نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ آذر ۱۸, شنبه

اتحادیه عرب تصمیم ترامپ را محکوم کرد

اتحادیه عرب تصمیم ترامپ را محکوم کرد

 
ناآرامی‌ها در مناطق فلسطینی برای سومین روز متوالی ادامه داشته است
ناآرامی‌ها در مناطق فلسطینی برای سومین روز متوالی ادامه داشته است
بیش از ۲۰ کشور عضو اتحادیه عرب تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده‌اند و گفته‌اند این اقدام به تنش و تخاصم در منطقه خواهد انجامید.
این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا "بی‌طرفی" این کشور در روند صلح خاورمیانه را به شدت خدشه‌دار کرده؛ به طوری که تشکیلات فلسطینی رسما آمریکا را فاقد صلاحیت برای ادامه میانجی‌گری در بحران خاورمیانه دانسته‌ است و دیدار از پیش تعیین شده محمود عباس، رئیس این تشکیلات با مایک پنس، معاون دونالد ترامپ را که قرار بود طی روزهای آینده صورت گیرد را لغو کرده است.
واکنشی که روز شنبه ( نهم دسامبر - ۱۸ آذر) در جلسه اضطراری اتحادیه عرب در قاهره مصر هم تکرار شد و وزرای خارجه کشورهای عرب عضو تصریح کردند که با این تصمیم دیگر آمریکا برای رهبری مذاکرات صلح خاورمیانه قابل اعتماد نخواهد بود.
بیانیه ۲۲ عضو اتحادیه عرب، روز شنبه در حالی منتشر شد که در نوار غزه و مناطق فلسطینی برای سومین روز متوالی درگیری میان نیروهای اسرائیلی و معترضان فلسطینی ادامه یافت.
بیشتر بخوانید

آمریکا متحدان بسیار نزدیکی در میان کشورهای عضو اتحادیه عرب دارد؛ مصر، عربستان، امارات متحده عربی سه کشوری بودند که با وجود روابط نزدیک با کاخ‌سفید، روز شنبه بیانیه محکومیت تصمیم آقای ترامپ را امضاء کردند.
در متن این بیانیه آمده، ایالات متحده با این اقدام آقای ترامپ:
  • عملا خود را از میانجی بودن در روند مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینیان خلع کرد
  • این تصمیم به تنش‌های موجود عمق داد، بر خشم‌ها افزود و منطقه را با خطر خشونت و آشوب بیشتر روبرو کرد
وزاری خارجه اتحادیه عرب گفته اند در اقدامی مشترک از شورای امنیت سازمان ملل خواهند خواست که این تصمیم آمریکا را محکوم کند.
آمریکا روز گذشته هم در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد خود را منزوی و در برابر اجماع ۱۴ عضو دیگر این شورا تنها دید.
با وجود این نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، با دفاع از تصمیم آقای ترامپ گفت سازمان ملل متحد در سال‌های گذشته به طور "ظالمانه‌ای کانون خصم علیه اسرائیل بوده" و کاخ‌سفید دیگر این وضعیت را تحمل نخواهد کرد.
روز شنبه همچنین گزارش شد علاوه بر محمود عباس، رئیس دولت سرزمین‌های فلسطینی که گفته با مایک پنس، معاون دونالد ترامپ ملاقات نخواهد کرد، در مصر، پاپ توادروس دوم، رهبر کلیسای قبطی‌ها هم هرگونه ملاقاتی را با معاون رئیس جمهور آمریکا رد کرده است.
********************************************************************

مقام‌های فلسطینی: در خشونت‌های اخیر ۴ نفر کشته و ۱۶۰ نفر زخمی شدند

  • غزه
وزارت بهداشت دولت خودگردان فلسطین گفته است در حملات هوایی روز جمعه اسرائیل حداقل ۲۵ نفر زخمی شده‌اند
حداقل ۴ فلسطینی در خشونت‌های ۲۴ ساعت گذشته میان فلسطینیان و نیروهای اسرائیلی کشته و ۱۶۰فلسطینی دیگر زخمی شده‌اند.
اسرائیل می‌گوید در واکنش به پرتاب راکت از غزه، مواضع نظامی حماس در مرکز و جنوب غزه را هدف قرار داده است.
اسرائیل گفته است محل ساخت و انبار سلاح را هدف قرار داده است.
اسرائیل روز جمعه هم به اهدافی در غزه حمله کرد.
به دنبال اظهارنظر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، تنش‌ها میان فلسطینیان و اسرائیل به شدت افزایش یافته است.
روز گذشته تظاهراتی در کرانه غربی اشغالی و نوار غزه در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ برگزار شد و دو فلسطینی در غزه به دست نیروهای اسرائیلی کشته شدند.

راکتی که از غزه پرتاب شد، در شهر سدروت فرود آمد و به خودروها آسیب رساند اما تلفات جانی در بر نداشت. دو راکت دیگر رهگیری شدند.
در درگیری‌ها و خشونت‌ها میان معترضان فلسطینی و نیروهای اسرائیلی ده‌ها نفر هم زخمی شدند.
اسرائیل بیت‌المقدس را پایتخت خود می‌داند. فلسطینی‌ها خواهان تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت‌المقدس شرقی هستند.
بیت المقدس شهری مقدس برای مسلمانان، یهودیان و مسیحیان است و بخش شرقی بیت المقدس در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل در آمد.

هیچ نظری موجود نیست: