نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ آبان ۱۳, چهارشنبه


13 آبان ماه به روایت رسانه ها(شماره سه )
برغم هشدارها و حضور وسيع نيروهای امنيتی - انتظامی در مناطق مرکزی تهران، از ساعت ۱۰صبح امروز شمار گسترده‌ای از معترضين و حاميان جنبش سبز در خيابان‌ها و ميادين اين مناطق حاضر شدند تا در ارهپيمايی ۱۳ آبان شرکت کنند اما نيروهای امنيتی انتظامی با تير اندازی هوايی، پرتاب گاز اشک آور و ضرب و شتم شديد ِ معترضين مانع ازتجمع و راهپيمايی آنها شدند.


برغم هشدارها و حضور وسيع نيروهای امنيتی - انتظامی در مناطق مرکزی تهران، از ساعت ۱۰صبح امروز شمار گسترده‌ای از معترضين و حاميان جنبش سبز در خيابان‌ها و ميادين اين مناطق حاضر شدند تا در ارهپيمايی ۱۳ آبان شرکت کنند اما نيروهای امنيتی انتظامی با تير اندازی هوايی، پرتاب گاز اشک آور و ضرب و شتم شديد ِ معترضين مانع ازتجمع و راهپيمايی آنها شدند.
تمامی مسيرهای منتهی به سفارت سابق آمريکا و همچنين خيايان های متنهی به سفارت روسيه بسته شده بود. معترضين شعارهايی در حمايت از ميرحسين موسوی ، مهدی کروبی می داد ند و گروههايی نيز شعار" مرگ بر روسيه" سر دادند. گروههايی از دانشجويان معترض نيز از دانشگاه های تهران و شريف با شعار "مرگ بر ديکتاتور" بسوی سفارت سابق آمريکا حرکت کردند اما نيروهای انتظامی- امنيتی مانع حرکت آنها شدند. همچنين عده ای از موتور سواران گارد ويژه با ارعاب معترضين آنها را متفرق می کردند. ارتباطات تلفن های موبايل در مناطق مذکور با اختلال شديدی همراه بود. کافی نت ها نيز بسته شده و شبکه اينترنت نيز در مناطق مرکزی شهر قطع شده بود. مسئولان امنيتی از صبح امروز اعلام کرده بودند قطارهای مترو در ايستگاههای هفت تير ، طالقانی، دروازه دولت و فردوسی در طول راهپيمايی دولتی ۱۳ آبان بسته خواهد بود. گزارش هايی نيز حاکی از تجمعات اعتراضی در شيراز، مشهد، رشت و تبريز و درگيری ماموران انتظامی – امنيتی با تجمع کنندگان بود.
گزارش‌های اولیه از تهران در روز چهارشنبه، ۱۳ آبان، حاکی است که به‌رغم هشدار نیروهای امنیتی، تظاهرات این روز بار دیگر به صحنه اعتراض‌های مردمی به حوادث و شرایط پس از انتخابات ریاست جمهوری بدل شده و درگیری‌های پراکنده‌ای در حوالی میدان هفت تیر تهران رخ داده است.
پیشتر مقامات انتظامی و امنیتی ایران هشدار داده بودند که هر گونه شعارهای «انحرافی» در تظاهرات ۱۳ آبان مصداق بی‌نظمی است و با آن برخورد خواهد شد.

درگیری‌های پراکنده در اجتماعات اعتراضی ۱۳ آبان در تهران



گزارش‌ها از تهران همچنین حاکی از اختلال در شبکه تلفن همراه در مناطق مرکزی تهران است.

یک شاهد عینی در حوالی میدان هفت تیر به رادیوفردا گفت که درگیری‌های پراکنده‌ای در حوالی خیابان ایران‌شهر و پل کریم‌خان بین معترضان و نیروهای امنیتی رخ داده است.

این شاهد عینی همچنین از پرتاب گاز اشک‌آور توسط نیروهای امنیتی با هدف متفرق کردن تجمع‌کنندگان خبر داد. نیروهای امنیتی علاوه بر این اقدام به تیراندازی هوایی کرده‌اند.

این شاهد عینی همچنین گفت که برخی از معترضان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته‌اند و همچنین برخی از آنها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

این شاهد عینی در گفت‌وگو با رادیوفردا همچنین شرایط منطقه هفت تیر را این گونه توصیف کرد که شرایط امنیتی حلقه به حلقه و خیابان به خیابان به سمت سفارت سابق آمریکا سخت‌تر می‌شود.
وی نیروهای امنیتی را ترکیبی از نیروهای پلیس ضدشورش و نیروهای بسیج عنوان کرد و گفت که درگیری بین مردم و این نیروها زمانی رخ داد که مردم در حال حرکت به سمت میدان هفت تیر بودند، جایی که قرار بود مهدی کروبی، نامزد معترض و از رهبران مخالفان، به راه‌پیمایی امروز بپیوندد.

گزارش‌های برخی از منابع خبری نزدیک به اصلاح‌طلبان حاکی از حضور مهدی کروبی در حوالی میدان هفت تیر است.

پیشتر آقای کروبی اعلام کرده بود که در رور چهارشنبه تظاهرکنندگان را از میدان هفت تیر به سمت سفارت سابق آمریکا در تهران همراهی خواهد کرد.

میرحسین موسوی و محمد خاتمی هم اعلام کرده بودند که در خیابان طالقانی تهران به تظاهرکنندگان خواهند پیوست، گرچه هنوز خبرهای تأییدشده‌ای در زمینه حضور آنها در این راه‌پیمایی منتشر نشده است.
یک شاهد عینی دیگر به رادیوفردا گفت که مردم از حوالی ساعت ۱۰:۳۰ از ایستگاه‌های مترو به سمت میدان هفت‌تیر رفته‌اند، گرچه ایستگاه‌های متروی دروازه دولت، فردوسی، و هفت تیر بسته است و امکان تخلیه مسافر در آنها وجود ندارد.

این شاهد عینی گفت که از خروجی متروی مفتح در خیابان مفتح شمالی جمعیت همزمان با خروج از ایستگاه در حال شعار دادن بود و اما نیروهای امنیتی پرشماری در بیرون ایستگاه مترو تجمع کرده بودند و اجازه نمی‌دادند که مردم در حال شعار سر دادن و به شکل یکپارچه مسیر راه‌پیمایی را ادامه دهند.

وی گفت که نیروهای امنیتی از لحظه خروج مردم از ایستگاه مترو اقدام به ضرب و شتم و پراکنده کردن راه‌پیمایان می‌کردند، گرچه پس از طی مسافتی معترضان باز هم به شکل یکپارچه و متحد مسیر راه‌پیمایی را ادامه داده‌اند.

این شاهد عینی گفت که مهم‌ترین شعاری که توسط معترضان سر داده می‌شود «مرگ بر دیکتاتور» است و مردم در حال حرکت بین متروی مفتح و متروی هفت تیر دست‌های خود را به علامت پیروزی بالا گرفته‌اند.

وی با بیان این که نیروهای لباس شخصی قابل تشخیص نیستند گفت که شمار نیروهای گارد ویژه بسیار زیاد است و در این میان شمار زیادی از نیروهای موتورسوار در خیابان‌های منتهی به هفت تیر مشاهده می‌شوند که اجازه حرکت مردم به سمت هفت تیر را نمی‌دهند.

شاهدان عینی همچنین به رادیوفردا گفته‌اند که شمار قابل توجهی از تظاهرکنندگان با خود نمادهای سبز به همراه دارند.

گزارش شاهدان عینی از شیراز هم حاکی از آن است که شهروندان معترض شیرازی نیز با سر دادن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «یا حسین، میرحسین» به سمت میدان دانشجوی شیراز در حال حرکت هستند و رفته رفته بر شمار آنان افزوده می‌شود.

این گزارش‌ها همچنین از استفاده نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان حکایت دارد.

تحولات امروز در حالی است که پس از گذشت سی سال از واقعه اشغال سفارت آمریکا که در ایران همواره به عنوان سمبل «مبارزه با استکبار جهانی» یاد می‌شود، برای نخستین بار نیروهای امنیتی شرکت در راه‌پیمایی ۱۳ آبان را منوط به اخذ مجوز کردند و همچنین مقامات پلیس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طور جداگانه نسبت به حضور معترضان و سر دادن شعارهای اعتراضی در این راه‌پیمایی هشدار دادند.

در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸، دانشجويان موسوم به «پيرو خط امام» با حمله به سفارت آمريكا در تهران ۵۲ ديپلمات اين كشور را به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند. این اقدام دانشجویان ایرانی باعث قطع رابطه ایران و آمریکا شد و طی سه دهه گذشته همواره باعث تنش در مناسبات میان دو کشور بوده است.

برخی از رهبران این حرکت دانشجویی که از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هستند، در جریان اعتراض‌های پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری خردادماه، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق مشارکت در کودتای مخملی بازداشت شده و در سی‌امین سال این حادثه تاریخی همچنان در زندان به سر می‌برند

نيروهای امنيتی انتظامی به معترضين در راهپيمايی ۱۳ آبان حمله کردند

گزارش ها حاکی از حمله نيروهای انتظامی امنيتی در تهران به معترضين در راهپيمايی ۱۳ آبان است. مهدی کروبی پيشتر اعلام کرده بود که از ميدان هفت تير راهپیمايی خود را آغاز خواهد کرد. برخی گزارش ها حاکی است که آقای کروبی خود در ميدان هفت تير حاضر شد و قصد داشت بطرف سفارت سابق آمريکا حرکت کند اما عده ای لباس شخصی بسوی او حمله ور شدند و او همراه محافظانش مجبور به ترک صحنه شد. نيروهای امنيتی انتظامی با تير اندازی هوايی، پرتاب گاز اشک آور و ضرب و شتم شديد معترضين با باتوم مانع از تجمع و راهپيمايی آنها شدند . تمامی مسيرهای منتهی به سفارت سابق آمريکا و همچنين خيايان های متنهی به سفارت روسيه بسته شده بود. گروههايی از دانشجويان معترض نيز از دانشگاه های تهران و شريف با شعار "مرگ بر ديکتاتور" بسوی سفارت سابق آمريکا حرکت کردند اما نيروهای انتظامی- امنيتی مانع حرکت آنها شدند. همچنين عده ای از موتور سواران گارد ويژه با ارعاب معترضين سعی در متفرق کردن آنها داشتند. ارتباطات تلفن های موبايل در برخی مناطق با اختلال شديدی همراه است. کافی نت ها هم بسته شده اند. مسئولان امنيتی از صبح امروز اعلام کرده بودند قطارهای مترو در ايستگاههای هفت تير ، طالقانی، دروازه دولت و فردوسی در طول راهپيمايی دولتی ۱۳ آبان بسته خواهد بود.

.

هیچ نظری موجود نیست: