نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ دی ۲, شنبه

obamaNObelPeace_12222017.jpg

پولیتیک نوشت: دولت اوباما در حالی که سخت می‌کوشید با ایران به توافق هسته‌ای برسد، به طور پنهانی تلاش‌های «اداره مبارزه با مواد مخدر» دولت آمریکا را در هدف گرفتن تروریست‌های مورد حمایت ایران در گروه حزب الله لبنان ناکام گذاشت.
اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا از سال ۲۰۰۸ در «پروژه کاساندرا» قاچاق مواد مخدر و اسلحه، پولشویی و دیگر فعالیت های مجرمانه حزب الله را، که سالانه بر یک میلیارد دلار بالغ می‌شد و بخشی در داخل آمریکا اتفاق می‌افتاد، ردیابی می کرد.
آقای «یائیر لاپید» گفته، اگر داستان مجله پولیتیکو درست باشد، اوباما باید جایزه صلح نوبل را پس بدهد.
باراک اوباما در اولین سال ریاست جمهوری در ۲۰۰۹ از سوی کمیته نوبل، جایزه صلح این نهاد را دریافت کرد.

«هانگبی» گفت تا زمان دولت اوباما، همه رئیس جمهوری های آمریکا با تروریسم مبارزه ای بی چون و چرا می کردند ...من مطمئنم که دولت ترامپ از این سنت باز نخواهد گشت. من مطمئم که سیاست خشم انگیز و اشتباهی که این هفته در آمریکا فاش شد، دیگر تکرار نخواهد شد.
هنوز آقای اوباما به این خبر واکنشی نشان نداده است.

پشت پرده ماجرای رها کردن پرونده حزب‌الله لبنان توسط اوباما

گزارشی تحقیقی از جاش مِیِر در وبسایت پولیتیکو
دولت اوباما در حالی که سخت می‌کوشید با ایران به توافق هسته‌ای برسد، به طور پنهانی تلاش‌های «اداره مبارزه با مواد مخدر» دولت آمریکا را در هدف گرفتن تروریست‌های مورد حمایت ایران در گروه حزب الله لبنان ناکام گذاشت.
اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا از سال ۲۰۰۸ در «پروژه کاساندرا» قاچاق مواد مخدر و اسلحه، پولشویی و دیگر فعالیت های مجرمانه حزب الله را، که سالانه بر یک میلیارد دلار بالغ می‌شد و بخشی در داخل آمریکا اتفاق می‌افتاد، ردیابی می کرد.
ماموران این پروژه محموله های کوکایین، بعضی از آمریکای لاتین به غرب آفریقا و سپس به اروپا و خاورمیانه و بقیه از ونزوئلا و مکزیک به ایالات متحده را دنبال می کردند. ماموران با کمک شاهدان عینی این فعالیت ها را به درونی ترین حلقه های حزب الله و کشور حامی آن، ایران، ارتباط دادند.
در حالی که بازرسان «اداره مبارزه با مواد مخدر» از مقام های وزارت دادگستری و وزارت خزانه داری خواهان صدور مجوز پیگرد، بازداشت و وضع تحریم های مالی علیه این افراد بودند، این درخواست ها به تعویق افتاده و مورد موافقت قرار نمی گرفت.
وزارت دادگستری دولت اوباما درخواست های «پروژه کاساندرا» و دیگر مقام های مسول برای اعلام جرم علیه بازیگران عمده مانند فرستاده باسابقه حزب الله به ایران، یک بانک لبنانی ظاهرا درگیر در میلیاردها دلار پولشویی مواد مخدر، یک بازیگر محوری نیروی قدس در خاک آمریکا را رد کرد. وزارت خارجه دولت اوباما هم درخواست‌ها برای کشاندن اهداف با ارزش به کشورهایی که امکان دستگیری شان بود را نپذیرفت.
باراک اوباما سال ۲۰۰۹ با وعده بهبود روابط با ایران و جهان اسلام پا به کاخ سفید گذاشت و در رقابت های انتخاباتی به دفعات تکرار کرده بود که سیاست دولت جرج بوش در قبال ایران جواب نداده است.
جان برنن، مشاور ارشد ضدتروریسم اوباما، که بعدتر مدیر سی‌آی‌ای شد، در یک گزارش از ادغام گسترده حزب الله در سیاست لبنان سخن گفته بود. برنن ماه مه ۲۰۱۰ در یک سخنرانی تایید کرد که دولت اوباما در پی راه هایی برای تقویت «عناصر میانه‌رو» درون حزب الله است.
دیوید اشر، تحلیلگر فعالیت‌های مالی غیرقانونی در وزارت دفاع، می گوید: «این تصمیمی برآمده از یک سیاستگذاری بود. آن ها به شکلی پیاپی تمام این تلاش را که بسیار خوب مورد حمایت قرار داشت و منابعی به آن تخصیص داده شده بود متلاشی کردند. این امر از بالا به پایین انجام می گرفت.»
اعضای «پروژه کاساندرا» می‌گویند مقام‌های اوباما مانع تلاش های آنها در تعقیب عواملی مانند علی فیاض شدند. فیاض سال ۲۰۱۴ در پراگ دستگیر شده بود. او را با وجود محکومیت در دادگاه های آمریکا پس از دو سال به بیروت منتقل کردند.
از جمله این ممانعت ها درباره یکی از بزرگترین قاچاقچیان کوکایین به آمریکا انجام شد. عبدالله صفی الدین موسوم به «روح» تامین کننده عمده تسلیحات متعارف و شیمیایی برای بشار اسد رییس جمهوری سوریه بود. تسلیحاتی که علیه مردم سوریه استفاده شد. ظاهرا وزارت دادگستری دولت اوباما با صدور دستور پیگرد او موافقت نکرده بود. عبدالله صفی الدین در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفته بود: «ما نیازی نداریم از تهران خودمان را مسلح کنیم. وقتی می‌توانیم از هر کجای دنیا اسلحه بیاوریم، چرا از طریق سوریه از ایران بیاوریم؟»
اعضای پیشین دولت اوباما به پولیتیکو گفتند تصمیم های آنها معطوف به بهبود روابط با ایران، توقف برنامه جنگ افزار هسته ای و آزادی چهار آمریکایی از زندان در ایران بود. آنها این را رد می کنند که تلاش های «پروژه کاساندرا» به دلایل سیاسی از مسیر منحرف شد.
یک مقام پیشین امنیت ملی معتقد است: «جهان بسیار پیچیده تر از آن است که از لنز باریک قاچاق مواد مخدر به آن نگاه شود. شما نمی گذارید سازمان مرکزی اطلاعات در این باره تعیین تکلیف کند، اما اجازه هم نخواهید داد اداره مبارزه با مواد مخدر نیز چنین کند. رویکرد به امری به پیچیدگی حزب الله مستلزم روندی درون سازمانی است، زیرا وزارت خارجه، جامعه اطلاعاتی، وزارت خزانه داری و وزارت دفاع هر یک در آن سهمی دارند.»
اما دیوید اشر می گوید هر چه آمریکا به امکان رسیدن به توافق با ایران بر سر برنامه جنگ افزار هسته ای اش نزدیک تر می شد، تحقیقات درباره حزب الله از مسیر فاصله می‌گرفت: «از بخش عمده ای از توان، چه نیروهای عملیات ویژه، چه نیروهای مجری قانون، چه اعمال تحریم ها، حتی از نظر ظرفیت و پرسنل اختصاص یافته به این ماموریت تا آخرین قطره از سوی دولت اوباما کاسته می شد.»
پس از اعلام توافق هسته ای ایران در ژانویه ۲۰۱۶، شماری از اعضای ارشد «پروژه کاساندرا» از جمله جک کلی، مامور ارشد باسابقه «اداره مبارزه با مواد مخدر»، که «پروژه کاساندرا» را شکل داد و رهبری کرد به ماموریت های دیگری منتقل شدند. دیوید اشر مدت ها پیش وقتی وزارت دفاع قرارداد او را تمدید نکرد این پروژه را ترک کرده بود.
در نتیجه این تصمیم، دولت آمریکا بینش خود را نسبت به نه تنها فعالیت های قاچاق و مجرمانه در سراسر جهان بلکه توطئه های غیرقانونی حزب الله با مقام های ارشد دولت های ایران، سوریه، ونزوئلا و روسیه از دست داد.
دولت ترامپ و جمهوریخواهان در کنگره بعد از گزارش ویژه قبلی پولیتیکو در این باره در ماه آوریل به دور از هیاهو با جک کلی، دیوید اشر و دیگر مقام های درگیر در «پروژه کاساندرا» تماس گرفتند.

هیچ نظری موجود نیست: