نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ فروردین ۲, سه‌شنبه

فروردين :افشاگری اشپيگل پنتاگون را به عذرخواهی واداشت
ايسنا:وزارت دفاع آمريکا با انتشار بيانيه‌ای از بدرفتاری نيروهای اين کشور با غيرنظاميان در افغانستان عذرخواهی کرد.

عذرخواهی پنتاگون به دنبال انتشار تصاويری در مجله آلمانی اشپيگل از رفتار توهين آميز نيروهای آمريکايی با کشته شدگان در افغانستان صورت گرفت.


در بيانيه پنتاگون تصاوير چاپ شده در مجله اشپيگل"نفرت انگيز" خوانده و تاکيد شده است که از اين عکس‌ها عليه متهمان اين پرونده در دادگاه نظامی استفاده خواهد شد.


يکی از تصاوير چاپ شده در اشپيگل دو سرباز آمريکايی را نشان مي‌دهد که بر جنازه يک غير نظامی زانو زده اند. يکی از اين سربازان در حالی نشان داده شده است که سر جنازه را در حرکتی تمسخر آميز بالا گرفته تا در عکس بيفتد.


مجله اشپيگل نوشته است: اين عکسها جزئی از هزاران تصوير و نوار ويديوئی هستند که در نتيجه تحقيق، به دست آمده اند.


به نوشته اشپيگل، اين تحقيق بعد از طرح ادعاهايی مبنی بر اينکه سربازان يک واحد نيروهای آمريکايی در افغانستان، غير نظاميان را برای سرگرمی خود هدف تيراندازی قرار داده‌اند، انجام شد.


مقام‌های آمريکايی می گويند سربازی که اين عمل را انجام داده جرمی مورلاک و يکی از پنج سربازی است که اوايل امسال به کشتن سه غير نظامی افغان متهم شده بودند.


انتظار می رود محاکمه مورلاک چهارشنبه از سر گرفته شود.


سفارت آمريکا در برلين نيز با انتشار اعلاميه‌ای اين عمل سربازان آمريکايی در افغانستان را "منزجرکننده و مغاير معيارها و ارزش‌های ارتش آمريکا" خواند.


در همين حال يک عضو شورای امنيت ملی افغانستان که نخواست نامش فاش شود به شبکه خبری بی.بی.سی گفت: موضع دولت افغانستان در اين مورد بسيار روشن است؛ کشتار غير نظاميان افغان بايد متوقف شود.


اين مقام افغان تاکيد کرد که کشتن افراد غير نظامی برای حامد کرزاي،‌ رئيس ‌جمهور و مردم افغانستان اصلا قابل قبول نيست.


در سال 2010 ميلادی بيش از 2 هزار و 700 غير نظامی در افغانستان کشته شدند که براساس آمار سازمان ملل متحد 15 درصد افزايش را نسبت به سال 2009 نشان می دهد.


گزارش سازمان ملل همچنين نشان می دهد که مسئول 75 درصد کشتار غير نظاميان، شورشيان مخالف دولت بوده اند و 25 درصد ديگر توسط نيروهای خارجی مستقر در افغانستان و نيروهای ارتش اين کشور کشته شده اند.


اخيرا ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکا و ناتو در افغانستان نيز از کشته شدن دست کم 9 کودک بر اثر بمباران جنگنده‌های ناتو در شرق افغانستان رسما از حامد کرزای عذر خواهی کرد اما کرزای گفت: اين عذر خواهی کافی نيست و چنين اقداماتی بايد فورا متوقف شوند.


2 فروردین 1390   

هیچ نظری موجود نیست: