۱۳۹۴ مهر ۲۶, یکشنبه
دولت ایران برای 'خروج از رکود' تا ۱۶ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار منتشر میکند
دولت ایران برای 'خروج از رکود' تا ۱۶ هزار میلیارد تومان
اوراق بهادار منتشر میکند
دولت ایران اعلام کرده است که برای مقابله با رکود و رشد پایین اقتصادی مجموعهای از اقدامات را در شش ماه آینده انجام میدهد. مقامهای اقتصادی دولت میگویند این اقدامات، اقتصاد ایران را برای وقتی که تحریمهای نفتی و بانکی لغو شوند آماده میکنند.
امروز، شنبه ۲۵ مهر، وزیر اقتصاد ایران به همراه روسای بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامهریزی، جزئیاتی از اقدامات مورد نظر دولت را اعلام کردند.
به گفته علی طیبنیا، وزیر اقتصاد، انتشار اوراق بهادار تا سقف ۱۶ هزار میلیارد تومان، بخشی از این برنامه دولت ایران برای خروج از رکود است.
ولیالله سیف، رئیس بانک مرکزی هم گفته است که برای مشتریان بانکها کارت اعتباری تا سقف ۱۰ میلیون تومان صادر میشود. او همچنین از انعطافپذیری بانک مرکزی در قبال سپرده قانونی بانکها و همچنین تسهیلاتی در زمینه وام خودرو و مسکن خبر داده است.
یک هفته پیش حسن روحانی، رئیس جمهور، هشدار داد که با وجود بهبود نسبی شرایط اقتصادی، خطر رکود هنوز اقتصاد ایران را تهدید میکند.
او این مطلب را چندی پس از آن بیان کرد که چهار وزیر دولتش در نامهای به او هشدار دادند اگر "به صورت ضربالاجل و بر اساس قواعد حاکم در شرایط بحران" درباره وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه کشور تصمیمگیری نکند، رکود فعلی به بحران تبدیل خواهد شد.
صکوک و بازار بدهی
علی طیبنیا، یکی از چهار وزیری که آن نامه را به رئیس جمهور نوشتند، امروز گفت رشد پایین اقتصاد جهان و کاهش قیمت نفت از دلایل بالقوه تهدید رشد اقتصاد ایران بودهاند.
او همچنین پایین آمدن تقاضای داخلی را عامل دیگری در این زمینه دانست و گفت: "مردم به درستی پیشبینی کردند که تحریمها به زودی رفع میشود و انتظار کاهش قیمت را دارند و سعی میکنند مصرف خود را به آینده منتقل کنند، در نتیجه در مورد کالاهای بادوام فروش بنگاهها کم میشود."
یکی دیگر از مشکلاتی که آقای طیبنیا به آن اشاره کرده است پایین آمدن صادرات ایران به عراق، به دلیل قدرتگیری گروه موسوم به 'دولت اسلامی' (داعش) است.
وزیر اقتصاد ایران گفته است بخشی از اقدامات دولت برای مقابله با این رکود انتشار اوراق بهادار است.
Image copyrightISNAImage caption
به گفته او ۵ هزار میلیارد تومان صکوک بابت پرداخت بدهیهای دولت منتشر و به طلبکاران داده میشود، هزار میلیارد تومان صکوک دیگر نیز در بازار بورس ارائه خواهد شد.
صکوک به اوراق بهادار قابل نقل و انتقالی گفته میشود که نشاندهنده مالکیت مشاع دارنده بر منافع یک دارایی مورد اجاره است. این اوراق بهادار در واقع مشابه اوراق قرضه هستند که از نظر برخی روحانیون به دلیل 'آلوده بودن به ربا' حرام محسوب میشوند.
وزیر اقتصاد ایران در توضیح کاربرد صکوک در تسویه بدهی دولت گفته است: "طلبکاران برای تادیه بدهی، به سیستم بانکی مراجعه کرده و این اوراق را تحویل میدهند و بانکها هم این اوراق را نزد بانک مرکزی قرار داده و متناسب با حجم آن، بخشی از ذخیره قانونی را تادیه میکنند."
آقای طیبنیا توضیح داده است: "برنامه ما ایجاد بازار بدهی است تا دولت بتواند بدهی خود را با انتشار اوراق مشارکت، صکوک اجاره و اسناد خزانه بازپرداخت کند و در بازار ثانوبه قابل خرید و فروش شود."
او همچنین به تصمیم دولت برای انتشار ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و مجوز دولت مطابق بودجه برای انتشار تا ۵ هزار میلیارد اسناد خزانه در سال جاری اشاره کرده است.
Image copyrightISNAImage captionانعطاف در سپرده قانونی بانکها
در جلسه امروز ولیالله سیف، رئیس بانک مرکزی هم سیاستهای بانکی دولت برای کمک به رشد اقتصادی را توضیح داده است.
به گفته آقای سیف بانک مرکزی در قبال سپرده قانونی بانکها انعطاف به خرج میدهد و به جای نرخ ۱۳ درصد کنونی، نرخ منعطفی بین ۱۰ تا ۱۳ درصد اعمال میکند که میزان مشخص آن برای هر بانک بسته به عملکرد آن بانک دارد.
بانکها منابع مالی سپردهگذاران را برای سرمایهگذاری و وام دادن استفاده میکنند. بانکهای مرکزی و دولتها سقفی را برای این فعالیتها مشخص میکنند و بانکها همیشه موظفند که نسبت مشخصی از سپردهها را ذخیره کنند و حق ندارند این ذخیره را وام داده یا سرمایهگذاری کنند. به این ذخیره سپرده قانونی گفته میشود.
به گفته ولیالله سیف انعطافپذیری بانک مرکزی ایران در مورد سپرده قانونی "منجر به افزایش نقدینگی از محل سپرده قانونی به نظام بانکی می شود و بخشی از سپرده قانونی آزاد شده و به تجهیز منابع بانکها کمک میکند و این امر نیز در کاهش نرخ سود بانکی موثر است."
آقای سیف گفته است بانکها از این پس مجازند که برای مشتریان خود تا سقف ۱۰ میلیون تومان کارت اعتباری صادر کنند. به گفته او نرخ سود برای دارندگان کارت ۱۲ درصد است و بانک مرکزی منابع آن را با نرخ ۱۰ درصد در اختیار بانکها قرار میدهد.
او همچنین از مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی خبر داده تا سود بین بانکی پایین بیاید. آقای سیف گفته بانک مرکزی منابع لازم برای تامین مالی تولیدکنندگان و تامین اعتباری خریداران را با نرخ ۱۴ درصد در اختیار بانکها قرار میدهد و بانکها میتوانند آن را با نرخ ۱۶ درصد در اختیار مشتریانشان بگذارند.
رئیس بانک مرکزی درباره وام خودرو گفته است که تا سقف ۸۰ درصد ارزش خودرو یا ۲۵ میلیون تومان با نرخ ۱۶ درصد و دوره برگشت ۷ ساله وام داده خواهد شد. افت تقاضای شدید خودروهای داخلی یکی از مسائل مهم چند ماه اخیر در اقتصاد ایران بوده است.
Image copyrightISNAImage caption
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی، در جلسه امروز از معادل ۱۰ میلیارد دلار منابع ریالی دولت ایران برای "تولید و تحریک هدفمند تقاضا" خبر داده و گفته این منابع برای سرمایهگذاری در طرحهای دولتی و کمک به بخش خصوصی مصرف میشود.
آقای نوبخت گفته است که دو میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی و ۵۰۰ میلیون دلار از بودجه برای پروژههای مربوط به مدیریت آب اختصاص داده میشود.
او گفته است که ۳۰ هزار میلیار تومان به پروژههای عمرانی داده میشود. آقای نوبخت گفت: "محاسبات نشان میدهد هر ۹۷۰۰ میلیارد تومان پرداختهای عمرانی میتواند یک درصد رشد اقتصادی ایجاد کند."
در آغاز روی کار آمدن دولت حسن روحانی انضباط مالی از اولویتهای اصلی سیاستگذاری اقتصادی دولت بود و با رشد کم بودجه نسبت به سالهای قبل دولت سیاستی انقباضی داشت، حال به نظر میرسد که دولت برای خروج از رکود به سیاستهای انبساطی روی آورده است.
علی طیبنیا در جلسه امروز گفته است: "ما به هیچ وجه قایل به این موضوع نیستیم که جهت گیری سیاستهای دولت تغییر کرده و این طور نیست که فکر کنیم قبلا همه توان دولت معطوف به مقابله با تورم بوده و الان برای رسیدن به رونق اقتصادی، به سیاست های پولی رو آورده باشیم."
مرضیه: اگر خوش شانسی نیست پس چیست؟
مرضیه: اگر خوش شانسی نیست پس چیست؟
محمود خوشنام
سال های بیست فرا رسیده بود. نسیم تغییر و دگرگونی در فضا موج می زد. همپای نیاز به تغییرات سیاسی- اجتماعی، نهادهای فرهنگی نیز می بایست تن به دگرگونی می دادند. موسیقی شهری ایران نیز از مشروطیت به این سو ثابت و راکد مانده بود. صدای قمر و ملوک رفته رفته از فضای تالارها به درون گرامافون ها باز میگشت، روحبخش هنوز تحریرهای شش دانگی داشت و حنجره اش بلبل را شرمنده میکرد. ولی با این همه نیاز زمانه را برآورده نمی ساخت.
موسیقی انقلابی عارف و بهار جانشین سزاواری نیافته بود. سال ها بود که جان موسیقی می طپید و زایمانی را مژده می داد. هنرستان ها و کلاس ها نیروی انسانی تازهای را بیرون داده بودند. میل به تغییر همه نیروها را بسیج کرده بود. شاگردان صبا هم نوازندگان کمال یافتهای شده بودند و هم آهنگسازانی با قریحه. هر کدام نیز خوانندگان باب طبع خود را پرورانده بودند. میدانی برای آفرینش و اجرا آماده شده بود. دلکش با نفس بلندش نفسها را می گرفت و مرضیه که دوشیزه ناشناس معرفی میشد، حس و حال شیدائی را از نو فراهم میکرد.
اگر دلکش به نیروی ترانههای برانگیزاننده خالدی در صف اول جای گرفت، مرضیه با چاشنی عرفانی که در صدایش بود با تصنیف- ترانههای عارفانه خود را به او رسانید. مرضیه شانس آورده بود که یکی از اعیان عارف از دوستان خانوادگی، گزیدهای از تصنیفهای قدیمی را در سینه محفوظ داشته بود و آن ها را برای تنظیم تازه به سینه مرضیه انتقال میداد. این مرد که حشمت دفترراد نام داشت را می توان از پرورندگان اصلی مرضیه به شمار آورد.
_______________________________________
مرضیه که اینک پنج سال از خاموشیاش می گذرد اسماعیل مهرتاش مدیر جامعه باربد را دومین آموزگار خود میدانست. مردی که بیشتر خوانندگان پر آوازه دهه های پیش در مکتب او درس خوانده بودند. مرضیه در جامعه باربد در چند اپرت نیز شرکت کرد: شیرین و فرهاد، لیلی و مجنون و ...او در همین جامعه با شیوههای کار تئاتری از جمله دکلاماسیون و فن بیان آشنائی پیدا کرد.
_____________________________________________
مرضیه که اینک پنج سال از خاموشیاش می گذرد اسماعیل مهرتاش مدیر جامعه باربد را دومین آموزگار خود میدانست. مردی که بیشتر خوانندگان پر آوازه دهه های پیش در مکتب او درس خوانده بودند. مرضیه در جامعه باربد در چند اپرت نیز شرکت کرد: شیرین و فرهاد، لیلی و مجنون و ...او در همین جامعه با شیوههای کار تئاتری از جمله دکلاماسیون و فن بیان آشنائی پیدا کرد.
مرضیه پس از آنکه با موسیقی صحنه ای آشنا شد، فکر کرد باید زیر بنای دانستههای خود را در موسیقی سنتی محکم کند. مدتی را با عبدالله دوامی به سر برد و شناخت ردیفی خود را کامل کرد. بعد نوبت به ریزه کاریها رسید. محمود تاجبخش از شاگردان صبا، از آموزگاران بعدی او بودند.
یکی از نخستین تصنیف های مرضیه را همین شاگرد صبا ساخته است. آهنگی که با این شعر پیوند خورده بود: «توانگران که به جنب سرای درویشند/ ضرورت است که یک دم به او بیندیشند/»غزلی از حافظ نیز چاشنی آواز همراه او شده بود:«مرا راحت از زندگی دوش بود/ که آن ماهرویم در آغوش بود/چنان مست دیدار و حیران عشق/ که دنیا و دینم فراموش بود/»
مرضیه میگفت برای شعر پیوند خورده با موسیقی اهمیت ویژه قائل است و از همین روی هر شعری که فقط وزن و قافیه دارد او را نمیفریبد. همیشه تصنیفهای او با بهترین سرودههای ترانهسرایان برجسته پیوند خورده: رهی معیری، بیژن ترقی، معینی کرمانشاهی، نواب صفا و تورج نگهبان. آهنگسازان ترانههای او نیز بهترینها بودند: مجید وفادار، همایون خرم، علی تجویدی، پرویز یاحقی و در صدر همه روحالله خالقی با ترانه چنگ رودکی در پیوند با شعری از رودکی سمرقندی و تنظیم شده برای دو صدا.
تمایلات غالب
بدون هیچ مجامله می توان گفت که در میان خوانده های مرضیه ترانه بد، کاری که بتوان بر آن مهر نادل پسند کوبید وجود ندارد. با آنکه می توان در میان خوانده های مرضیه بر اساس معیارهای مختلف بهترینها را انتخاب کرد. ولی مهم تر از آن تنوعی است که هر کدام از آن ها را اعتبار ویژه میبخشد و تمایل غالب در شیوههای آهنگسازی را در دورههای مختلف برجسته میسازد. اولین ترانه او همان گونه که خود می گوید چنگِ رودکیِ خالقی است که شیوه مکتب وزیری را نمایندگی می کند. آهنگ های بعدی از محمود تاجبخش و مجید وفادار است که هنوز متمایل به شیوه رایج پس از مشروطیت است. بعد نوبت به حبیبالله بدیعی و علی تجویدی می رسد که این دومی از پرکارترین ترانهسازان آن سال هاست.
شیوه بدیعی و تجویدی ترکیبیاست از شیوههای مکتبی صبا. تقاوت فقط در این است که صبا تمایلی به ساختن ترانه نداشت و بیشتر به موسیقی بیکلام میاندیشید. با این همه شباهتهائی در ملودی سازی آنها به چشم می خورد. آخرین تمایل در ترانههای مرضیه شیوه بیان پرویز یاحقی را نشانه می زند. روحالله خالقی زمانی در مورد او حرفی زده که مانده است. این جوان شوریده و کولیوار ترانه می سازد. ما هم بر این گفته می افزائیم: پرویز شوریده و شیداوار آهنگ می ساخت.
به این ترتیب در برگزیده ای از خوانده های مرضیه میتوان نشانه هائی از تمایلات غالب در جامعه موسیقی ایران را در دوره ای مشخص پیدا کرد. مرضیه خود گفته است: «این شانس بزرگ من بوده که در دوره ای چنین پربار زندگی کردهام. گوئی کسانی بهترین آثار و کارهای خودشان را آماده کرده بودند و فقط منتظر بودند تا در اختیار من بگذارند. این اگر خوش شانسی نباشد پس چیست؟»
نام اولی: سید مهدی موسوی
نام دومی: فاطمه اختصاری
حکم اولی: 9 سال زندان 99 ضربه شلاق
حکم دومی: 11 و نیم سال زندان 99 ضربه شلاق
جرم اول: شعر
جرم دوم: اندیشه
جرم سوم: هنر
جرم چهارم: ذهن متفاوت
جرم پنجم: مداحی نکردن
@mr_halloo
شعر زیر را تقدیم به این دو شاعر دگرانديش می کنم:
شعر زیر را تقدیم به این دو شاعر دگرانديش می کنم:
هر چه لب دوخته تر شد شاعر
شعر او سرخ تر و خونین تر
آن صدایی که به زندان حبس است
اکو بردارد و آهنگین تر
شصت شلاق به پشتت هر روز
پوستت زبرتر و رویین تر
چشم بندی به دو چشمت، اما
چشم دل روشن و واقع بین تر
دور اندیشه کشیده دیوار
ذهن و اندیشه تو شاهین تر
[موسوی] نام تو این جرم بس است
جرم از این نشود سنگین تر
آن کسانی که برای سکه
سرشان پیش ستم پایین تر
هر قدر قامتشان خم بشود
راست تر می شوم و قزوین تر
کنج زندان به خودش هالو گفت
حبس همراه شما شیرین تر
.......................................محمدرضا عالی پیام - هالو
#mr_halloo
زندانیان سیاسی بند دو زندان رجایی شهر نیز همدردی خود را با این دو شاعر اعلام کردند .
فرید آزموده -علیرضا فرهانی- بهزاد ترحمی- رضا کاهه- ایرج حاتمی- علی اکبر باغانی - اسعد- (بهنام ابراهیم زاده)
زندانیان سیاسی بند دو زندان رجایی شهر نیز همدردی خود را با این دو شاعر اعلام کردند .
فرید آزموده -علیرضا فرهانی- بهزاد ترحمی- رضا کاهه- ایرج حاتمی- علی اکبر باغانی - اسعد- (بهنام ابراهیم زاده)
اشتراک در:
پستها (Atom)