نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

سیاست عوضی







اسمعیل هوشیار: سیاست عوضی !

hoshyaresmaeil@yahoo.com

نمیدانم عزیزرا یادتان هست یا نه ؟ و اصلا کدام عزیز ؟ منظورم "عزیز نسین " است .من که خیلی خوب به یادش دارم چون نمیشود فراموشش کرد . چند روزی درذهنم بود تا عزیز را معرفی یا تعریفی تازه کنم اما نمیدانستم چگونه ؟

آیا فقط یک طنز پرداز بود ؟ آیا یک سیاستمدار طنز پرداز بود ؟ و یا در کنار تمامی القابی که تقدیمش شد و قبل از همه اینها و آنها....عزیز نسین انسانی بود که شاید با کمی اغراق در زمان خودش غیر قابل توصیف ! شجاع و سر زبان دار.....شوخ طبع و خیلی جدی . با قلمش و زبانش هیچوقت غیر جدی نبود . عزیز فقط داستان نویس نبود سیاست را خیلی روان مینوشت و امثال من که در آن زمان در 15 سالگی میفهمیدم چه میگوید ....واین خیلی مهم بوده وهست !

فیزیک عزیز خیلی وقت است که دیگر نیست اما راه و روش و ادبیات و ....همه واژه هایی را که فقط نمینوشت بلکه نقاشی میکرد.....هنوز حس میشود و هست ، فارغ از زمین و زمان! فقط گاهی وقتها ممکن است یادمان برود !

آقایون ، خانمها ....شما بگویید طنز یعنی چه ؟ چه تفاوتی بین طنز و لودگی و مسخرگی وجود دارد ؟ آیا میشود به هر دلقک سیرکی طنز پرداز گفت ؟ و آیا هر طنز پردازی استعداد دلقک شدن هم دارد ؟

آقای ابراهیم نبوی میگوید که طنز پرداز است . من که انکار نمیکنم . دعوا هم نداریم که هست یا نه ؟ راستش نوشته هایش را هم میخوانم چون بخش مهمی از کارم خواندن است . ابراهیم نبوی خوب مینویسد تا جایی که به بخش ادبی کارش برمیگردد تجربه و ذوق و استعداد هم دارد .....و البته خیلی چیزها را هم ندارد ! و بازهم البته آزاد است تا هر از گاهی همان نداشته ها را فریاد بزند و یا بنویسد !

مگرشماها به آزادی بیان معتقد نیستید ؟ پس چرا دندان قروچه میکنید ؟ که ابراهیم نبوی آنطور شده ....یا گفته...و یکی نیست بپرسد جانم پس طنز کیلو چند ؟ اصلا بگذارید همه " واژه ها " تا آخر دنیا با هم در جنگ باشند . اشتباهات و قاطی پاطی شدن هم که اجتناب ناپذیر است . ولی بالاخره باید به رسمییت شناخت . به شرطی که اولا بدانیم چه چیز را باید به رسمییت شناخت و بعد هم کاملا بی طرف باشیم . چون ما که قرار نیست در آینده دهان بدوزیم و یا محور عالم باشیم . چون نه خدائیم و نه اسلامیم و نه دین و امام و....اگر انسانیم پس در زنجیره تکامل همه پدیده ها را به رسمییت میشناسیم . نمیخواهید که نان و آب زن و بچه کسی قطع شود ؟ ضمن " چیز " به تمام پدیده های سیاست عوضی و ادبیات عوضی در این زمانه عوضی !!

اگرقرار بود همه عزیز نسین شوند که الان در نشست معرفی " واژه ها " .....لطفا دقت کنید که چه میگویم....در نشست معرفی " واژه ها یی " که بعد از انسان متولد شدند....الان انسانییت پیر وخرفت و خنگ ، رئیس جلسه بود و واژه های قرمساق و جاکش سیاسی....انقلابی ترین بودند !

چند وقت پیش پوستر و عکس جالبی دیدم که بی نهایت جدی بود و در اوج جدیت یک پارچه طنز کامل !

آخوند جوانی برای خودش پوستر تبلیغاتی درست کرده بود و بروی پوستر نوشته یا تبلیغ شده بود :

حجه السلام مثلا ...ابراهیم خلیل الله ....

متخصص در امور حج....

متخصص امور طلاق و ازدواج....

مسکن و شغل یابی....

میگرن....

انواع سرطانها.....

انواع آنفلونزا های آینده.....

زایمان....

نازایی.....

زنان و کودکان....

نماینده مجلس.....

کاندید ریاست وحوش اسلامی....

برنده یه عالمه جایزه .....

ثبت رکورد حماقت در گنیسه....

خب ، این دو مورد آخرش را خودم اضافه کردم . ولی بقیه اش واقعی بود اگر پوستر را روی اینترنت پیدا کردم حتما تقدیم میکنم اگر هم پیدا نشد تصورش زیاد سخت نیست . به محض نگاه کردن به پوستر خیلی جدی بهترین نمره یک کار طنز و کمدی را به آن میدهید !

بنابراین بیخود مته به خشخاش نگذارید اجازه بدهید هرکسی به کار خودش ادامه دهد و البته بقیه هم آزادند تا حرفشان را بزنند . من شخصا هنوزهم اعتراف میکنم که عزیز نسین در زمان خودش بی نظیر و غیرقابل توصیف بود چون در کار طنز جدی بود و این جدیت هیچ نسبتی با ناندانی نداشت . دیر یا زود ابراهیم نبوی هم فیزیکش مثل بقیه ها ی گذشته و حال و آینده....تمام میشود . برای من عزیز نسین هنوز هم غیر قابل توصیف است ....منتها با اسلاید خودش ! و نه اسلاید یک طنز پرداز با تشریح یک دلقک !

یادتان باشد مرتکب اشتباهات دندان قروچه ایی نشوید که دندان پزشکی خیلی خرج دارد ! چیزی که کم نداریم تجربه ! چیزی که زیاد دیدیم عمل انقلابی اسلام....نخ وصل....نخ نبات....رهبر مقاومت....جنبش سبز من استاد....اپوزسیون سبز نظم نوینی.... فیلسوف قرن 21 ....دکترعبدالکریم سروش....دکتر سازگارا...دکتر گنجی....دکتر عبادی....دکترکدیور....متخصص در انواع سرطان....متخصص نازایی....متخصص سکولاریسم....انواع مسلمان سکولار.....انواع طنز پرداز....

اشکال کار اکثر ما طی این سالیان این بود که اسلاید با توضیحاتمان ناهمخوان بود !

در ضمن عمل دندان قروچه ممنوع نیست ولی توصیه نمیشود !

خلاصه یکی از داستانهای عزیز نسین ...و به یادش .

پیرمرد خسته به نظر میرسید ولی در کارش مشکلی پیش نمی آورد . باید کار میکرد . هم دوربینش هنوز سالم بود و هم اسلایدها . خودش هم سالم باید نشان میداد تا کاسبی ادامه پیدا کند . آخرین ابتکار حدود 10 سال پیش ، کلی به کارش ارتقاء داده بود اما حالا دیگر به همان قانع بود و خیلی وقت بود هیچ ابتکاری در کارش نبود . هر روز صبح بعد از است

نمایش اسلاید های مذهبی و خانه خدا و پیامبر و امام زاده های کشف نشده و قبر نورانی و بهشت و وضو و گاوی که یا حسین میگوید....خلاصه یک اسلام ناب ، علوی....! برای مذهبی ها و مسن های دهکده و حاجی ها با شبکلاه و تسبیح و ریش و بقیه مخلفات ! توضیحات این قسمت را پیرمرد حفظ بود و مثل بلبل برای بیننده توضیح میداد : آی مسلمون بدون وضوع نگاه نکن.....هنگام نگاه کردن صلوات یادت نره.....ثواب نگاه کردنش از دست کشیدن به ضریحش کمتر نیست.....در این قسمت زیارت عاشورا واجبه.....و......

نمایش اسلاید های سکسی و سینه و ران و کاباره و شهر و .....برای جوان ها و نوجوانهایی که برای پیرمرد مهم این بود که همه اینها مشتری و بندگان خدایند ! در عصرها تا غروب آفتاب ! از مجموعه همه اینها پیرمرد هر شب معمو لا با دست پر به خانه میرفت !

تا این که یک روز خستگی پیرمرد کار خودش را کرد . پیرمرد برای حجاج و مسن ها و پیرمرد ها با ریش و شبکلاه و تسبیح .....به جای اسلایدهای مذهبی ، اسلاید های سکسی را اشتباها گذاشت و شروع به توضیحات همیشگی با حرارت بیشتر کرد :

آی مسلمون ...آرکاداش....بدون وضوح نیگاه نکن....هنگام نیگاه صلوات یادت نره....ثواب نیگاه کردنش از دست کشیدن به خودش کمتر نیست....زیارت عاشورا یادت نره....

صدای سرما و دندان نبود که از مشتری بیرون میزد !

صدای دندان از توضیحات عرفانی و خدایی پیرمرد بود که با دیدن اسلایدهای سکسی ارکان خدا و اسلام عوضی و....چو ن بید بر سر ایمان خودش میلرزید !

این هم یک اسلاید کاملا همخوان با این زمانه عوضی ! کی به کیه ؟



هیچ نظری موجود نیست: