نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ تیر ۳۰, چهارشنبه

/ صف تانکرهای بنزین عراق به مقصد ايران در مرز حاج عمران


گزارشی از قاچاق محصولات نفتی در مرز ایران و عراق


رادیو فرانسه : خبرگزاری فرانسه از مرز ایران و عراق در بارۀ ورود مواد نفتی قاچاق به خاک ایران گزارشی تهیه کرده است. بر اساس این گزارش، گازوییل و بنزینی که توسط دولت مرکزی عراق، و برای تآمین نیازهای عراقی ها، از ترکیه و کویت خریداری می شود، به طور غیرقانونی وارد خاک ایران می گردد. ظاهراً مسئولان محلی کرد در این معاملات قاچاق دست دارند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه از نقطه ای در شمال عراق، در نزدیکی مرز ایران گزارش می دهد که روزانه حدود ۱۵٠ تانکر مواد نفتی انتظار می کشند تا محمولۀ قاچاق خود را وارد خاک ایران کنند.

به نوشتۀ این خبرگزاری تحریم هایی که آمریکا به ایران تحمیل کرده، در این گوشۀ دورافتاده مطلقاًٌ رانندگان تانکرها را نگران نمی کند. آنان که معمولاً نفت، گازوییل و بنزین حمل می کنند، گاهی اوقات برای عبور از مرز سه روز انتظار می کشند.

یک رانندۀ کرد می گوید: معمولاً هر تانکر حدود ٢۵ تن بار وارد ایران می کند که باید در نهایت به بندرعباس برسد.
محصولات نفتی پالایش شده سپس برای صدور از ایران، به کشتی ها منتقل می شود.

دولت خودمختار کردستان عراق که به طور ضمنی وجود قاچاق را تأیید می کند، در عین حال عقیده دارد که این نوع صادرات قانونی است، چرا که این مقدار مواد نفتی در منطقه بازار ندارد.

از طرف دیگر، دولت مرکزی عراق با این کار مخالف است، اما معمولاً این مسئولان محلی هستند که انتقال مواد نفتی را برنامه ریزی می کنند.
اما در بغداد، وزارت نفت از این که کردها مواد نفتی واردشده از ترکیه و کویت را به نوبۀ خود صادر می کنند، بسیار ناراضی است.

وزیر نفت عراق، حسین شهرستانی می گوید: "اگر هم مازادی هست، صادر کردن آن کار درستی نیست، زیرا دولت این مواد را برای تأمین نیازهای مردم عراق وارد می کند". علاوه بر این، درآمد این نوع صادرات غیرقانونی به جیب مسئولان کرد می رود و این موضوع دلیل دیگر ناخوشنودی دولت مرکزی است.

اما به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه، رانندگان تانکرها فقط برای گذران زندگی این مواد را حمل می کنند و می گویند: "ما این مواد را به ایران می بریم. در آنجا این بنزین و گازوییل را به مخزن های بزرگ میریزند و بعد از آن هم ما اطلاع نداریم که به کجا می رود".

یک رانندۀ دیگر نگران است که اگر رسانه ها از این جریان قاچاق صحبت کنند، ممر درآمد آنها قطع شود. او توضیح می دهد که این مواد گاهی هم به بوشهر و بندر امام خمینی حمل می شود.

آمریکا نیز از این معاملات قاچاق بسیار خشمگین است. بخصوص که واشنگتن تصمیم گرفته که تمام شرکت های فروشندۀ مواد نفتی به ایران را تحریم کند.
یک سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد به خبرگزاری فرانسه گفته است که مأموران آمریکایی سرگرم تحقیق در بارۀ جریان قاچاق در شمال عراق هستند. او افزوده است که "از وقتی شرکت های بزرگ دیگر به ایران مواد نفتی نمی فروشند، پای فروشندگان خرده پا به این بازار باز شده و این وضعیت آمریکا را نگران کرده است".




هیچ نظری موجود نیست: