نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ آبان ۳, دوشنبه

دکتر هما دارابي



زنده ياد هما دارابي به همراه شهيد پروانه فروهر از برجسته ترين زنان ملي مبارز ايران به شمار مي روند . وي در ٢٦ دي‌ماه سال 1318 متولد گرديد . زنده ياد پروانه فروهر درباره او چنين مي گويد : « در سحرگاه كودكي‌اش يک منش مسلط سر برآورد، منش آزادي انتخاب و تعهدهاي اجتماعي، منش انساني درگير ساخته شدن به ياري طبعي سركش كه كمترين مصالحه و سازشي را نمي‌پذيرد. »

در سال 1338رشته پزشکي را براي تحصيل انتخاب کرده و از همان سال به هموندي حزب ملت ايران درآمده و با سخنراني خود در آيين بزرگداشت 16 آذر 1340، شيرزن دانشگاه نام گرفت و در کنار شهيد پروانه فروهر مبارزات سياسي خود را ادامه داد.

در سال 1340 با هموند و همدوره حزبي و دانشگاهي خود منوچهر كيهاني پيوند مي‏بندند، كه بر و ميوه آنان دو دختر بنام‏هاي آناهيتا و سالومه ‏اند كه در رشته پزشكي به تحصيل روي آوردند!

هما و همگون خود گردآفريد زمانه،پروانه فروهر، از سوي زنان جبهه ملي برگزيده و به اولين كنگره جبهه ملي، در 1341 راه مي‏يابند و در آن نشستها به سخنراني پر شوري درباره كودتاي "آمريكايي-انگليسي" 28 مرداد مي‏پردازد و در حقيقت ايندو اصلي ترين زنان عضو جبهه ملي اول محسوب مي شوند و در جبهه ملي سوم هم فعالانه مشارکت داشتند و در حقيقت او همچون پروانه و ديگر هموندان حزب ملت ايران و نمايندگان دانشجويان و... بوجود آورنده اقليتي مي‏گردند، كه بيانگر ديدگاه مصدق بود، و ادامه كار آنان، بپاداري جبهه ملي سوم را، در سال 1343 با خود داشت.

ايشان پس از دريافت درجه دکترا در رشته بيماري هاي کودکان به آمريکا رفته و رشته روان پزشکي را هم با نهايت موفقيت به پايان رسانده و به عشق خدمت به وطن در سال 1353 به ايران بازمي گردد و در کسوت استادي دانشگاه به تدريس و خدمت به وطن پرداخته و به حدي از لحاظ علمي موفقيت حاصل مي نمايد که در سال 1366 به بلندترين درجه ممكن در رشته روان‏پزشكي كودكان و جوانان، از آمريكا، دست مي‏يابد.

او بنيان‏گذار "كلينيك" روان‏پزشكي سهامي گرديد و در درمان، بيمار درماني كودكان، سر از پا نمي‏شناخت و مهرآور بسيار خانواده‏ هايي بود به سوي خويش كشيده، كه درمان‏بخش فرزندان آنان گرديده بود!

زنده ياد پروانه فروهر درباره خصوصيات اخلاقي او چنين مي گويد:«به چشم او نام انسان برازنده كسي است كه مسئول باشد. مسئول در برابر خود و در برابر همه دلواپسي‌هايي كه در اين ميهن رنجور است. رسالت برابري زن و مرد را كه مبتني بر يک ساخت ذاتي عام و مستقل از جنسيت است، باور داشت و جز خيز گرفتن به سوي آينده‌اي باز و آزاد و سالم توجيه ديگري براي هستي نمي‌شناخت »

اين شيرزن مبارز در مبارزه با استبداد شاهنشاهي نقش فعالي داشته و پس از انقلاب هم لحظه اي راه آزادي خواهي را ترک نکرد و اين خادم ملت پس از انقلاب به بهانه بدحجابي از دانشگاه اخراج گرديد و البته اين مبارز ارزنده لحظه اي از خدمت به وطن از جهات علمي و سياسي غافل نشده و با ارائه طرح هاي مطالعاتي به خدمت وطن مشغول بود ولي با کمال تاسف حتي مطب او را هم به بهانه آنکه چرا در برابر کودکان حجاب ندارد، تعطيل کردند و اين استاد ارزنده را از هر خدمتي محروم کردند .

و سرانجام اين شير زن مبارز در اعتراض به ظلم و اختناق درحاليکه پاسي از نيم‏روز دوشنبه دوم اسفندماه 1372 نگذشته بود، خودسوزي را بكار گرفت و در برابر شب پرستان خود را به آتش کشيده و در تاريخ جاودانه شد .

منابع : مقاله آقاي احمد رناسي محقق تاريخ

سخنراني شادروان پروانه فروهر در مراسم بزرگداشت شادروان هما دارابي و ...

به کوشش : حميد رضا مسيبيان

hamosaieb@yahoo.com

هیچ نظری موجود نیست: