نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ مرداد ۳, یکشنبه

انتخابات آمریکا؛ عرصه دعوای گروه های طرفدار اسرائیل

تصویر آگهی تلویزیونی کمیته اضطراری

جو سستک به اهمال در حمایت از اسرائیل متهم شده است

انتخابات میان دوره ای آمریکا چهار ماه دیگر برگزار می شود و رای دهندگان برای انتخاب فرمانداران ۳۸ ایالت، تمام اعضای مجلس نمایندگان و یک سوم سناتورها و همچنین تعدادی از مقام های محلی به پای صندوق های رای خواهند رفت.

گروه های مختلف سیاسی در آمریکا مدتی است بر حجم تبلیغات خود افزوده اند و منتقدان دولت باراک اوباما سعی دارند از موضوع های مورد نگرانی مردم برای کاستن از بخت نامزدهای دموکرات در انتخابات استفاده کنند.

در این حال، ایالت پنسیلوانیا به عرصه دعوای سیاسی دو گروه حامی اسرائیل تبدیل شده و توجه رسانه ها را در امریکا به خود جلب کرده است.

صلح خاورمیانه و حمایت سیاسی ایالات متحده از اسرائیل موضوع این دعواست که به صورت انتقاد و طرفداری از یک نامزد دموکرات مجلس سنا مطرح شده است.

باراک اوباما در یک سال و نیم گذشته سعی کرده است از طریق افزایش فشار بر دو طرف مناقشه خاورمیانه، راه را برای یک توافق دیپلماتیک و تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل هموار کند.

دوست یا دشمن اسرائیل؟

کمیته اضطراری برای طرفداری از اسرائیل که به تازگی در آمریکا تاسیس شده است، با پخش یک آگهی تبلیغاتی از شبکه های تلویزیونی در ایالت پنسیلوانیا حضور خود را در عرصه سیاسی اعلام کرد.

این کمیته که به وسیله محافظه کاران و راست گرایان طرفدار اسرائیل تاسیس شده، در آگهی خود جو سستک، نامزد دموکرات نمایندگی مجلس سنا را مورد سوال قرار داده است.

ما درباره سیاست خاورمیانه ای دولت اوباما نگران هستیم. موضع گیری دولت اوباما در برابر اسرائیل به طور قطع یکی از نگرانی های اصلی ماست و ما به همین علت نام گروه خود را کمیته اضطراری گذاشته ایم

نواح پولاک

این کمیته جو سستک، دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی آمریکا و عضو فعلی مجلس نمایندگان این کشور را متهم می کند در کنگره به طور قاطع از اسرائیل حمایت نکرده، با امضای یک نامه از این کشور به خاطر محاصره نوار غزه انتقاد کرده و به یک گروه اسلامی طرفدار حماس در جمع آوری کمک مالی کمک کرده است.

آگهی کمیته اضطراری برای طرفداری از اسرائیل می پرسد: "آیا جو سستک می فهمد اسرائیل متحد آمریکاست؟"

این آگهی همچنین از شهروندان پنسیلوانیا خواسته است با دفتر آقای سستک تماس بگیرند و این موضوع را به او گوشزد کنند.

ستاد انتخاباتی آقای سستک اتهام های مطرح شده را رد کرده ولی موفق به منع پخش این آگهی نشده است.

بعضی از تحلیلگران می گویند هدف اصلی کمیته اضطراری طرفدار اسرائیل سیاست خاورمیانه ای باراک اوباماست.

آنها می گویند راست گرایان سعی دارند در انتخابات پیش رو یهودیان آمریکا و محافظه کاران را از سیاست خارجی دولت اوباما بترسانند تا مانع از پیروزی نامزدهای دموکرات شوند.

نواح پولاک، مدیر اجرایی کمیته اضطراری برای طرفداری از اسرائیل با رد این سخنان می گوید هدف اصلی این آگهی جو سستک است. او تاکید می کند اعضای کمیته اضطراری با رویکرد باراک اوباما به صلح در خاورمیانه مخالف هستند.

آقای پولاک گفت: "آگهی ما تنها به موضع گیری های آقای سستک مربوط است ولی ما درباره سیاست خاورمیانه ای دولت اوباما نگران هستیم. موضع گیری دولت اوباما در برابر اسرائیل به طور قطع یکی از نگرانی های اصلی ماست و ما به همین علت نام گروه خود را کمیته اضطراری گذاشته ایم."

تصویر آگهی تلویزیونی جی استریت

جی استریت می گوید امنیت اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطینی تامین می شود

گروه جی استریت که یک گروه دیگرمدافع اسرائیل در آمریکاست، با انتشار یک آگهی تلویزیونی به مقابله با اتهام های کمیته اضطراری برخواسته و از آقای سستک حمایت کرده است.

جی استریت که طرفدار سیاست خاورمیانه ای آقای اوباما است، در آگهی تلویزیونی خود گفته است که آقای سستک به عنوان نماینده کنگره همواره به لوایح کمک به اسرائیل رای داده و در زمان خدمت در نیروی دریایی هم برای ارتقای توان نظامی این کشور تلاش کرده است.

این آگهی می گوید آقای سستک مانند اکثریت مردم آمریکا خواستار ارتقای امنیت آمریکا و اسرائیل با پایان دادن به مناقشه خاورمیانه از طریق یک کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل است.

جرمی بن آمی، رئیس جی استریت درباره آگهی تلویزیونی گروهش گفت: "پیام آگهی ما این است که حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل و تلاش برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای مناقشه خاورمیانه حمایت از منافع اسرائیل است. دست راستی ها مخالف مصالحه و پایان دادن به اشغال کرانه غربی و شهرک سازی هستند. موضع آنها بیانگر موضع اکثریت جامعه یهودیان آمریکا نیست."

آقای بن آمی همچنین طیف راست گرای طرفداران اسرائیل در ایالات متحده را متهم کرد که همیشه در انتخابات این کشور سعی می کند با ایجاد تفرقه در بین یهودیان بر سر مساله اسرائیل، منافع خود را دنبال کند.

صلح برای امنیت اسرائیل

هر دو گروه مورد بحث بر افزایش امنیت اسرائیل تاکید دارند ولی رویکرد یکدیگر را در این باره رد می کنند.

دست راستی ها مخالف مصالحه و پایان دادن به اشغال کرانه غربی و شهرک سازی هستند. موضع آنها بیانگر موضع اکثریت جامعه یهودیان آمریکا نیست

جرمی بن آمی

جرمی بن آمی گفت: "جی استریت از فشار آقای اوباما برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل حمایت می کند. ما هم مانند آقای اوباما معتقدیم برای برقراری صلح هر دو طرف باید از مواضع خود کوتاه بیایند. صلح در خاورمیانه یکی از ارکان امنیت ملی آمریکا و همین طور اسرائیل است."

آقای پولاک می گوید کمیته اضطراری هم مخالف مصالحه دو طرف مناقشه برای رسیدن به صلح نیست ولی برای رسیدن به این هدف، آمریکا باید بیشتر از هر زمان دیگری از اسرائیل حمایت کند تا این کشور احساس امنیت کند.

نواح پولاک گفت: "اسرائیل به وسیله کشورها و گروه های تروریستی زیادی تهدید می شود."

آقای پولاک ادامه داد: "ما با رویکرد آقای اوباما به صلح خاورمیانه موافق نیستیم و فکر می کنیم موفق هم نبوده است. در یک سال و نیم گذشته شاهد این بوده ایم که گفتگوهای صلح پس رفت داشته است."

مدیران این دو لابی طرفدار اسرائیل در این حال بر سر یک موضوع هم فکر هستند.

نواح پولاک و جرمی بن آمی می گویند موضوع سیاست خاورمیانه ای باراک اوباما مهم ترین موضوع در انتخابات ماه نوامبر نخواهد بود و موضوع های مهم تر دیگری مانند وضع اقتصادی و معیشت خانواده ها در تعیین نتیجه انتخابات تاثیرگذارتر خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: