نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ بهمن ۵, سه‌شنبه

"کلمات برای غزه" شب شعری در هلند


"کلمات برای غزه"  شب شعری  در هلند 
 
sherforGhaze 
      
در روز بیستم ژانویه امسال یک شب شعرخوانی در هلند، شهر روتردام برگزار شد.  عنوان برنامه را با بهره گیری از شعری از محمود درویش " کلمات برای غزه" گذاشته بودند. دوازده شاعر و یک گیتاریست و یک آوازه خوان اسپانیائی که شعرهای لورکا را با آواز می خواند در این برنامه شرکت داشتند. نسیم خاکسار نیز به این برنامه دعوت شده بود. هر شاعر در زمانی که در اختیار داشت می توانست دو یا سه شعر بخواند. این برنامه را برای کمک به مردم غزه، به ویژه کودکان غزه گذاشته بودند که برای ادامه تحصیلشان به ابتدائی ترین وسایل از جمله قلم و مداد کاغذ نیاز دارند. از این برنامه غیر از بنیاد "روتردام برای غزه" که هموندان آن تنی چند از فعالان اجتماعی و سیاسی شهر روتردام هستند، بنیاد ادبی و فرهنگی "جشنواره دنیا" و "بنیاد شعر جهان" نیز پشتیبانی کرده بودند.  کار جالبی که در این برنامه دیده می‌شد برقراری ارتباط زنده با شاعران و فعالان اجتماعی در غزه بود. از طریق ارتباط اینترنتی آنها نیز مستقیم در برنامه شرکت داشتند. شعر خواندند و مردم برایشان کف زدند و آنها صدای کف زدن مردم را از توی سالن شعرخوانی می شنیدند و تشکر می‌کردند. ترجمه‌ی به فارسی شعری که از محمود درویش به زبان هلندی روی پوستر برنامه نگاشته شده بود، چنین است:
"کشتی ما ساحل همیشگی اش را با خودش حمل می‌کند تا بندری( پناهگاهی) برای آن بیابد. 
ما از تعهدِ کلمات دفاع می کنیم."
در محل برنامه که در سالن بزرگ آمفی تئاتر کتابخانه‌ شهر روتردام برگذار می شد، تابلوهای نقاشی کودکان غزه بر سه پایه‌های بزرگ کنار دیوار چیده شده بود. کودکانی که زندگی روزانه شان را با وسایل ابتدائی آبرنگ و مداد رنگی بر هرچه که دستشان رسیده بود نقاشی کرده بودند. به ملاقات زندانی هایشان رفتن، ثبت تصاویری شلوغ از زندگی در خانه های ویران، و در محاصره بودن خانواده ای وقتی افراد آن از مرد و زن و بچه بر سر سفره غذا دورهم نشسته اند از موضوع های نقاشی کودکان بود. در تمام این تصویرها خورشیدی دیده می‌شد که از گوشه ای از تابلوها با رنگی نارنجی  وتابان خودش را نشان می داد.  برنامه از ساعت 8 شب روز 20 ژانویه آغاز شد و در ساعت یازده پایان پیدا کرد.


هیچ نظری موجود نیست: