نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

سنگ قبر گم شده

خلوش کرمانی

در نزدیکی گنبد جبلیه ، قبرستانی وجود داشت به اسم (سید حسین). که چندی پیش به لطف شهرداری کرمان این قبرستان قدیمی‌ که قدمت آن به بیش از یک قرن می‌رسد تخریب و به جای آن فضای سبزی ایجاد شد .
در بین این قبر‌ها ،قبری تخریب شد که صاحبی بنام داشت .این قبر متعلق به یگانه شهید جبهه‌ ملی‌ ،تنها شهید کودتای
۲۸ مرداد سرگرد محمود سخایی بود .
گویا با این کار تنها نشانی‌ که از وی در کرمان بود راهم نابود کردند ، و جالب تر از آن اینست که بعد اظهار بی‌ اطلاعی از وجود این قبر میکنند .
باری سرگرد سخایی از طرفداران نهضت ملی‌ ایران و رئیس شهربانی منتخب دکتر مصدق بود که پس از پیروزی کودتای
۲۸ مرداد در سن ۳۴ سالگی به نوع دردناکی به قتل می‌رسد.
ماجرا‌ از این قرار است . فرمانده وقت لشکر کرمان که از عوامل مظفر بقایی بود ،پس از سخنرانی‌ سرگرد سخایی در برابر مخالفان و موافقان خود او را طی یک برنامه از قبل تعیین شده به دفتر خود می‌کشاند و در آنجا وی را مجبور به توبه از گذشته و ارادت به شاه می‌کند که پس از مقاومت سرگرد سخایی در برابر این خواسته چاقو کشان و عده‌ای از طرفدار شاه به او حمل ور شده و وی را از اتاق فرمانده لشکر پائین می‌‌اندازد و سپس فرمانده لشکر با ماشین خود از روی پیکر نیمه جان او گذشته و وی را به ماشین بسته و تا میدان شهر (میدان مشتاقیه) بر روی زمین میکشد و در انظار او را به تیر چوبی آویزان می‌کند .مردم شهر از ترس ارتشیان و قداره به دستان فقط نظاره گر این صحنه میمانند تا اینکه نیمه شب پیرمردی به خود جرات میدهد که جسد او را در قبرستان سید حسین به خاک بسپارد . روحش شاد .
از سرگرد سخایی کتابی‌ با عنوان (مصدق و رستاخیز ملت) به یادگار مانده است ولی‌ اثری از وی در شهر کرمان به چشم نمی خورد .

منبع: خلوش، 26 نوامبر 2009


هیچ نظری موجود نیست: