نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ مهر ۲, جمعه

درختان ۴۰۰ ساله اورس در حال مرگ تدریجی


۰۲,۰۷,۱۳۸۹
jangalhai_oros_100924خبرگزاری مهر: خشکسالی بی سابقه و سیزده ساله جنوب کرمان علاوه به تهدید زیستگاههای جانوری در جنوب کرمان جنگلهای کهن اورس و ۵۰ گونه گیاهی منحصر بفرد استان کویری کرمان را در معرض انقراض قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، سیزده سال خشکسالی در حالی سراسر استان کرمان را در برگرفته است که این استان کویری با پیامدهای گوناگون این پدیده طبیعی دست به گریبان شده است.

کم آبی علاوه بر صدمه شدید به بخش کشاورزی و تامین آب شرب روستایی و شهری صدمات جبران ناپذیری نیز به عرصه های طبیعی و زیستگاههای جانوری و گیاهی استان وارد کرده است.

کاهش شدید بارندگی و عدم سرد شدن هوا در بسیاری از نقاط استان طی زمستان سال گذشته در کنار افزایش گرمای بی سابقه در طول تابستان موجب شده است شرایط برای شیوع انواع آفات نیز فراهم شود و بسیاری از گونه های طبیعت بکر استان بخصوص در جنوب استان کرمان در معرض تهدیدی جبران ناپذیر قرار گیرند.

در این میان کمبود علوفه برای دامهای روستائیان و عشایر دامداران را ناگزیر به چرای عرصه های طبیعی کرده است که

این امر به یکی از بزرگترین تهدیدهای پوشش گیاهی منحصر به فرد عرصه های گیاهی جنوب استان کرمان تبدیل شده است و در صورت ادامه این روند ضربه جبران ناپذیری به طبیعت منطقه وارد می شود.

چرای بی رویه و همچنین برداشت از گیاهان دارویی کمیاب در جنوب کرمان و در عرصه های گیاهی جیرفت و همچنین قطع درختان توسط افراد بومی در حالی ادامه دارد که بیش از پنجاه گونه گیاهی در این منطقه در معرض انقراض قرار گرفته اند و در صورت متوقف نشدن این برداشت غیر اصولی ۱۵۰ گونه گیاهی دیگر نیز در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

درختان ۴۰۰ ساله اورس در حال مرگ تدریجی

از سوی دیگر خشکسالی در جنگلهای کهن اورس در ارتفاع دو هزار و ۵۰۰ متری در جیرفت این درختان را در معرض کم آبی شدید قرار داده است.

این درختان کهنسال که بیش از ۴۰۰ سال عمر دارند در ارتفاعات شهرستان جیرفت در حال مرگ تدریجی هستند.

خشکسالی شدید و کمبود بارش باران این عرصه های گیاهی منحصر بفرد منطقه را نیز در خطر خشکیدگی قرار داده است به گونه ای که هم اکنون قسمت قابل توجهی از این درختان خشکیده اند و این روند در حال گسترش است.

کمبود منابع آب و عدم بارندگی طی سال گذشته و سال جاری و برداشتهای بی رویه و غیر اصولی از منابع موجود مهمترین دلیل خشکیدگی و نابودی این درختان است.

کاهش شدید سطح آبهای زیر زمینی دشتهای جنوب کرمان نیز منجر به خشکیدگی بسیاری از چاهها و چشمه های و رودخانه های فصلی نیز شده که علاوه بر صدمه به پوشش گیاهی منطقه موجب تغییر محل زندگی بسیاری از گونه های جانوری نیز شده است.

خشکسالی عرصه های طبیعی جیرفت را تهدید می کند

رئیس اداره منابع طبیعی جیرفت در خصوص وضعیت عرصه های طبیعی این شهرستان اظهارداشت: ۲۰۰ گونه گیاهی مختلف در عرصه های منابع طبیعی جیرفت وجود دارد که بسیاری از این گیاهان منحصرا در این منطقه رشد می کنند.

محمد مومنی با اشاره به خشکسالی و چرای بی رویه گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ گونه گیاهی در معرض انقراض قرار گرفته اند.

مومنی ادامه داد: گونه های کمیاب "درمنه سفید"، "ترکی صید آوران" و "آنغوزه" در معرض نابودی قرار دارند که دلیل اصلی آن چرای بی رویه توسط دامهای عشایر منطقه و برداشت بی رویه توسط افراد سود جو در کنار خشکسالی است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مجوزی برای برداشت این گونه های گیاهی صادر نشده است گفت: برداشت از این گیاهان غیر قانونی است و با متخلفان برخورد می شود.

این مسئول افزود: هم اکنون با تشکیل گروههای همیار مردم بومی درصدد فرهنگ سازی در راستای حفظ این عرصه ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از ۹۰۰ هکتار وسعیت جیرفت را منابع طبیعی تشکیل می دهد، گفت: خشکسالی و کمبود آب بسیاری از این عرصه ها را تهدید می کند.

مومنی به خشکیدگی درختان کهن اورس اشاره کرد و گفت: جنگلهای اورس با قدمت ۴۰۰ سال در ارتفاع دو هزار و ۵۰۰ متری بلندیهای ساردوئیه و جبالبارز رشد می کنند که خشکسالی این جنگلها را نیز در معرض انقراض قرار داده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی از خطرات بالقوه ای که این درختان را تهدید می کند مصرف بی رویه مردم بومی از چوب درختان اورس است.

مسئولان استان کرمان برای حل مشکل آب جنوب استان کرمان طرح انتقال آب از خلیج فارس را مطرح کرده اند که اجرایی شدن این طرح بسیاز زمان بر و پر هزینه است.


هیچ نظری موجود نیست: