نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ خرداد ۳, دوشنبه

رییس دیوان محاسبات کشور؛ بدون تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت به هیچ هدفی نمی‌رسیم


ایلنا: در برنامه پنجم توسعه اولویت بندی‌ها رعابت نشده است.
به گزارش ايلنا، رییس دیوان محاسبات کشور ضمن اعلام مطلب فوق در همایش بررسی برنامه پنجم افزود: در بخش‌های مختلف اولویت‌های برنامه پنجم قابل تشخیص نیست و این از نقاط ضعف برنامه محسوب می‌شود.
رحمانی فضلی ادامه داد: از سوی دیگر برخی پیش‌بینی‌ها که تحت عنوان اولویت در برنامه بدان اشاره شده است با واقعیت‌های موجود فاصله‌ای اساسی دارد.
او گفت: من برای روشن شدن بحث به یک مثال اکتفا می‌کنم. در برنامه پنجم توسعه اشاره شده است که برای نفت باید ظرفیت‌سازی شود و کشور بتواند ظرفیت تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. این در حالی است که بررسی همکاران من در دیوان محسابات نشان می‌دهد که دستیابی به چنین هدفی نمی‌تواند اولویت‌های کشور در این حوزه را محقق کند.
او با اشاره به این که 80 درصد اقتصاد ایران وابسته به نفت است افزود: ما با ضریب هشت درصد کاهش توان تولید و دو درصد افزایش مصرف در بخش نفت مواجه هستیم. به این ترتیب باید روزانه 400 هزار بشکه به ظرفیت تولید خود اضافه مي‌کنیم تا در 5 سال آتی در وضعیت فعلی بمانیم.
از سوی دیگر باید توجه داشت که کشورهای همسایه ما خصوصا عراق با سرعت در این بخش حرکت می‌کنند. حال با افزایش 600 هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید می‌توان امیدوار بود که در 5 سال آینده سهم ما از بازار و نقشمان در اوپک حفظ شود. طبیعتا ما در صورت تداوم روند موجود هم نقشمان در اوپک را از دست می‌دهيم و هم سهممان از بازار را به کشورهایی که به سرعت در حال حرکت هستند واگذار می‌كنيم.
او گفت: ما فکر می‌کنيم تعریف اهداف در بخش نفت باید به صورتی باشد که ما به ظرفیت تولید 7 میلیون بشکه نفت در روز دست یابیم والا نمی‌توانیم سهممان را در بازار نفت حفظ كنيم.
(پ ا : توليد نفت ايران حدودا سه ميليون و ۹۰۰ هزار بشكه در روز است. سهم هر کشور در اوپن رابطه مستقيم با قدرت توليد آن دارد. قدرت توليد بيشتر نفت هر کشور عضو اوپک، سهم آن کشور را برای توليد بالا ميبرد)

هیچ نظری موجود نیست: