نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ اسفند ۱۴, جمعه

چهره های کلیدی در تحقیقات درباره جنگ عراق bbc

تونی بلر گوردون براون سر جان چیلکات سر جرمی گرینستاک سر دیوید منینگ سر کریستوفر مه یر سر جان اسکارلت جک استرا

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این افراد، روی اسامی بالا کلیک کنید.

تونی بلر

تونی بلر

سمت: نخست وزیر بریتانیا از 1997 تا 2007. از او به عنوان مهم ترین شاهد نام برده می شود.

نقش او در جنگ عراق: آقای بلر پس از متقاعد کردن نمایندگان پارلمان به اینکه صدام حسین سلاح های کشتار جمعی در اختیار دارد و تهدیدی برای بریتانیاست، این کشور را وارد جنگ کرد.

حضور آقای بلر همچنین از آن جهت حائز اهمیت است که در ماه های قبل از آغاز جنگ، وی از تلاش رژیم صدام حسین، رهبر سابق عراق، برای دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی سخن می گفت و در آستانه حمله به عراق هم این اقدام را برای خنثی ساختن تهدید تسلیحاتی صدام حسین علیه کشورهای منطقه و بریتانیا ضروری اعلام کرد.

گوردون براون

گوردون براون

سمت: وزیر دارایی بریتانیا از 1997 تا 2007 و نخست وزیر کنونی این کشور.

نقش او در ماجرا: آقای براون یکی از اعضای اصلی دولت تونی بلر بود. او همچنین در زمان پایان ماموریت رزمی نظامیان بریتانیایی در عراق در سال 2010، رئیس دولت این کشور است.

آقای براون از آمادگی خود برای حضور در برابر هیات تحقیق خبر داده است.

سر جان چیلکات

جان چیلکات

سمت: رئیس هیات تحقیق جنگ عراق. کارمند ارشد بازنشسته دولت.

نقش او در ماجرا: به سر جان چیلکات ماموریت داده شده تا درباره تصمیم گیری های دولت در آستانه حمله به عراق تحقیق کند.

او پیش تر عضو هیات تحقیق باتلر بود که در سال 2004 یافته های اطلاعاتی دولت بریتانیا درباره وضع نظامی عراق در آستانه حمله به این کشور را مطالعه کرد.

سر جرمی گرینستاک

جرمی گرینستاک

سمت: نماینده دائمی بریتانیا در سازمان ملل متحد از 1998 تا 2003.

نقش او در ماجرا: سر جرمی گرینستاک نقش مهمی در تلاش های ناموفق بریتانیا و ایالات متحده برای تصویب قطعنامه ای داشت که اجازه حمله به عراق را در صورت عدم همکاری با بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل می داد.

در دومین حضور آقای گرینستاک در مقابل کمیته تحقیق، تصمیم های کلیدی که پس از جنگ عراق گرفته شد مورد بررسی قرار گرفت.

او گفت که آمریکا با تلاش های بریتانیا برای دادن یک "نقش سیاسی کلیدی" به سازمان ملل متحد در دوران پس از جنگ عراق مخالف بوده، همچنین گفت که مقامات آمریکایی به توصیه بریتانیا در این زمینه اهمیت نداده اند.

سر دیوید منینگ

دیوید منینگ

سمت: رئیس گروه مشاوران سیاست خارجی تونی بلر.

نقش او در ماجرا: گفته می شود او در تصمیم دولت برای آغاز جنگ بر ضد عراق نقش مهمی داشته است. شهادت او در برابر هیات تحقیق در مشخص شدن روند تصمیم گیری برای حمله به عراق مهم خواهد بود.

او در جلسه تحقیق درباره جنگ گفت که تونی بلر در ملاقاتی با جورج بوش در تگزاس، در آوریل 2002، اظهار داشت که مایل است از طرح "تغییر رژیم" در عراق حمایت کند.

البته دیوید منینگ تاکید می کند که آقای بلر به رئیس جمهور آمریکا گفته که باید حمایت سازمان ملل را از اقدام خود به دست آورد و در طول سال 2002 تونی بلر همچنان بر این موضع خود پافشاری می کرده است.

سر کریستوفر مه یر

کریستوفر مه یر

سمت: سفیر بریتانیا در ایالات متحده از 1997 تا 2003.

نقش او در ماجرا: سر کریستوفر مه یر پاسخگوی سوال هایی درباره ارتباطات لندن و واشنگتن در زمان قبل از حمله به عراق و تبادل اطلاعات درباره سلاح های کشتار جمعی صدام حسین بود.

در جلسه کمیته تحقیق، کریستوفر مه یر گفت که موضع تونی بلر درمورد عراق پس از ملاقاتی خصوصی با جورج بوش در سال 2002، "قویتر" شد.

او اضافه کرد که آقای بلر پس از این جلسه، برای نخستین بار به صورت عمومی درباره تغییر رژیم در عراق سخن به میان آورد. او گفت که آمادگی نظامی برای جنگ بر روند دیپلماتیک ارجحیت داشت. آقای مه یر از برنامه ریزی برای دوران پس از جنگ در عراق به عنوان یک "نقطه کور" یاد کرد.

سر جان اسکارلت

جان اسکارلت

سمت: رئیس کمیته مشترک اطلاعاتی که مسوول نظارت بر سازمان های اطلاعاتی و امنیتی بریتانیاست. او از سال 2001 تا 2004 این مسوولیت را عهده دار بود.

نقش او در ماجرا: کمیته مشترک اطلاعاتی بریتانیا، پرونده جنجالی درباره سلاح های کشتار جمعی صدام حسین را تهیه کرده بود.

او گفته است که قصدی برای دستکاری در اطلاعات مربوط به سلاح های عراق وجود نداشته است.

او این موضوع را که تحت فشار بوده تا در پرونده مربوط به سلاح های عراق، خطر این کشور را بیش از واقعیت نشان دهد، تکذیب کرد. این پرونده در سپتامبر 2002 منتشر شد و در آن ادعا شده بود که عراق می تواند سلاح های کشتار جمعی خود را ظرف 45 دقیقه به کار گیرد.

جک استرا

جک استرا

سمت: وزیر امور خارجه بریتانیا از 2001 تا 2006

نقش او در ماجرا: جک استرا نقش مهمی در تلاش های مشترک بریتانیا و ایالات متحده برای آغاز جنگ با عراق داشت.

او در تشویق دیگر کشورها به پیوستن به جنگ بر ضد عراق نقش مهمی داشت.

هیچ نظری موجود نیست: