه زبان فارسی چیست؟)

پرسشی است و شکوه ای که تو نیز همچون من با خویشتن توانی داشت. خاصه اگر اهل زبان باشی و از پیوندی که شاعران و نویسندگان با زبان دارند نصیبی برده باشی، این پرسش را طرح خواهی کرد: گناه زبان فارسی چیست؟ خاصه، اگر، زبان فرهنگ و ادب و تاریخ کشورت را نشانه تیرهای بی مهری یافته بوده باشی. از سر درد و به ناگوارشکوه خواهی کرد، هنگامی که این بی مهری از جانب دوستی و برادری بوده باشد و آنگاه که تیر از کمان خودی رها شده باشد، یعنی به هنگامی که تیشه خویش در کمین ریشه خویش دیده باشی!
-

دربارهء «چند مفهوم»

مطالبی که می خوانید یادداشت هایی ست که من در توضیح و تفسیرف بعضی از شعرها در منظومهء چاپ نشدهء «گفتمان الرجال» نوشته ام. مضمون این مطالب در ارتباط بعضی مسائلف حادّ و مبتلا به جامعهء سیاسی و فرهنگی امروزما و در واقع حاصل برخی اندیشه ها در بارهء مفاهیمی است که متأسفانه بر اساس برخی سوء تفاهمات فکری و سیاسی یا به تأثیر از برخی کژاندیشی ها و بدسگالی ها دچار تصرف و تحریف شده اند .
-

زبان فارسی یا «ملتف فارس ؟»

چند سالی ست که واژه و مفهوم «فارس» دربازار اهل سیاست ونظریه پردازان بخشی از طیف«چپ» دگماتیک(1)ونیزبسیاری ازنژادپرستان و قبیله گرایان ایرانی رونق یافته ودر کوشش های«فکر»سازی ونظریه پردازی آنان ازاهمیت ویژه ای برخوردارگشته وبه نغمهء ناسازفپرطنین وهیاهویی بدل شده است تا آنجا که بسیاری ازآنان بنیادف تئوری های ایران گریزو تفرقه افکن خود را بر فتفسیرهای مجعول و مقلوبی از این مفهوم استوارمی دارند .....
-

زبان فارسی ، باستان گرایی و هویت ایرانیان در پاسخ تقریرات رضا براهنی

پیش از آغاز سخن بگویم که نام رضا براهنی برای من حدود سی و پنج سال است که نامی آشناست. از روزگاری که ما یک راست از روستای خود به دانشکدهء هنرهای زیبای دانشگاه تهران برای تحصیل هنرهای نمایشی راه یافته بودیم و چشم و گوشمان به مجلات و نشریات پایتخت باز شده بود. آن روزها می گفتند که «فردوسی» نشریهء متفاوتیست و مقالاتف روشنفکران در آن درج می شود. مجله را می خریدیم و برخی مطالب آن را می خواندیم. ایشان یکی از نویسندگان جنجال گرای آن مجله بودند
-

دوبیتی های شیخ ابوالمفدرن ف چَپستانی

همچنان که پیش از این گفته ام ، دوبیتی های طنز آمیز ی که در این صفحات می خوانید، نقطهء آغاز وانگیزهء نگارش یادداشت هایی بودند که در« توضیح و تفسیر» بخشی از منظومهء بلند «گفتمان الرجال » نوشته شد و در مقاله ای به نام «در بارهء چند مفهوم »در فروردین 1385 انتشار یافت .
-

دوبیتی های ابن القوم، جنابف توران بیک رفیق مظلومعلی چفماق اففف خزعلف یسوعی

دراین اندیشه جای قَلّ و دلّ نی / که ایران جز«موزائیکف ملل» نی ! / مو که اهلف سرابفم ، پایتختفم / «سراب» است و صفاهان را محل نی !
-

هیچ نظری موجود نیست: