نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ مهر ۹, پنجشنبه

مرزهای خاکی، آبی و زیرآبی ایران در کنترل کامل قاچاقچیان

ghachagh

حبیب حقیقی، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در گفتگویی مفصل با روزنامۀ “شرق” حجم قاچاق در ایران را ۲۵ میلیارد دلار اعلام کرده و از جمله گفته است که قاچاق کالا و ارز در ایران در دو عرصۀ ورود و خروج صورت می پذیرد و قاچاق سوخت مهمترین خروجی کالای قاچاق در کشور است که علت اصلی اش اختلاف قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه است. حبیب حقیقی این اختلاف قیمت را بین ۱۰ تا ۲۰ برابر اعلام کرده است.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جای دیگری از سخنانش افزوده است که قاچاق سوخت با کارگذاری دهها کیلومتر لولۀ در کف دریاها صورت می پذیرد. وی سپس افزوده است که اساسا بیشترین حجم قاچاق از طریق دریا انجام می شود و به همین دلیل دست کم ۳۰۰ “خور” یا خلیج و بنادر طبیعی در آبهای جنوبی در انحصار و اختیار کامل قاچاقچیان هستند.
حبیب حقیقی گفته است که حتا قاچاق اتومبیل از طریق دریا انجام می شود. او ورود قاچاق ۱۰۰ تا ۲۰۰ خودروی لوکس را که عمدتاً از طریق بنادر صورت می پذیرد رقمی ناچیز خوانده و تأکید کرده است که “معمولاً قاچاق اتومبیل منحصر به اتومبیل های مدل بالا است، زیرا، غیر از این قاچاق اتومبیل باصرفه نیست.”
حبیب حقیقی در جای دیگری از سخنانش افزوده است که قاچاقچیان مناطق مختلف مرزی کشور را به کالاهای مختلف اختصاص داده اند : برای نمونه، مرز ترکیه به قاچاق پوشاک و سوخت اختصاص دارد. از طریق مرزهای شرقی قاچاق میوه و سوخت و در مرزهای غربی قاچاق لوازم خانگی، تلفن های همراه و پوشاک صورت می پذیرد.
حبیب حقیقی سپس افزوده است که در بخش ورودی، تلفن های همراه، دخانیات و پوشاک بیشترین حجم کالاهای قاچاق را تشکیل می دهند. وی همچنین گفته است که کشورهای عربی حوزۀ خلیج فارس مهمترین مقصد قاچاق ارز و طلای ایران هستند و از طریق شان پول های کثیف ایران به گردش می افتند. حبیب حقیقی در عین حال هزینۀ بالای واردات رسمی را از محرک های مهم قاچاق در کشور دانسته است، به طوری که “اگر کسی بخواهد کالایی را از مبادی غیررسمی وارد کشور کند برایش ارزانتر و سریعتر تمام می شود.” حبیب حقیقی گفته است که هزینۀ واردات رسمی کالا دو برابر هزینۀ واردات قاچاق است. وی ریسک پایین قاچاق در ایران را محرک دیگر گسترش قاچاق توصیف کرده و افزوده است که تحریم ها یکی دیگر از محرک های مهم توسعۀ قاچاق در ایران بوده اند

هیچ نظری موجود نیست: