نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ شهریور ۷, شنبه

سازمان دیده بان حقوق بشر : درخصوص نقش مقامات عالی رتبه در سرکوب بعد از

انتخابات تحقیق کنید

7 شهریور88

(نیویورک، 28 اگوست- 2009) سازمان دیده بان حقوق بشر امروز از صادق اردشیر لاریجانی، رییس جدید قوه قضاییه ایران خواست که فورا تحقیقات بی طرفانه ای را برای مشخص کردن نقش مقامات عالی رتبه در حملاتی که عمدتا به تظاهرکنندگان مسالمت آمیز صورت گرفت و نیز شکنجه بازداشت شدگان آغاز کند.

با ارسال نامه ای به لاریجانی، دیده بان حقوق بشر از وی خواسته است که درخصوص افرادی که مسوول حملاتی بوده اند که صدها مجروح ودهها تن کشته را در جریان تظاهرات بعد از انتخابات از خود به جای گذاشته و نیز درخصوص چندین پرونده ای که مربوط به قبل از انتخابات می شود تحقیق وتفحص کند.

جو استورک معاون بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر درهمین زمینه گفت: "این کار مهمترین آزمون قوه قضاییه ایران تحت رهبری آیت الله لاریجانی خواهند بود که نشان بدهد خواست سیاسی لازم برای دنبال کردن کسانی که درخشونت های اعمال شده در تظاهرات مسالمت آمیز و شکنجه زندانیان نقش داشته اند وجود دارد."

آیت الله علی خامنه ای درتاریخ پانزدهم اگوست 2009 لاریجانی را به عنوان رییس جدید قوه قضاییه ایران منصوب کرد. وی پیش از این عضو شورای نگهبان بود.

دیده بان حقوق بشر از لاریجانی خواست که در خصوص گزارش های معتبری که از شکنجه در بازداشتگاه کهریزک وزندان اوین شده است تحقیقات لازم را به عمل آورد و همچنین بازداشتگاه های مخفی را تعطیل کند.

دیده بان حقوق بشر گفته است که مقامات رسمی ونیمه رسمی، ازجمله وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران مکان های غیرقانونی ومخفی را اداره می کنند که در آن افراد با انگیزه های سیاسی بازداشت ومورد بازجویی قرار می گیرند. با توجه به قدرت قانونی که قوه قضاییه برای اداره این مکان ها دارد لاریجانی باید تحقیقات لازم را در خصوص این مکان ها صورت دهد و گام های فوری را برای پایان دادن به چنین اعمالی بردارد.

صدها تظاهرکننده مسالمت آمیز از جمله بسیاری از هواداران اصلاح طلبان همچنان در بازداشت به سر می برند، برخی از آنها بیش از دو ماه است که درسلول انفرادی هستند. دولت یک دادگاه فله ای نمایشی را با شرکت ۱۰۰ نفر از آنها برگزار کرد که در آن برخی از چهره های برجسته اصلاح طلب اعترافاتاتی را خواندند که همه نشانه های تحت فشار واجباری بودن را دارا بود.

جو استورک گفت: "قوه قضاییه باید به تعهدات خود پایبند بوده و این افراد را آزاد کند و یا به جرم مشخصی متهم کند. آنها که متهم شده اند باید بلافاصله در دادگاهی که از شرایط بین المللی و استاندارد دادگاه های عادلانه برخورداراست محاکمه شوند. "دراین نامه دیده بان حقوق بشر از لاریجانی موارد زیررا درخواست کرده است:

- برقرار یک کمیته مستقل وبی طرف حقیقت یاب برای شناسایی افرادی که درجریان سرکوب تظاهرکنندگان بعد از انتخابات نقش آمر را داشتند از جمله مشخص شدن نقش حسین طاپب فرمانده نیروی مقاومت بسیج، سرداراسماعیل احمدی مقدم فرمانده پلیس، حجت الاسلام غلامحسین رمضانی فرمانده حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران وسعید مرتضوی دادستان تهران.

- تحقیق و تفحص درخصوص اظهاراتی که دررابطه شکنجه و بدرفتاری با بازداشت شدگان در بازداشتگاه کهریزک وزندان اوین وجود شده است.

- بازگشایی وادامه تحقیقات دررابطه با پرونده مرگ زهرا کاظمی و زهرا بنی یعقوب که هر دو براثرجراحت های به وجود آمده دربازداشت درسال 2003 2007 فوت کردند.

- آزادی حسین درخشان وب لاگ نویس، سیلواهاراتونیان فعال جامعه مدنی و پزشکان متخصص بیماری ایدز کامیار وآرش علایی و همچنین:

- آزادی و همچنین محاکمه فوری هفت تن از رهبران جامعه بهایی در ایران که از ماه می سال ۲۰۰۸ در بازداشت به سر می برند به منظور بررسی ضروری بودن و یاقانونی بودن بازداشت آنها. باید به این افراد فرصت داده شود که به اتهام هایی که علیه آنها مطرح شده در دادگاهی که با استانداردهای بین المللی دادگاه های عادلانه مطابقت دارد از خود دفاع کنند.

درساختار حکومت جمهوری اسلامی قوه قضاییه یک قوه مستقل در کنار قوه مجریه و قوه مقننه به شمار می رود. رییس قوه قضاییه که توسط رهبر برای یک دوره پنج ساله منصوب می شود مسوول برقراری عدالت وهمچنین دادگاه ها و نظارت بر زندان ها و بازداشتگاه هاست. رییس قوه قضاییه همچنین مسوول قانون گذاری در خصوص امور مربوط به تشکیلات این قوه است و براساس قانون اساسی توانایی اقدام برای تحقیقات در خصوص نقض حقوق بشرو بررسی شکایت های موجود دراین حوزه را دارد.

برای خواندن نامه دیده بان حقوق بشر به رییس قوه قضاییه آيت الله صادق اردشیرلاریجانی لطفا اینجا کلیک کنید:

http://www.hrw.org/node/85343

هیچ نظری موجود نیست: