نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ فروردین ۳۰, چهارشنبه

واکنش‌ گسترده به اتهامات یک شبکه تلویزیونی علیه مولوی عبدالحمید

 
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی
به دنبال اعتراضات گسترده به اظهارات پخش شده از شبکه ولایت علیه مولوی عبدالحمید، این شبکه از بابت این اظهارات عذرخواهی کرد
در پی واکنش های گسترده به پخش برنامه ای در شبکه تلویزیونی "ولایت" علیه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از رهبران اهل سنت ایران، آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه با صدور بیانیه ای از این برنامه اعلام برائت کرد.
آقای مکارم شیرازی، که شبکه ولایت زیر نظر او فعالیت می کند، با اعلام اینکه "برنامه تفرقه انگیز" بدون اطلاع او پخش شده و مدیر شبکه از بابت آن عذرخواهی کرده گفت: "به ایشان تأکید کرده‌ام که اگر یک بار دیگر برنامه تفرقه‌انگیزى اجرا کنند، براى همیشه حمایت خود را از آنها بر مى‌دارم." وی در مقابل، خواستار جلوگیری اهل سنت از "سخنان تفرقه‌انگیز بعضى از تندروان" در میان خود شد.
شبکه ولایت، روز ۱۷ فروردین برنامه ای را پخش کرده بود که در بخشی از آن، یکی از کارشناسان این شبکه الفاظی توهین آمیز را علیه مولوی عبدالحمید به کار برده و او را به ارتباط با عاملان "ترور" و علاقه مندی به داعش متهم کرده بود.
به دنبال اعتراض چهره های مذهبی و اجتماعی اهل سنت ایران و بسیاری از کاربران سنی و غیرسنی شبکه های مجازی به این اظهارات، شبکه ولایت ناچار به عذرخواهی شد.
از سوی دیگر امام جمعه اهل سنت زاهدان، جمعه پیش با تاکید بر "ناراحتی شیعه و سنی" از اظهارات منتشرشده گفت که محمد حسینی قزوینی، مسئول شبکه ولایت، در تماسی تلفنی از وی عذرخواهی کرده است.
وی از شبکه ولایت و سایر رسانه ها خواست "شرایط حساس منطقه را درنظر بگیرند و از خود خویشتنداری نشان دهند و از اهانت‌ها و افترا پرهیز کنند".
اشاره وی به شرایط منطقه ای در حالی بود که گروه داعش چند هفته پیش، با انتشار ویدیویی مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی و تعدادی دیگر از روحانیون سنی ایران را به خاطر "نزدیکی" با شیعیان و همکاری با حکومت به مرگ تهدید کرده بود. این گروه، همچنین از تلاش خود برای "تصرف" مسلحانه ایران و تبدیل آن به یک کشور سنی سخن گفته بود.
در استان سیستان و بلوچستان ایران، که اهل سنت در اکثریت قرار دارند،برخی گروه های مسلح سنی علیه حکومت ایران فعال هستند، اما گزارش های تایید شده ای از فعالیت تشکیلاتی داعش در این استان وجود نداشته است.
محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، سال پیش در سخنانی در مجلس خبرگان ایران گفت: "با تعامل خوبی که با علمای اهل سنت داشته ایم از جذب افرادی از اهل سنت به داعش و گروه‌های تکفیری جلوگیری شده است."
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در میان اهل سنت ایران از نفوذ زیادی برخوردار است اما عده ای از اصولگرایان، وی را به اقدام علیه جمهوری اسلامی یا همسویی با اصلاح طلبان متهم می کنند.

برنامه تلویزیونی خبرساز

شبکه ولایت از جمله شبکه های تلویزیونی خصوصی فعال در قم است که به ترویج مذهب شیعه می پردازد. برنامه های این شبکه، از طریق ماهواره و اینترنت در سرتاسر دنیا قابل دریافت هستند.
در وبسایت شبکه ولایت آمده که این شبکه "تحت اشراف" آیت الله ناصر مکارم شیرازی تأسیس شده و اداره می شود و ریاست آن، با محمد حسینی قزوینی است.
در برنامه ای که پنجشنبه ۱۷ فروردین از این شبکه پخش شد، جواد ابوالقاسمی کارشناس شبکه ولایت مولوی عبدالحمید را به حمایت از گروه "جندالله" متهم کرد که مسئول قتل گروهی از ماموران انتظامی و شهروندان ایرانی بوده است.
آقای ابوالقاسمی خطاب به امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت که "شما افرادی را برای ترور کردن علمای اهل سنت به مناطق مختلف فرستادید و ترور هم کردند" و افزود: "دلتان را به داعش خوش کرده اید". وی همچنین با به کار بردن الفاظ تند، اتهاماتی شخصی را نیز علیه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی مطرح کرد.
بیشتر بخوانید:
به دنبال پخش این برنامه تعدادی از شخصیت های مذهبی سنی به طور جداگانه نسبت به بیان چنین مطالبی انتقاد کرده و خواستار جلوگیری مسئولین از توهین به روحانیون مورد احترام اهل سنت شدند.
محمد فاضلی موحد رئیس شورای علمای اهل سنت تایباد، حسن امینی حاکم شرع اهل سنت کردستان، محمدگل خاشی مدیر حوزه علمیه‌ مخزن‌العلوم خاش، حبیب‌الرحمن مطهری مدیر حوزه علمیه احناف خواف، محمدحسین گرگیج امام‌جمعه اهل سنت آزادشهر ، غلام حیدر فاروقی امام‌جمعه اهل سنت بیرجند، محمدحسن برفی امام‌جمعه طبس مسینا، عبدالصمد ساداتی امام‌جمعه اهل سنت سراوان و مولوی فضل‌الرحمن کوهی امام‌جمعه پشامگ سرباز از جمله این منتقدین بودند.
علاوه بر آنها، جمعی از فعالان اجتماعی یا کاربران فضای مجازی نیز در مناطق مختلف ایران، نسبت به توهین به شخصیت های مورد احترام اهل سنت واکنش نشان دادند.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در خطبه های نماز جمعه زاهدان این واکنش ها را "علامت بیداری ملت" دانست و افزود: "اگر افراطیون شیعه و سنی دنبال تفرقه و اختلاف باشند با مخالفت مردم مواجه می‌شوند."
در سال های گذشته، در فضای رسانه ای فارسی زبان تعداد زیادی تلویزیون اینترنتی یا ماهواره ای شیعه یا سنی تاسیس شده اند که به تبلیغات مذهبی می پردازند. برخی از برنامه های منتشر شده از طریق این تلویزیون ها، از سوی سنی ها یا شیعیانی که عقاید متفاوت دارند توهین آمیز تلقی شده اند.
بیشتر بخوانید:
یک سال بعد از شروع به کار دولت یازدهم، وزارت اطلاعات در مرداد ۱۳۹۳ اعلام کرد که دفاتر تولید تعدادی از شبکه‌های ماهواره‌ای که در چهار استان قم، اصفهان، تهران وخراسان رضوی "به طور مخفیانه و غیر قانونی در راستای ایجاد اختلافات مذهبی و تشدید تفرقه در جهان اسلام و تخریب وجهه تشیع فعالیت می‌کرده اند" تعطیل شده اند.
بعدها مشخص شد که شبکه های تعطیل شده، به برخی مراجع تقلید شیعه و مشخصا آیت الله صادق شیرازی وابسته اند که منتقد شدید عقاید اهل سنت هستند و در عین حال، قرائت حکومت ایران از مذهب شیعه را نیز قبول ندارند.

هیچ نظری موجود نیست: