۱۳۹۳ مرداد ۲۳, پنجشنبه
با این حال مدت هاست که برنجکاران ایرانی آن شور و حال همیشگی را ندارند و برنج ایرانی هم به دلیل گرانی و واردات بی رویه برنج نامرغوب از سفره ها رخت بر بسته است.
با این حال مدت هاست که برنجکاران ایرانی آن شور و حال همیشگی را ندارند و برنج ایرانی هم به دلیل گرانی و واردات بی رویه برنج نامرغوب از سفره ها رخت بر بسته است.
حالا دیگر چند سالی است که کشاورزان ایرانی دیگر تمایلی به کاشت وبرداشت برنج ندارند چرا که سفره ایرانی ها پر شده است از برنج هندی و پاکستانی که نه عطر دارد و نه طعم و تنها خوش قد و بالاتراست و ارزان تر.
در این میان تنها نتیجه هم که حاصل شده نابودی مزارع برنج کاری است و سود هنگفت عده ای دلال که از سود واردات بی رویه برنج به نان و نوایی رسیده اند و طعم و بوی برنج ایرانی را برای بسیاری خاطره کرده اند.
در این سال ها همچنین وارد کردن برنج های آلوده توسط این افراد سودجو به ایران جنجال آفرین شد اما بر طبق گفته های مسئولین، واردات این نوع برنج ها هنوز هم ادامه دارد.
در هر حال نتیجه واردات بی رویه برنج این شد که برنج اگرچه یکی از محصولاتی است که جغرافیای ایران به خوبی ظرفیت کشت و تولید آن را دارد اما در سالهای اخیر همزمان با افزایش درآمدهای نفتی، به دلیل واردات گسترده برنج به کشور آسیبهای بزرگی به تولید داخلی وارد شد و تنها رهاوردی که داشت پر شدن جیب دلالان بود.
به روایت دبیر انجمن برنج کشور در تیرماه سال گذشته واحدهای بهرهبرداری شالیزارهای شمال از ۱/۲ (۲ممیز۱)هکتار به ۷/۰ (۰ممیز۷)هکتار رسید تا جایی که سود واردات برنج از تولید آن پیشی گرفت و سود ساخت و ساز در مزارع و نابود کردن شالیزارهای برنج هم برای کشاورزان از دست و پا زدن در شالیزارها بیشتر شد تا کشاورزان عطای برنج کاری را به لقایش ببخشند و به ویلا سازی و کسب درآمد از این راه اقدام کنند.
در بازار برنج چه خبر است؟
در پایتخت ایران اما هر چند نوز برنج ایرانی طرفداران خاص خود را دارد اما به دلیل گرانی های بیش از حد خرید برنج مرغوب ایرانی برای همه خانوارهای ایرانی ممکن نیست.
در هر حال برای یافتن انواع برنج در تهران باید به خیابان پامنار سر زد.خیابانی قدیمی با مسجد معروفش که حالا بورس برنج ایران به شمار می رود و انواع و اقسام برنج های ایرانی و خارجی در آن یافت می شود.
از برنج هاشمی و طارم دم سیاه و طارم فریدون کنار مرغوب گرفته تا برنج های درجه 2 و 3 تایلندی و هندی و پاکسانی که گاه با برندهای ایرانی عجیب و غریب عرضه می شوند و گاه هم به اسم برنج های مرغوب خارجی با نام هایی چون برنج محسن و گلستان فروخته می شوند.
به این ترتیب است که در خیابان پامنار ، بورس بنکداری های برنج هم بوی خوش برنج ایرانی استشمام می شود و هم رنگ وروی تیره و قد بلند برنج های خارجی را می توان دید.
نرخ ها از 2 هزار تومان برای برنج های نامرغوب خارجی تا 9 هزار تومان برای برنج های ایرانی متغیر است و نکته اینجاست که به ندرت می توان برنجی زیر 2 هزار تومان در بازار یافت هر چند که یافتن آن غیر ممکن نیست.
به عنوان مثال متوسط قیمت هر کیلو برنج هاشمی مرغوب 8400 تومان، برنج طارم محلی 9000 تومانو برنج طارم دم سیاه سالاری 7800 تومان است.
برنج مرغوب محسن نیز کیلویی 5100 تومان و برنج دانه بلند هندی نیز کیلیوی 5900 قیمت گذاری شده است.
واردات برنج با کشور چه کرد؟
در هر حال هنوز از یادها نرفته است که واردات برنج در دو دولت محمود احمدی نژاد با افزایش در آمدهای نفتی بر تولید پیشی گرفت و آنچه نباید بر سر برنجکاران ایرانی آمد.
در سال آخر فعالیت دولت نهم اما از مجلس گرفته تا اکثر نهادهای غیردولتی به واردات بیرویه انتقاد کردند اما با وجود تمام این انتقادات باز هم واردات برنج در این سال از نظر وزن به هزارو۳۸۳تن و از نظر ارزش به ۷۹۰میلیوندلار رسید.
در سال ۱۳۸۸ نیز با روی کار آمدن دولت دوم محمود احمدی نژاد، هر چند واردات برنج از نظر وزن اندکی کاهش دارد و به هزارو۲۸۷تن رسید اما از نظر ارزش باز هم رشد داشت و به ۱۰۷۱میلیوندلار رسید.
این روند ادامه داشت به طوریکه در سال ۱۳۸۹، مجموعا هزارو 87 تن برنج به کشور وارد شد و در سال 90 هم جمعا هزارو516 تن برنج به ارزش 1256 میلیون دلار به ایران آمد.
این روند در سال 91 ادامه دار شد تا جایی که مقدار 1.289 هزار تن برنج به ارزش 1,309 میلیون دلار وارد کشور شد.
از سوی دیگر براساس آمار گمرک طی سه ماهه نخست سال 92 مقدار 537 هزار تن برنج به ارزش 609 میلیون دلار وارد کشور شده است و به این ترتیب آمار نشان می دهد هنوز هم واردات برنج ادامه دارد.
این در حالی است که دبير کانون هماهنگي دانش و صنعت برنج در این خصوص گفته: امسال سطح زير کشت برنج کاهش نيافته است و وزارت جهاد کشاورزي بايد با ارائه برنامه مدون استراتژي توليد تا بازار برنج را مشخص کند تا بتوان بازار برنج را برخلاف سالهاي گذشته متعادل نگه داشت چراکه واردات برنج از چند مسير با چند مجوز صورت می گیرد.
غلامرضا خانکشي پور تاکید کرده : امسال با توجه به سطح زير کشت شاليزارهاي برنج که نسبت به سال گذشته تغييري نکرده توليد برنج کمتر از دو ميليون و 300 هزار تن نخواهد شد و نهايتا براي تامين نياز داخلي به حدود 500 هزار تن واردات نيازمنديم.
دبير کانون هماهنگي دانش و صنعت برنج تصريح کرده: واردات برنج از طريق تعاونيهاي مرزنشين، قاچاقچيان مرزي و ديگر روشهاي غير قانوني انجام ميشود که در کنار واردات رسمي، برنامهريزان را با سردرگمي مواجه کرده چراکه نميدانند چقدر برنج به کشور وارد شده و براي تامين نياز داخلي به چقدر واردات نيازمنديم. تا به این ترتیب هنوز هم تکلیف برنج های وارداتی در کشور مخص نباشد.
باید منتظر ماند و دید دولت یازدهم می تواند به بازار برنج سر و سامانی بدهد و واردات بی رویه را کنترل کند یا همچنان گرانی ها ادامه خواهد داشت و مردم از برنج ایرانی محروم خواهند ماند.
قرآن چیست؟
قرآن چیست؟
این نوشته ها از وبسایت شخصی نویسنده نقل شده است.
قرآن چیست (۴)
۱- یکی از نقدهای مکرر بر مقالات قرائت نبوی از جهان این است که آن مقالات الفاظ و جملات و معانی قرآن را به پیامبر اسلام نسبت میدهد، در حالی که قرآن با صراحت غیر قابل انکار میگوید: خداوند بر پیامبر اسلام کتاب نازل کرده است و کتاب چیزی است که قطعاً مشتمل بر الفاظ و جملات و معانی است، اگر بر پیامبر کتاب نازل شده الفاظ و جملات و معانی آن هم نازل شده است.
صاحب این قلم در پارهای از نوشتههای خود به این نقد پاسخ داده است و این یادداشت کوتاه نیز که در این سلسله بحثهای جدید، دربارۀ معنای کتاب در قرآن مینویسم پاسخ آن نقد را روشنتر خواهد کرد.
۲- بنا بر احصاء محمد فؤاد عبدالباقی در المعجم المفهرس الفاظ القرآن الکریم واژۀ «کتاب» تقریباً ۲۶۵ بار در قران تکرار شده است. این واژه در معناهای کاملاً متفاوت به کار رفته است که راغب اصفهانی پارهای آنها را در المفردات فی غریب القرآن ذیل مادۀ «کتب» برشمرده است. اما کسی که معناهای کتاب در قرآن را با دقت استقصا و آنها را تقسیم بندی کرده محمد حسین طباطبائی صاحب تفسیر «المیزان» است وی در ذیل تفسیر آیات ۸۴ تا ۹۰ از سورۀ انعام تحت عنوان سخنی دربارۀ «معنای کتاب در قرآن» مطالبی آورده که خلاصۀ آن چنین است:
«آنچه امروز از واژۀ کتاب در ذهن ما متبادر میشود صحیفههایی است که در آنها مطالبی نوشته شده است. اما واژۀ کتاب میتواند معناهای دیگر داشته باشد. مثلاً هر آنچه ظرف ضبط یک سلسله حقایق و معانی باشد کتاب نامیده شود بدون آن که خطوط، الفاظ و کلمات در آن باشد (این تقریر مربوط به آن سمانتیک مورد نظر طباطبائی است که وی در سراسر تفسیر المیزان از آن پیروی میکند و در مقدمۀ آن تفسیر آن را توضیح داده است). معنای کتاب در قرآن با آنچه به ذهن ما متبادر میشود کاملاً متفاوت است. واژههای کتاب در قرآن را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: ۱- کتابهایی که بر پیامبران نازل شده است (نک از باب نمونه بقره، ۲۱۳)، ۲- کتابهایی که اعمال فرد فرد بندگان، از حسنات و سیئات در آنها ضبط میشود، کتابهایی که اعمال امتها در آنها ضبط میشود، کتابی که اعمال همۀ انسانها در آن ضبط میشود (نک از باب نمونه اسراء، ۱۰؛ الجاثیه، ۲۸-۲۹)، ۳- کتابهایی که تفصیلات نظام هستی و حوادث را ضبط میکند (نک از باب نمونه یونس، ۶۱؛ آل عمران، ۱۴۵).
در هر سه دسته از این آیات به کار بردن واژۀ کتاب از باب «توسع» است. واژۀ کتاب در همۀ آن آیات به واقعیتهایی اشاره میکند که غیر از الفاظ و جملات مخطوط است»
او همانجا مینویسد وعلی هذه التوسع جری کلامه تعالی فی اطلاق الکتاب علی طائفة من الوحی الملقی الی النبی: این که خداوند طائفهای از وحی القاء شده بر پیامبر را کتاب نامیده از باب توسع است.
۳- این مقال جای پرداختن به تفصیلات بحث فوق نیست. فائده این سخن مختصر که در اینجا آوردم کنار زدن یک حجاب بزرگ از جلوی چشمان کسی است که در عین حال که برای قرآن گونهای ریشه الهی قائل است، میخواهد با روشهای علمی در آن تحقیق کند یا آن را تفسیر کند. چنین کسی از مطالعۀ متن قرآن شروع میکند و در همان آغاز کار باید از «متن» یک تصور علمی داشته باشد. این پیش فهم یا پیشفرض باطل و مانع تفسیر که قرآن خود را کتابِ نازل نامیده و بنا بر این الفاظ و جملات و معانی آن، انشاء و تألیف خداوند است مانع تحقیق علمی و تفسیر قرآن است و مطالب بالا نشان می دهد که این مدعا بیش از هرچیز از سوء فهمِ «معنای کتاب در قرآن» پدید آمده است.
پس از این اشارۀ کوتاه اما مشکل گشا دربارۀ معنای کتاب در قرآن باید به بررسی پرسش دوم بپردازم و آن این است که معنای انزال کتاب در قرآن چیست؟
معنای «انزال کتاب» در قرآن
معنای «انزال کتاب» در قرآن
قرآن چیست (۵)
۱- در مقال پیشین آوردم که واژۀ کتاب در قرآن در معناهایی به کار برده شده که نه مخطوطات هستند و نه ملفوظات، مانند کتاب اعمال انسان و کتاب اعمال امتها و…
حال پرسش این است که در مواردی که تعبیر انزال و تنزیل کتاب بر پیامبر اسلام در قرآن آمده، منظور از انزال کتاب چه میتواند باشد؟
۲- محمد حسین طباطبایی در آن فراز از تفسیر المیزان که در مقال پیشین از او نقل کردهام میگوید منظور از کتاب نازل شده بر پیامبر، طایفهای از وحی است که به او القاء شده است. ایشان توضیح نمیدهند که منظورشان از طائفهای از وحی و القاء آن دقیقاً چیست. آیا مقصود این است که مجموعهای از کلمات و جملات مدون بر پیامبر القاء شده است یا معرفتهایی بدون قالب کلمات و جملات؟ و این که در هر دو صورت معنای القاء چیست؟ در هر حال این پرسش که روی آن انگشت گذاشتهایم پرسشی است که نه تنها در علم تفسیر بلکه در عرفان و فلسفه و کلام اسلامی محل بحثها و مناقشههای فراوان قرار گرفته است. بر هیچ عارف و فیلسوف و متکلم و مفسری کاملاً روشن نیست که پیامبر اسلام از خداوند چه دریافت کرده است و آن ارتباط چگونه بوده است؟ در این باب نه تنها وحدت نظر وجود ندارد بلکه سخن واضح کم گفته شده است.
۳- صاحب این قلم بر مبنای آنچه در مقالات قرائت نبوی از جهان به ویژه در مقالۀ ۱ و ۱۵ آورده است بر این نظر است که: معنای نزول کتاب بر پیامبر اسلام در قرآن، انکشاف مستمر یک «زیست جهان وحیانی» بر پیامبر اسلام است که وی در آن جهان، همۀ موجودات را کلمات پایان ناپذیر خداوند (آیات خداوند) تجربه میکرده است و هستی چون یک کتاب الهی جلوی چشم درون او گشوده میشده است و او آن کتاب را میخوانده است.
در هر حال واژۀ کتاب و انزال کتاب در قرآن هیچ اشارهای به این مجموعه مخطوط مدون که فعلاً در دسترس ماست و پس از نزول همۀ آیات به وجود آمده و قرآن نامیده میشود، ندارد.
۴- پرسش سوم ما این بود که از نظر قرآن، کتاب به چه کسی نازل شده است؟ به نظر می رسد پاسخ این پرسش نیز از بررسی فوق روشن شده است. آن پاسخ این است که معنای انزال کتاب بر پیامبر اسلام، در قرآن هر چه باشد، از نظر قرآن، کتاب فقط بر پیامبر اسلام نازل شده است و نه بر مخاطبان او. این مدعا در چگونگی فهم و تفسیر قرآن کنونی راهی جدید می گشاید و مسیر هرمنوتیکی عقلانی ما را مشخص می کند.
۲- محمد حسین طباطبایی در آن فراز از تفسیر المیزان که در مقال پیشین از او نقل کردهام میگوید منظور از کتاب نازل شده بر پیامبر، طایفهای از وحی است که به او القاء شده است. ایشان توضیح نمیدهند که منظورشان از طائفهای از وحی و القاء آن دقیقاً چیست. آیا مقصود این است که مجموعهای از کلمات و جملات مدون بر پیامبر القاء شده است یا معرفتهایی بدون قالب کلمات و جملات؟ و این که در هر دو صورت معنای القاء چیست؟ در هر حال این پرسش که روی آن انگشت گذاشتهایم پرسشی است که نه تنها در علم تفسیر بلکه در عرفان و فلسفه و کلام اسلامی محل بحثها و مناقشههای فراوان قرار گرفته است. بر هیچ عارف و فیلسوف و متکلم و مفسری کاملاً روشن نیست که پیامبر اسلام از خداوند چه دریافت کرده است و آن ارتباط چگونه بوده است؟ در این باب نه تنها وحدت نظر وجود ندارد بلکه سخن واضح کم گفته شده است.
۳- صاحب این قلم بر مبنای آنچه در مقالات قرائت نبوی از جهان به ویژه در مقالۀ ۱ و ۱۵ آورده است بر این نظر است که: معنای نزول کتاب بر پیامبر اسلام در قرآن، انکشاف مستمر یک «زیست جهان وحیانی» بر پیامبر اسلام است که وی در آن جهان، همۀ موجودات را کلمات پایان ناپذیر خداوند (آیات خداوند) تجربه میکرده است و هستی چون یک کتاب الهی جلوی چشم درون او گشوده میشده است و او آن کتاب را میخوانده است.
در هر حال واژۀ کتاب و انزال کتاب در قرآن هیچ اشارهای به این مجموعه مخطوط مدون که فعلاً در دسترس ماست و پس از نزول همۀ آیات به وجود آمده و قرآن نامیده میشود، ندارد.
۴- پرسش سوم ما این بود که از نظر قرآن، کتاب به چه کسی نازل شده است؟ به نظر می رسد پاسخ این پرسش نیز از بررسی فوق روشن شده است. آن پاسخ این است که معنای انزال کتاب بر پیامبر اسلام، در قرآن هر چه باشد، از نظر قرآن، کتاب فقط بر پیامبر اسلام نازل شده است و نه بر مخاطبان او. این مدعا در چگونگی فهم و تفسیر قرآن کنونی راهی جدید می گشاید و مسیر هرمنوتیکی عقلانی ما را مشخص می کند.
تصاویر اسفناک شکنجه کودک 6ماهه
سئوال است چرا برخورد ریشه ای باا عتیاد نمی شود؟ یاچراوگفته نمی شود عامل اعتیاد در جامعه چیست؟ یا علل گرایش بسوی مصرف مواد مخدر چیست؟ فردی که معتاد می شود چه حالات و یاشخصیتی دارد؟ چرا سرنوشت اکثریت شان به ناکج آباد منتهی می گردد؟ عوارض مخرب جانبی و خانوادگی و اجتماعی اعتیاد نقش ومسئولیت دولت در این مورد چیست؟ چندسال است مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر ومعتا دین شده و نتتیجه چه بوده است؟ اگرچنانچه معتادان قربانی شرایط نابرابر و انقباضی جامعه باتبعیض همراه با فقروبیکاری تحمیلی اند. فرززندان معتاداان چه گناهی کرده یا جرمی مرتکب شده اند که می بایست مورد کودک آزاری و شکنجه واقع شوند؟ چرا تاکنون هیچ راه حلی برای مهار رشد اعتیاد ودرمان معتادان وسالم سازی محیط نه ارائه نشده است که این پدیده ی اجتماعی بنیان کن در حال گسترش است . طوریکه جنسیت ومرز سنی نمی شناسد وترکش آن به پیروجوان وکودک وزن و مرد ودختروپسر دانش آموز ودانشجو اصابت کرده است؟
بهرحال مسئول ومقصر واقعی گزارش تصویری کودک آزاری کیست که کودک 6 ماهه با سیگارو میله ی داغ سوزانده شده است .چوت این کودک 6 ماهه ی تعلق به یک زن معتاد دارد که اززندان آزاد شده است ولی برای اینکه ادار به همکاری با معتادان برای موادفروشی شود گفته شده کودکش ربوده شده است.
فرمانده انتظامی کاشمر گفت: یک مورد کودکآزاری توسط معتادان در کاشمر اتفاق افتاد.سرهنگ ابوالقاسم باقری در گفتوگو با ایسنا، با اعلام خبر وقوع یک مورد کودکآزاری در کاشمر در تشریح این حادثه گفت: زن جوان معتاد پس از آزادی از زندان به دنبال کار میگشت و فرزند شش ماههاش را به یکی از آشنایان سپرد که معتادان به دلیل اینکه این زن را دوباره به خرید و فروش مواد بازگردانند فرزندش را میدزدند و به دلیل مصرف موادمخدر کودک شش ماهه را مورد آزار و اذیت با سیگار و سیم داغ قرار میدهند که آثار شکنجه و سوختگی در جای جای بدنش دیده میشد.
وی گفت: در پی وقوع این حادثه در محدوده بلوار سجاد کاشمر گشت کلانتری 12 در محل حاضر شدند که بلافاصله زنی 30 ساله در حالی که نوزاد شیرخوارش را در آغوش کشیده بود، هراسان و با عجله خود را به مأموران رساند.وی گفت: زن نفس زنان دو مرد را نشان داد که در حال فرار بودند که بلافاصله آن دو مرد دستگیر و به همراه این زن جوان که (ز) نام داشت به کلانتری انتقال یافتند. (ز) که همچنان نوزادش را در آغوش میفشرد با گریه شکایتش را از (م) و (ج) اینگونه اعلام داشت که آنان فرزند شش ماههاش را با سیگار مورد آزار و شکنجه قرار دادهاند.
فرمانده انتظامی کاشمر گفت: بدن نوزاد که انگار بیهوش بود مورد بررسی قرار گرفت و در چندین جای بدنش آثار کبودی و سوختگی شبیه آتش سیگار و سیمداغ مشاهده میشد که به دلیل وخامت حالش، نوزاد به بیمارستان حضرت ابوالفضل کاشمر انتقال یافت.وی افزود: (م) و دوستش (ج) که مادر این نوزاد از آنان شاکی بود مورد بازجویی قرار گرفتند، اما خود را بیگناه معرفی کردند و فرد دیگری به نام (م) را در این زمینه مجرم دانستند.باقری گفت: متهمان شب را با هماهنگی قاضی کشیک در کلانتری گذراندند تا روز بعد به دادسرا اعزام شوند، (م) هم متواری بود و اثری از او نیست.اردلان رو به بهبود است و قصد دارد او را به بهزیستی تحویل بدهد.وی با انکار داشتن اعتیاد، درباره اینکه چطور کودکش از پاتوق معتادان سر در آورده گفت: دنبال کار بودم و بچه را به یکی از آشنایان سپرده بودم اما (م) که علیهاش شکایت کردم، بدون اطلاعم بچه را گرفته و برده بود.
بنا به گفته فرمانده انتظامی کاشمر، همسر (ز) که به کریستال اعتیاد داشت از سال 91 به جرم خرید و فروش موادمخدر به حبس ابد محکوم شده و در زندان به سر میبرد. (ز) هم به همین جرم به دو سال حبس محکوم شده بود که قبل از ماه مبارک رمضان پس از تحمل یکسال حبس مورد عفو قرار گرفت و آزاد شد.او پس از آزادی نه جای مشخصی داشت و نه کار مشخصی، ارتباطش با پدر و مادرش ضعیف بود و تمایلی به زندگی با آنان نداشت با خانواده همسرش هم رابطه سردی داشت.(ز) گفت: حال اردلان رو به بهبود است و قصد دارد او را به بهزیستی تحویل بدهد.وی با انکار داشتن اعتیاد، درباره اینکه چطور کودکش از پاتوق معتادان سر در آورده گفت: دنبال کار بودم و بچه را به یکی از آشنایان سپرده بودم اما (م) که علیهاش شکایت کردم، بدون اطلاعم بچه را گرفته و برده بود.
اشتراک در:
پستها (Atom)