نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ بهمن ۲۱, چهارشنبه

ضيافت شام سفارت جمهوری اسلامی در برلين با تجمع صدها نفره ايرانيان معترض همراه شد،

دويچه وله

» ارسال به فیس بوک » ارسال به تويترارسالها:7ضيافت شام سفارت جمهوری اسلامی در برلين به مناسبت سالگرد انقلاب با تجمع صد ها نفره ايرانيان معترض همراه شد. شاهدان عينی از رفتار غيردوستانه پليس و ضبط بلندگوهای تظاهرکنندگان خبر دادند. شعار اصلی، آزادی زندانيان سياسی بود.

تجمع ايرانيان معترض دربرابر سفارت جمهوری اسلامی درساعت ۵ بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۹ فوريه آغاز شد. پليس ضمن نرده‌کشی اطراف سفارت، خيابان‌های منتهی به آن را نيز مسدود کرده بود. ميهمانان از مسيری ويژه‌ امکان ورود به جشن را می‌يافتند و معترضان اجازه نداشتند از فاصله ۵۰ متری سفارت جلوتر بروند. شاهدان عينی از استقرار کم‌‌سابقه ده‌ها مامور پليس در محل خبر دادند.



تظاهرکنندگان، نرده‌های حفاظتی روبروی سفارت را با شعارهايی چون لغو حجاب اجباری، جدايی دين از دولت، آزادی بيان و عقيده، لغو اعدام و آزادی زندانيان سياسی پوشانده بودند. تعداد معترضان که از شهرهای هامبورگ، برمن و هانور هم به برلين آمده بودند، بين ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر بود. شاهدان عينی از حضور مسلط جوانان ايرانی و مشارکت بارز آلمانی‌ها در اين تظاهرات خبر دادند.

يکی از شهود به دويچه‌وله گفت: « بار اول که قرار بود در هتل ماريتيم جشن بگيرند، برای ۷۰۰ نفر دعوتنامه فرستادند که خيلی‌ها آن را رد کردند. اين بار ما خبر دقيق داريم که ۴۰۰ نفر را دعوت کردند و از اين تعداد ۲۵۰ نفر پذيرفته‌اند که به جشن بيايند. ما می‌دانيم که بسياری از پزشکان ايرانی را دعوت کرده‌اند. اين پزشکان هم ميان خود برای رفتن بحث داشته‌اند. گفته می‌شود تعدادی استادان و نخبگان دانشگاه‌های آلمان را هم دعوت کرده‌اند. ما شنيديم که چند نفر قبول کرده‌اند، صرفا برای اينـکه بروند و سر صحبت را با مسئولان سفارت برای مسائل حقوق بشر و آزادی دانشجويان بازکنند.»

معترضان با مشاهده ميهمانان سفارت، شعارهايی چون " نه به ديکتاتوری"، همبستگی با مردم ايران" و " نه به تروريسم" سر ‌دادند. شاهدان عينی از رفتار غير دوستانه پليس و عکسبرداری و فليمبرداری ماموران از تظاهرکنندگان گفتند. تظاهرکنندگان چند بلندگو داشتند که روی يک ماشين نصب شده بود. خواست اکيد پليس اين بود که جهت اين بلندگوها به سوی سفارت نباشد. حميد نوذری يکی از سازماندهندگان تجمع برلين به دويچه‌وله گفت: « پليس مرتب از کسانی که بينی خود را بخاطر سرما با شال پوشانده بودند، خواست تا صورت خود را بيرون بيندازند. مدام داشتند از ما عکس و فيلم می‌گرفتند. معلوم نبود برای چه اين‌کار را می‌کنند.»

پليس برلين دو ساعت پس از تجمع، به بهانه‌ی جهت نادرست بلندگو‌ها، خودروی حامل تجهيزات ايرانيان را ضبط کرد. مراسم از ساعت ۱۹ به بعد، بدون بلندگو ادامه يافت. فرين فخاری از شرکت‌کنندگان اين تجمع به دويچه‌وله گفت: « پليس اعلام کرد که از ‌آقای لوتس بوکليتش که مجوز اين تظاهرات را گرفته، شکايت شده و او بايد جوابگو باشد. چند نفر از معترضان را هم هنگام ضبط ماشين کتک زدند. حال يک خانم هم بهم خورد که او را بردند. پليس به مسئول بلندگو نيز اخطار داد و مدارک هويتی او را خواست. سرما کشنده است، اما جمعيت هنوز سرگرم سرود خواندن و شعار دادن است«.

شماری از روزنامه‌های برلين، در نسخه روز سه‌شنبه خود از تظاهرات امروز در برابر سفارت ايران و"بازگشت جوانان ايرانی" نوشته بودند. به گفته شاهدان عينی، چند شبکه تلويزيونی داخلی و اروپايی نيز سرگرم پوشش خبری اين تجمع بودند. هوای شهر برلين در زمان اين تجمع ۶ درجه زير صفر بود. اين گردهمايی اعتراضی در ساعت ۲۱ پايان گرفت.

مهيندخت مصباح
تحريريه: بهمن مهرداد

هیچ نظری موجود نیست: