نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ آذر ۲۰, شنبه

سر میرزا کوچک خان روی میز در دفتر قزاق

۹
سر میرزا کوچک‌خان در دفتر قزاق‌‌ها!

مقام منیع وزارت جلیله جنگ و ریاست کل دیویزیون مدظله‌العالی حسب‌الامر تلگرافی مبارک نمره ۹۶۵ فوری برای تعقیب و دستگیری میرزا کوچک عده فرستاده چهار روز متوالی مشغول تعاقب بودند.

بالأخره از شدت تعاقب قزاقان میرزا کوچک‌ از هر طرف عرصه را بر خود تنگ دیده خود را به کوه‎‎های ماسال کشیده بود، عده قزاق هم در تعاقب مشارالیه حرکت کرده در بین راه هم یک تصادفاتی واقع شده میرزا نعمه‌الله داماد حسنخان کیش دره مقتول و باقی باز فرار می‎کنند.

از طرف دیگر طالش‎‎ها هم برای جلوگیری از فرار میرزا کوچک‌ عده فرستاده بودند، بالاخره میرزا کوچک و کااوک به‎طرف گردنه گیلوان متواری شده در آن‎جا از شدت سرما تلف شده‌اند.

قبل از این‎که قزاق‎های تعاقب کننده برسند، مابین طالش‎‎ها و طارمی‎‎ها در سر نعش گفت‎وگو شده طالشی‌‎‎ها سر نعش را بریده بودند که قزاق‌‎‎ها رسیده و سر را گرفته حمل به شهر می‎نمایند.

میرزا کوچک خان

اینک سر بریده در دفتر حاضر است هر طور دستور می‎فرمایید، اطاعت می‎شود نعش کااوک هم در همان گردنه افتاده است.

نمره ۲۱۰ برج قوس [آذرماه] رییس قوای گیلان امیرپنجه محمد‌علی فرمانفرمایان ایالات و حکام ولایات در نتیجه تعقیب قوای دولتی میرزا کوچک‌خان که در کوه‎‎های طالش و طارم فراری بوده در گردنه گیلوان تلف شده و غائله چندین ساله گیلان به‎طور قطعی خاتمه یافت بحمدالله دیگر اثری از متمردین در آن صحنه باقی نیست، قدغن فرمایید این خبر را به اطلاع عموم برسانند.

منبع: آرشیو سایت رنگ ایمان (دفتر مطالعات مبارزات اسلامی گیلان) /

مأخذ خبر: ماهنامه گزارش تاریخ، شماره ۳، ص

هیچ نظری موجود نیست: