نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ تیر ۳۰, چهارشنبه

طرح بنگاه‌های زودبازده با همه انتقادهایی که به آن شد و با همه میزان


طرح بنگاه‌های زودبازده با همه انتقادهایی که به آن شد و با همه میزان انحراف‌هایی که در مورد آن اعلام شد ادامه پیدا خواهد کرد؛ آن هم با ۱۱ هزار میلیارد تومانی که هدفش ایجاد حدود ۶۰۰ هزار شغل جدید است.

به گزارش خبرآنلاین، سازمان بازرسی کل کشور سال گذشته در گزارشی، انحراف طرح‌های زود‌بازده را بیش از ۳۰ درصد اعلام نمود و بانک مرکزی در زمان ریاست مهندس مظاهری در سال ۸۷ انحراف طرح‌های زودبازده را ۴۴ درصد اعلام کرده بود، در حالی‌که وزارت کار احمدی‌نژاد به عنوان متولی این طرح؛ انحراف بودجه اشتغال‌زایی بنگاه‌های زود‌بازده را فقط ۴ درصد اعلام نموده است.

این در حالی است که حتی اقتصاددانی مانند جمشید پژویان به عنوان رئیس شورای رقابت که رابطه خوبی هم با دولت دارد اجرای این طرح اشتباه را عنوان کرده است.

با وجود این، به نظر می‌رسد طرح سرشماری بنگاه های زودبازده که پیش از این اعلام شده بود در آن هم بار دیگر میزان انحراف به مانند بررسی قبلی وزارت کار تنها ۴ درصد بوده نتایجی نداشته که مانع تصمیم‌گیری اختصاص ۱۱ هزار میلیارد تومان برای این طرح شود.

این اخبار در حالی به گوش می‌رسد که در اثر پرداخت تسهیلات تکلیفی به طرح‌های زودبازده از سال ۸۴ تا کنون؛ مطالبات معوق بانک‌ها به بیش از ۴۲۰ هزار میلیارد ریال رسیده و بانک‌ها هنوز نتوانسته‌اند وام‌های پرداختی دور اول بنگاه‌های زودبازده را دریافت نمایند و در حالی‌که با کمبود منابع مواجه هستند مجددا به پرداخت وام‌های جدید تکلیف می‌شوند.

مشکل مهم دیگری که از آن غافل شده؛ خصوصی شدن ۴ بانک مهم دولتی است که دولت بابت فروش سهام آنها پول خوبی هم به جیب زده است و در حال حاضر قاعدتا باید از دست تسهیلات تکلیفی و اجباری دولت رها شوند اما دوباره با تکلیف دولت به این بانک‌ها برای پرداخت وام‌های زودبازده؛ آنها را با مشکلات جدیدی مواجه خواهد ساخت.

پرداخت وام به طرح های کارشناسی نشده خود اشتغالی و زودبازده سابقه طولانی در کشورمان دارد اما هنوز دولت از نتیجه طرح‌های قبلی عبرت نگرفته و کماکان بر مدار تکرار اشتباهات می‌چرخد.

زمانی که طرح خوداشتغالی در دهه ۷۰ با اعتبار حداکثر ۵۰ میلیارد تومان در سال (طبق آمارها) که البته وزیر کار وقت این میزان را حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان در سال می‌داند، اجرا شد، این طرح توانست سالانه ۲۰ هزار شغل جدید از ۷۰۰ هزار شغل مورد نیاز آن سال ها را ایجاد کند اما نرخ بیکاری نه تنها کاهش نیافت بلکه این نرخ از ۱۲٫۵ درصد سال ۷۰، در سال ۸۰ با ۱٫۷ درصد افزایش به ۱۴٫۲ درصد افزایش یافت.

یا آن زمان که طرح بنگاه‌های زودبازده از ابتدای سال ۸۵ تا پایان سال ۸۸ با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان عملیاتی شد، این طرح توانست تنها یک میلیون شغل جدید ایجاد کند و در نهایت این بار هم نرخ بیکاری نه تنها کاهش نیافت بلکه از ۱۱٫۵ درصد در پایان سال ۸۴ ، در پایان سال ۸۸ با ۰٫۴ درصد افزایش به نرخ ۱۱٫۹ درصد رسید.

هیچ نظری موجود نیست: