نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ تیر ۳۰, چهارشنبه

چین و پاکستان مانع از صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری فرش ایران می شوند؟


چکیده : روند افزایشی صادرات فرش دستباف در ماه های اخیر تداوم داشته اما با ورود چین و پاکستان به این عرصه باید دید ایران می تواند به روند صعودی خود ادامه دهد.


رییس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرده است چین و پاکستان همچنان به عنوان رقبای ایران در بازار صادرات فرش به حساب می آیند.

به گزارش برآنلاین، « چین بازار فرش را هم خواهد گرفت. » بسیاری از فعالان عرصه صنعت فرش ایران حدود دو سال پیش به این شکل آژیر خطر برای از دست دادن بازار صادراتی فرش ایران را به صدا در آوردند. مرحوم عالی‌نسب اگر زمانی به مردان اقتصادی ایران پند داده بود که فرش را به صفت هنر و نه صنعت باقی بگذارند روزگاری فرا رسید که فرش ایرانی به صنعتی تبدیل شد که صادرات آن سود سرشاری را نصیب فعالان آن کرد. صادرات فرش بازار پر رونقی به حساب می آمد تا حدود دو سال پیش برخی از تجار روایت کردند که بازارهای اروپایی در تسخیر چینی‌ها درآمده که حتی با نام کاشان فرش‌های خود را تولید می‌کنند. موضوعی که رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش نیز آن را تایید کرد تا نمایان شود چینی ها در پی تصاحب بازار صادراتی فرش ایران هستند: «در خبرها آمده بود که شهرکی به نام کاشان در چین تاسیس شده که فعالیت اصلی آن تولید فرش با نقش کاشان ایران است. البته مرکز ملی فرش چنین موضوعی را تکذیب کرد ولی به هر صورت همچنان موضوع کپی نقش‌های ایرانی توسط آنان وجود دارد.»

« بحران » شرایطی بود که فرش دستباف ایرانی در آن قرار گرفته بود و فعالان این عرصه به مسئولان دولتی هشدار دادند که در این راستا باید راهکارهایی را به کار بست تا شاید بحران‌ها رفع شود. آنان اعتقاد داشتند در این میان دولت می‌تواند نقش مناسبی داشته باشد که یکی از این راه‌ها نیز تخصیص جوایز صادراتی است. بر این اساس افزایش جوایز صادراتی فرش دستباف برای مقابله با تورم موجود و نیز پرداخت به موقع آن می‌تواند این بحران را برای فرش دستباف ایرانی کمرنگ کند.

چیزی حدود دو سال از بحرانی که گریبان صادرات فرش ایران را گرفته گذشته بود که در واپسین روز های تیر سال جاری فیصل مرداسی رییس مرکز ملی فرش ایران پیش بینی کرد مجموع صادرات فرش کشور تا پایان سال جاری به ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

رییس مرکز ملی فرش ایران به صراحت از آنچه در بازارهای صادراتی فرش ایرانی می‌گذرد، پرده برنداشت اما نقش رقیب های این کالای نفیس ایرانی را در بازار های صادراتی را همچنان پر رنگ عنوان کرد. او که در حاشیه پنجمین جشنواره قالی‌های نفیس ایران با خبرنگاران به گفت و گو پرداخت عنوان کرد تفاوت قیمت فرش‌های ایران با فرش‌های سایر کشورهای رقیب را از عوامل موثر در ضعیف بودن صادرات فرش برشمرد: « تفاوت قیمت فرش‌های ایران با فرش‌های سایر کشورهای رقیب از جمله هند، چین و پاکستان و نبود تناسب طرح، رنگ و نقش با سلایق بازار جهانی را از عوامل موثر در ضعیف بودن صادرات فرش است. صادرات فرش‌هایی با کیفیت پایین از کشورمان در سالهای گذشته تاثیر بسیاری در کاهش میزان صادرات فرش داشته است. »

او به این شکل همچنان وضعیت نا مناسب را برای بازار صادراتی فرش ایران ترسیم کرد تا همچنان دغدغه های گذشته در رابطه با کاهش صادرات فرش ایرانی به سایر کشور ها وجود داشته باشد.

هنوز یک هفته از این اظهارات رییس مرکز ملی فرش ایران نگذشته بود که برپایه آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش فرشهای صادراتی ایران که در سه ماهه نخست سال ۱۳۸۸ معادل ۷/۷۶ میلیون دلار بود، در پایان خرداد سال جاری ۹/۱۰۴ میلیون دلار را تجربه کرد. میزان وزنی این فرش های صادراتی نیز از ۱۲۰۰ تن در سه ماهه آغازین سال گذشته، به ۱۶۰۰ تن در سه ماهه امسال رسیده است.

از سوی دیگر میزان صادرات فرش دستباف ایران در مقایسه سه ماه نخست سالهای ۸۸ و ۸۹، از نظر ارزشی ۷۳/۳۶ و از نظر وزنی ۳۷/۳۸ درصد رشد داشته است. گفتنی است روند افزایشی صادرات فرش دستباف در ماه های اخیر تداوم داشته و در چند سال اخیر برای نخستین بار است که این افزایش در میزان وزنی صادرات نیز رشدی قابل توجه دارد.

با توجه به حضور پر رنگ کشور هایی مانند چین و پاکستان که رییس مرکز ملی فرش ایران نیز به آن تاکید داشته است و از سوی دیگر مشکلاتی که برای فعالان این عرصه وجود دارد باید منتظر ماند و مشاهده کرد که آیا ایران می تواند به روند خود در ارائه آمار های صعودی ادامه دهد یا خیر؟

هیچ نظری موجود نیست: