نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ دی ۲۳, پنجشنبه

گزارش روزنامه صبح امروز از واکنش "جناح راست" به قتل های زنجیره ای در سال 1377 در پی می آید:


- گفته می شود چند نفری که در ارتباط با قتل داریوش فروهر و همسرش دستگیر شده اند، از نزدیکان و افرادی بوده اند که به خانه ی وی رفت و آمد داشته اند (رسالت، «شنیده ها و نکته ها»، 77/9/8)

- قرار بود جنازه ی داریوش فروهر و همسرش در ابن بابویه دفن شود، اما به محض اعلام این خبر، جمعی از مردم شهرری در مقابل این محل اجتماع کرده و از شهرداری منطقه خواستند تا از دفن وی در ابن بابویه جلوگیری شود. بر همین اساس جسد فروهر و همسرش در بهشت زهرا دفن شد. (رسالت، «شنیده ها و نکته ها»، 77/9/8)

- جمعیت موتلفه ی اسلامی درباره ی قتل «داریوش فروهر» و همسرش اظهارنظر کرده است: احتمال می رود قتل فروهر به دست عناصر بیگانه انجام شده باشد و یا در اثر تصفیه های درون گروهی آنها باشد. در این مورد، وزارت کشور قطعا مسئولیت بزرگی بر دوش خود دارد و اگر کوتاهی در مراقبت کرده است، باید در امر پیگیری و رسیدگی به عوامل این قتل و افشای واقعیت ها برای مردم و افکار عمومی، جدیت کامل داشته باشد تا بیگانگان و مخالفان نظام اسلامی سوءاستفاده نکنند (آریا، «شما هم بدانید»، 77/9/10)



- تردیدی نیست که عاملان این جنایت را بایستی در میان دوستان و آشنایان فروهر که با او و خانواده اش رفت و آمد داشته اند، جست و جو کرد. و اما دوستان فروهر چه کسانی بوده اند؟ آیا غیر از این است که بسیاری از دوستان و آشنایان فروهر، افراد وابسته به جریانهای مخالف نظام، عناصر ضدانقلاب، خبرنگاران رادیوها و رسانه های بیگانه و امثال آنها بوده اند؟ بنابراین بدون کمترین تردیدی می توان گفت که قاتل یا قاتلان فروهر، افراد عناصر وابسته به جریان های ضدانقلاب و مخالف نظام بوده اند… تمامی دلایل موجود نشان می دهند که این قتل، یک قتل سیاسی است و توسط جریانهای مخالف نظام و طرفدار رابطه و مذاکره با آمریکا اتفاق افتاده است. بنابراین ساده اندیشی است که رابطه ی قاتل یا قاتلان با سرویس های جاسوسی آمریکا و دنباله های داخلی آنها کشف نشده باقی بماند. (کیهان، سرمقاله ی «حسین شریعتمداری»، 77/9/10)

- آقای عسگراولادی گفت: خبر به رگبار بستن مردم توسط یک سرباز فراری، قتل آقای فروهر و… پیش از آن، شهادت سید اسدالله لاجوردی، همه زنجیره ی حوادثی است که به دشمنان فرصت می دهد که ضریب امنیتی کشور را زیر سوال ببرند. وزارت کشور باید برای رویدادهای اخیر پاسخی شایسته داشته باشد (رسالت، 77/9/10)

- [پاسخ «کیهان» به اعتراض «خواننده» به اطلاق لفظ «شهید»در مورد فروهر]: اگر بنا باشد هر فردی را که از دنیا می رود و یا به قتل می رسد اعم از سارق، قاتل، جاسوس و وطن فروش را شهید بنامیم، آن وقت مجاهدان فی سبیل الله و خدمتگزاران واقعی مردم را چه باید بخوانیم؟ (کیهان و خوانندگان، 77/9/10)

- قتل داریوش فروهر و همسر او توسط ضدانقلاب و سرسپردگان آمریکا برای انحراف افکار عمومی از سفر هیات آمریکایی به ایران صورت گرفته است. (کیهان، 77/9/10)

- این قتل ریشه در اعمال و نقشه های صهیونیست ها دارد، چرا که آنها قصد دارند مملکت را ناامن و رژیم اسلامی را خشن جلوه دهند. (رسالت، «پیام مردم»، 77/9/10)

- واعظ طبسی، داریوش فروهر را عنصری معارض با نظام، انقلاب، قانون اساسی و ولایت فقیه ذکر کرد و در رابطه با قتل وی اظهار داشت: دستگاه تبلیغاتی و اطلاعاتی آمریکا و اقمار آن از قبل، چنین برنامه ریزی را طراحی کرده بودند تا قتل او را سیاسی قلمداد نموده و حکومت را متهم کنند و آینده همه چیز را روشن خواهد کرد (قدس، 77/9/10)

- با توجه به اینکه بنا به اظهار نزدیکان داریوش فروهر و کارشناسان امور جنایی، قتل وی و همسرش توسط فرد یا افرادی که با وی آشنا بوده اند صورت گرفته است، از دو حال خارج نیست: یا اینکه فرد از اقوام و خویشان وی بوده و به خاطر مسائل شخصی و فامیلی این قتل صورت گرفته است، و یا توسط گروه های سیاسی انجام شده که با وی دیدگاه های یکسان داشته و رفت و آمد داشته اند. در این صورت طبیعی است که باید عامل یا عاملان قتل را در میان گروهک های ضدانقلاب و مزدور بیگانه جست و جو کرد که با وی رفت و آمد داشته اند. ( «کیهان و خوانندگان»، 77/9/12)

- در یکی از روزنامه ها خواندم که داریوش فروهر دیدارهای مکرری با کردهای مخالف ترکیه داشته و قرار بوده در دفاع از عبدالله اوجالان رهبر حزب پ ک ک، تجمعی را علیه دولت ترکیه ترتیب دهد. با توجه به این که رژیم صهیونیستی و حکومت لائیک ترکیه اخیراً خیلی به هم نزدیک شده و مواضع مشترک دارند، آیا فکر نمی کنید که این کار توسط مزدوران اسرائیل صورت گرفته باشد تا هم رضایت بیشتر ترکیه را جلب نمایند هم ضربه ای به امنیت موجود در ایران زده باشند؟ ( «کیهان و خوانندگان»، 77/9/12)

- نباید به خود شک راه دهیم که قتل فروهر و همسرش در شرایطی که صحبت از ابهامات متعدد سفر یک هیات آمریکایی به تهران می باشد، تنها برای انحراف افکار عمومی از این موضوع صورت گرفته است و دستگاه قضایی و اطلاعاتی باید عاملان این ماجرا را شناسایی و به مردم معرفی کند. ( «آینه قدس»، 77/9/12)

- مقاله ی آقای حجتی کرمانی درباره ی فروهر در روزنامه ی اطلاعات موجب اعتراض بسیاری در میان مردم و متدینین شده است. زیرا وی فروهر را اهل نماز و پهلوان!! و آزاده و… معرفی کرده است، در حالی که همه می دانستند که وی اهل نماز و اعتقاد مذهبی نبود. ولی برخی اوقات نماز سیاسی!! می خواند و اصولا گروه وی خود را تشکیلاتی پایبند به مذهب نمی داند… متاسفانه نوشته های آقای حجتی کرمانی روز به روز از موقعیت ایشان کاسته و می کاهد. (ارگان موتلفه، «فقط برای شما»، 77/9/12)

- یادداشت روز دوشنبه ی کیهان، علت قتل داریوش فروهر را روشن کرده بود. بنده می خواستم عرض کنم که برای روشن تر شدن افکار عمومی اسامی اعضای هیات 13 نفره ی آمریکایی، همراه با پست های آنها اعلام شود. به نظر بنده، این کار نشان خواهد داد که چرا این هیات برای آمریکایی ها آنقدر مهم بوده است که برای منحرف کردن افکار عمومی، قتل داریوش فروهر و همسرش را طراحی کرده و توسط ایادی داخلی خود به اجرا گذاشته اند. ( «کیهان و خوانندگان»، 77/9/11)



- این همه به آب و آتش زدن و تحریف عواطف برای چیست؟ شاید فراموش کرده اید اینها ملی گرا هستند و امام راحل (ره) ملی گرایی را خلاف اسلام دانسته اند؟ (رسالت، «پیام مردم»، 77/9/16)

- در اخبار جراید آمده بود اقای دعایی سرپرست موسسه ی اطلاعات گفته است که حضورش در مجلس ترحیم داریوش فروهر و همسرش بنابه درخواست رئیس دفتر ریاست محترم جمهوری و به منظور تقدیم پیام تسلیت جناب آقای خاتمی ریاست محترم جمهوری به بازماندگان فروهر بوده است. از ایشان سوال می کنیم آیا مقاله ی تمجید از عنصر معلوم الحالی مثل داریوش فروهر و چاپ آن در روزنامه ی اطلاعات، آیا این هم بنا به درخواست رئیس دفتر ریاست جمهوری صورت گرفته است. ( «کیهان و خوانندگان»، 77/9/17)

- عناصر مشتاق به رابطه با آمریکا، بعد از خروش گسترده ی مردم علیه هیات جاسوسان آمریکایی، برای آسیب ندیدن طرح خراب کردن دیوار بی اعتمادی میان ایران و شیطان بزرگ، داریوش فروهر و همسرش را به عنوان قربانی برای جوسازی علیه انقلاب اسلامی و اشخاص و گروه های متعهد و مخلص برگزیده اند (شلمچه، شماره ی 49)

- محمدرضا باهنر: حوادث و وقایع اخیر که امنیت کشور را به خطر می اندازد، ناشی از توطئه های خارجی و پیچیده ای است که سرویس های جاسوسی بیگانه در آن نقش دارند. (خرداد، 77/9/22)

- یادم می آید منافقین چند سال پیش به دستور اربابان آمریکایی خود برای رو در رو قراردادن اسلام و مسیحیت، اقدام به قتل چند کشیش مسیحی کرده بودند که البته عاملان آن جنایت قبیح شناسایی و به مردم معرفی شدند. در این اقدام اخیر نیز بی شک دست عوامل ضدانقلاب در میان است و می خواهند وحدت موجود در جامعه را به هم بریزند و نظام را بدنام کنند. ( «کیهان و خوانندگان»، 77/9/22)

- داریوش فروهر علی رغم همه خوش خدمتی به جریان ضدانقلاب از طریق بیان مجعولات مردم ستیزانه و مصاحبه های دیکته شده و کلیشه ای با رسانه های استکباری، قربانی لاپوشانی سازمان سیا در افشای سفر هیات 13 نفره آمریکایی به عنوان گردشگر شده تا افکار عمومی از مسیر توجه به توطئه پذیری عناصر ساده اندیش در مراکز تصمیم گیری داخلی و حفظ فرصت های بعدی برای اعزام سیاستمداران کهنه کار و موثر آمریکا در شکل هیات های گردشگری منحرف شود… فردی که تمام اهتمام خود را در رسانه های صهیونیستی و امپریالیستی مصروف تضعیف نظام اسلامی، که محصول مطلوب جانمایه ی مردم کشورش بود، عاقبت امر مزد سالها خوش خدمتی خود به آنها را اینچنین دریافت کرد. (یادداشت کیهان، 77/9/22)

- آقای عباس عبدی دخالت عوامل خارجی را در قتل داریوش فروهر و همسرش یک شوخی دانسته و آن را منتفی اعلام کرده است، به گونه ای که انگار می داند قاتل یا قاتلین چه کسانی هستند. پیشنهاد می کنم ماموران پیگیراین پرونده نشستی با ایشان داشته باشند، شاید بتوانند اسامی قاتل یا قاتلین را از زیر زبان وی دربیاورند. البته باید به این نکته هم عنایت داشته باشند که آقای عباس عبدی همین یکی دو ماه پیش با یک جاسوس آمریکایی ملاقات داشت. ( «کیهان و خوانندگان»، 77/9/23)

- شیوه ی کار منافقین تغییر کرده و آنها را برای سازماندهی قتل های اخیر، به یک «اقدام چندمنظوره» دست زده اند و در واقع، «متهمان اصلی» این پرونده اخیر تلقی می شوند. (یادداشت جمهوری اسلامی، 77/9/23)

- سرنخ هایی توسط دستگاه های امنیتی به دست آمده که نشان می دهد جنایات اخیر توسط دستگاه های جاسوسی خارجی با هدف خدشه دار کردن چهره ی نظام جمهوری اسلامی و به جان هم انداختن جناح های سیاسی داخل کشور، طراحی و اجرا شده است. ( «جهت اطلاع»، جمهوری اسلامی، 77/9/23)

- عسگراولادی اظهار داشت: تردید نباید داشت که ریشه این قتل ها در خارج و در دست سرویس های سیا، منافقین و صهیونیست ها است. آنها می خواهند تصویر تاریکی از وضعیت امنیت در داخل نشان دهند تا پای مداخله ی سازمان های به اصطلاح حقوق بشر را باز کنند (جمهوری اسلامی، 77/9/24)

- مسعود ده نمکی گفت: «دگراندیشان و ضدانقلاب ها به اصول اخلاقی پایبند نیستند. آنها دنبال هویت از دست رفته ی خود هستند» وی ضمن اینکه از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی خواست تا سریعاً عاملان قتل های مشکوک را پیدا کنند، به آنان پیشنهاد کرد که عاملان حوادث اخیر را از داخل همین گروه ها پیدا کنند. (ایران، 77/9/23)

- مهندس باهنر: من مطمئنم قتل مرحوم فروهر و همسرش، دنباله توطئه ی طراحی شده و خطرناکی است که با به شهادت رسانیدن لاجوردی آغاز و با مرگ مرموز چند نویسنده تاکنون ادامه یافته است… ترورها با به شهادت رساندن اسدالله لاجوردی شروع شد و با قتل داریوش و پروانه فروهر و 2 تن از اعضای کانون نویسندگان ادامه یافت و اخیراً نیز یک طلبه ی بسیجی به همراه همسرش در منزلشان واقع در قم کشته و حتی مثله شده اند و یکی از سران برگزار کننده ی راهپیمایی ضد سخنان آقای منتظری در قم نیز اخیراً جنازه اش پیدا شده است. (قدس، 77/9/23)

- چرا درباره شهادت آن طلبه مظلوم و روحانی زاده ولایی که به دست عوامل باند مخوف مهدی هاشمی و طرفداران اشعر ساده لوح کشته شد و پیکر مثله شده اش در بیابانهای اطراف قم پیدا شد، فکری نکردند. مگر فروهر از این شاگرد مکتب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بالاتر است. این یک بام و دو هوا نشانه چیست؟ ( » آینه قدس، 77/9/24)

- خانم بهروزی، حضور هیات های آمریکایی را در ایران با قتل های مرموز در ارتباط خواند و اظهار داشت: احتمال دارد که عامل قتل های مرموز، آمریکایی ها باشند، همان هایی که قصد داشتند با اعزام هیات های خود به ایران با ما رابطه برقرار کنند. اکنون برای مخدوش کردن امنیت کشور و تحت الشعاع قرار دادن آن مساله، از طریق عوامل خود در داخل دست به کشتار مردم می زنند. (رسالت، 77/9/24)

- حسین الله کرم، قتل داریوش فروهر و همسرش را یک قتل کاملاً حرفه ای دانست و افزود: این قتل پیچیده ای است که توسط سازمان های مخوف اطلاعاتی می تواند صورت گرفته باشد و سازمان سیا و بعضی از عوامل داخلی آنها در این قتل دخالت داشته اند. وی قتل مجید شریف را به منافقین نسبت داد و گفت: این نویسنده عضو شورای ملی مقاومت، از بریده های منافقین بوده است. (عصر آزادگان، 77/9/26)

- تصادفی نبود که اخیراً آمریکا نام گروهک منافقین را از فهرست گروه های تروریستی حذف کرد و در عین حال رفت و آمد منافقین در کریدورهای کنگره ی آمریکا و در برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان و انگلیس بیشتر شد. امروز احساس می کنیم که این جنایات اگر چه مستقیماً هم اهداف روشنی را تعقیب می کرده اند، لکن تقارن زمانی قتل ها با ماجرای ذلت پذیری عرفات می تواند به این معنی باشد که برای انحراف افکار عمومی از حوادث «غزه» و اجرای پیمان ننگین مریلند که به حذف بندهای ضدصهیونیستی و ضداشغالگری از «منشور ملی فلسطین» انجامیده و منطقاً تصادفی نبوده است. در واقع بحران ناشی از قتل های اخیر و پوشش تبلیغاتی سنگینی که دشمنان انقلاب به آن دارند، پوششی برای تحقق اهداف «پیمان ننگین مریلند» بوده است. ( «توطئه ی مشترک مثلث شوم آمریکا و منافقین و صهیونیست ها»، جمهوری اسلامی، 77/9/26)

- بیانیه جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی: … خشونت زائیده تفکر تبهکارانی چون منافقین تروریست و باند مهدی هاشمی معدوم و بقایای آنان است و کسانی که اخیراً به طراحی قتل چند نویسنده پرداختند، بی تردید پس مانده های همان گروه هستند… البته نمی توان گروهی را دعوت به صبر و متانت کرد اما دسته دیگر را برای هدم ارزش های اسلامی و انقلابی و هتک مقدسات مردم و حمله به آرمان های امام و شهیدان تحریک کرد. (رسالت، 77/9/26)

- منافقین، نیروهایی که از آنان برگشته و مشی مسلحانه را نفی می کردند و مبارزه سیاسی را برگزیده بودند و یا احیاناً با نظام همگرایی نشان می دادند را در لیست ترورهای خود قرار دادند. (یادداشت هفته نامه شما)

- در مورد قتل های اخیر باید با دقت بررسی شود. این سناریویی است که سازمان «سیا» آن را نوشته و بازیگران آن مزدوران سرسپرده داخلی هستند و این سناریو پس از آمدن هیات 13 نفره کلید خورد. ( «کیهان و خوانندگان»، 77/9/26)

- مریم بهروزی مسئول دفتر امور بانوان بنیاد جانبازان: حضور هیات آمریکایی در ایران با قتل های مرموز در ارتباط است. احتمال دارد که عامل قتل های مرموز آمریکایی ها باشند. (جام هفته، شماره 26)

- احتمال دیگری نیز وجود دارد که تروریست ها بخواهند با این قتل ها نسبت دادن به حزب الله کسانی را از نیروهای حزب اللهی نیز از سر راه بردارند و برای این جنایت خود، توجیه قابل قبولی مبنی بر انتقام و تلافی خون فلانی و بهمانی ارائه بدهند. (ده نمکی، شلمچه، شماره 50)



- عسگراولادی: استکبار از 6 ماه پیش به جو ناامنی در کشور دامن می زند و در اولین اقدام شیطانی توانستند مجاهد فی سبیل الله سید اسدالله لاجوردی را به شهادت رسانند و سپس به جان سردار فداکار جبهه و دفاع آقای رفیق دوست سوء قصد نافرجام نمایند و فهرست پانزده نفری را هم ارائه کرده بودند که قصد اجرا دارند و امروز هم چند نفر را از جناح روشنفکری جامعه هدف گرفتند. (رسالت، 77/9/28)

- هنگامی که برای تعویض پست ها و عزل بعضی از مدیران، دستگاه اطلاعاتی را تحت فشار قرار می دهند تا بعضاً افراد بی تجربه را جایگزین افراد آگاه و مجرب نمایند غیر از این هم نباید انتظار داشت. (پیام مردم، رسالت، 77/9/29)

- در مورد حوادث اخیر بدون شک و برخلاف تصور بعضی از ساده اندیشان، سازمان های اطلاعاتی و مافیایی وابسته به استکبار جهانی به ویژه سازمان سیا و موساد، مجریان اصلی سناریوی حوادث اخیر می باشند. قتل های اخیر از جهات مختلفی شبیه حرکت های منافقین در سال 1373 است. (علیرضا قربانی، «کالبدشکافی یک جریان»، قدس، 77/9/28)

- این قتل ها می تواند توسط کسانی طراحی شده باشد که مسئولیت میز ایران در «سیا» و «پنتاگون» را به عهده دارند و اخیراً آمد و شد آنها را به تهران در پوشش گروه های توریستی برای برداشتن دیوار بی اعتمادی، در لابه لای افشاگری برخی روزنامه ها می توان دید. (یادداشت رسالت، محمدکاظم انبارلوئی، 77/10/2)

- اگر مسئولان اجرایی فعلی، توانایی کشف این توطئه ها را ندارند، صادقانه در پیشگاه مردم اعتراف کنند و کار را به دست یارانی توانا از انقلابیون خط اصیل امام و رهبری بسپارند تا آنها مانند گذشته ریشه های نفاق، خیانت و جنایت را قاطعانه شناسایی کرده و با حرکتی مردمی و طبق موازین شرع و قانون، آنها را بخشکانند. (هفته نامه شما، 77/10/3)

- دو هفته قبل از به قتل رسیدن جعفر پوینده، ما در همین نشریه سخنانش را درباره احیای کانون نویسندگان مورد نقد و بررسی قرار داده ایم… جناب گلشیری را هم به مجازات سنگین تر از ضرب و شتم تهدید کرده ایم… دیگر چه می خواهید؟ انتقادی را که من و امثال من به روشنفکر جماعت داشته و داریم، هیچ گاه کم رنگ نخواهد شد، حتی اگر همه آن قتل ها را بر گردن ما بیاندازند. (شلمچه، 77/10/5)

- الله کرم: هرکس سود یا سود بیشتری از این قتل ها بدست آورد، این قتل ها را انجام داده است. منافقین، صهیونیست ها و آمریکایی ها بیشترین سود و بلکه همه سودها را به طور یکپارچه به دست خواهند آورد. (شلمچه، 77/10/5)

- در طی تاریخ انقلاب نیز چنین اقداماتی بی سابقه نبوده است. برخی قتل های حساب شده در سال های اول انقلاب – که هنوز نیز برخی پرونده های آنها در دستگاه قضایی مفتوح است – همچنین اقدامات تروریستی که طی سال های گذشته از سوی برخی کشورها بدون هیچ گونه سندی به ایران نسبت داده شده و نمونه های آنها را در خیمه شب بازی میکونوس و انفجار آرژانتین شاهد بوده ایم. همچنین انفجار حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام و تلاش همزمان برای انفجار در یکی از مساجد اهل سنت در زاهدان برای ایجاد نزاع بین شیعه و سنی و بالاخره کشتن و مثله کردن تعدادی از کشیش های مسیحی به انگیزه تحریک اقلیت های دینی برای رویارویی با جمهوری اسلامی. (سید جلال فیاضی، «شمیم وحدت»، قدس، 77/10/6)

- امینی، مشاور امنیتی-انتظامی رئیس قوه قضائیه گفت: حتی اگر چنانچه فرد مشخصی نیز خودش را به عنوان عامل این قتل ها معرفی کند، رسیدگی به کل جریان همچنان ادامه خواهد یافت تا عاملان خارجی و داخلی این جریان شناسایی شوند… امینی افزود: از دید فنی این قتل ها اعمال گروه تروریستی «فرقان» و گروه منصوب به مهدی هاشمی را در اذهان تداعی می کند. (گزارش روز، 77/10/13)

- عسگراولادی: آقای فروهر… با حرکت مسلحانه منافقان مخالفت داشت… آنها هم هر زمان که به خارج از کشور می رفت تهدیدش می کردند… ریشه، آمریکا، منافقان و صهیونیست است. (زن، 77/10/14)

- آیا بین قتل های مشکوک و شهادت شهید سید اسدالله لاجوردی و ترور ناکام آقای رفیق دوست، بمب گذاری در دادسرای انقلاب برای ترور آقای رهبرپور و آقای رازینی رئیس دادگستری تهران، یک رابطه منطقی وجود دارد یا دو پروژه جداست؟… منافقین در ترور اول یک تست کامل از محبوبیت رهبران جمهوری اسلامی که در لیست ترورهای بعدی قرار دارند، کردند. وقتی آن اقبال مردم و آن تجلیل عظیم از شخصیت آقای لاجوردی به عمل آمد، ترورهای بعدی به تعویق افتاد و قتل ها در دستور کار قرار گرفت. (سرمقاله رسالت، محمدکاظم انبارلوئی، 77/10/16)



- گفته می شود کمیسیون ویژه رسیدگی به قتل داریوش فروهر و همسرش تحقیقات خود را به پایان رسانده و به نتایجی هم رسیده است. شنیده ها حاکی از آن است که کردهای طرفدار ترکیه و مخالفان عبدالله اوجالان در این قتل نقش داشته اند. علت عدم انتشار این گزارش هنوز مشخص نشده است. ( «پشت پرده سیاست»، سیاست روز، 77/10/16)

- موج عظیم احساسات پاک مردم پس از آن شهادت لاجوردی و تنفر عمومی از ترور رفیق دوست آنها را به طراحی توطئه دیگری وادار کرد که با کشتار چند نفر از عناصر ملی گرا و جریان سازی رسانه های بیگانه، برای آنها فضاسازی کند تا زمینه برای طرح ترور شخصیت هایی همچون حجت الاسلام و المسلمین رازینی پدید آید. (بادامچیان، «ریشه یابی ترور شخصیت ها و اشخاص»، هفته نامه شما، 77/10/17)

- محمدرضا فاکر: چرا روزنامه ها دامن می زنند و مسائل کوچک را بزرگ می کنند و چرا آدم گمنامی که کسی حاضر نبود به در خانه اش برود، تا رئیس جمهور دنبال پیگیری این مساله بودند. (سلام، 77/10/17)

- گفته می شود یکی از دستگیرشدگان در رابطه با قتل های اخیر از عوامل مرتبط با باند مهدی هاشمی معدوم بوده است… بقایای باند مذکور و وابستگان به بیت آقای منتظری در این مدت، تبلیغات پرحجمی را علیه وزارت اطلاعات و به ویژه حجت السلام دری نجف آبادی آغاز کرده بودند. (کیهان، 77/10/17)

- اگر یادتان باشد آقای عباس عبدی در همان روزهای اولی که این قتل ها اتفاق افتاد، با قاطعیت تمام گفت که انتساب این قتل ها به عوامل بیگانه یک شوخی است و باید آن را در داخل جست و جو کرد… خوب است دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی به سراغ آقای عبدی و امثال ایشان بروند و از آنان سوال کنند که آیا قاتلان را می شناخته اند که با آن قاطعیت سخن گفتند؟ به هر حال این قتل ها ریشه دارد و باید ریشه آن را پیدا کردو خشکاند. (کیهان و خوانندگان، 77/10/17)

- روزنامه کیهان از شروع ماجرای قتل های اخیر تحلیلش این بود که این حوادث ریشه در خارج دارد، اما اکنون با اطلاعیه ای که وزارت اطلاعات صادر کرد معلوم شد ریشه در داخل داشته است. حالا چه جوابی دارید به خوانندگان خود بدهید؟ – کیهان: سخن ما این نبود که عوامل خارجی مستقیماً در این قتل ها دخالت دارند، بلکه گفتیم که این کار از ناحیه دست نشاندگان عوامل خارجی و کسانی است که همصدا و همراه با دشمنان ملت می خواهند به نظام اسلامی لطمه بزنند. ( «کیهان و خوانندگان»، 77/10/17)

- محمدرضا باهنر نماینده مردم تهران: به احتمال قریب به یقین به ذهن می رسد که دادگاه علنی [پرونده قتل ها] هیچ ضرورتی ندارد، زیرا در هر صورت در دادگاه علنی، مستمعین هم خودی ها هستند و هم غیرخودی ها. (زن، 77/10/21)

- محمدرضا باهنر عضو هیات رئیسه مجلس پنجم: من هیچ شک و شبهه ای ندارم اگر سابقه فکری و پیشینه این تروریست ها را بررسی کنند، این افراد یا حتماً به گروه مهدی هاشمی و جریانات قم ارتباط خواهد داشت یا به منافقین و یا تحت تاثیر سرویس های اطلاعاتی خارجی بوده اند. (ایران، 77/10/21)

- روح الله حسینیان در گفت و گوی اختصاصی با «کیهان»: نخست اینکه نیروهایی که مرتکب چنین قتل هایی شدند، نیروهای مذهبی بوده و از لحاظ سیاسی از طرفداران جناح چپ استحاله شده و از هواداران جدی رئیس محترم جمهوری بوده اند و تا آن جایی که من از سوابق ممتد آنها اطلاع دارم، مسئول این جریان آدم اهل فکری بود. حسینیان افزود: مقتولان نیز از مخالفان نظام بودند و عده ای دیگر ناصبی بوده و نسبت به ائمه اطهار (ع) جسارت می کردند… وقتی آقایان بستری را فراهم می کنند که در آن بعضی ها به خود اجازه می دهند به راحتی از سفارتخانه های خارجی برای دخالت در مسائل سیاسی دعوت نمایند و وقتی به همین راحتی فرصت طلبان با جاسوسان آمریکایی دیدار می کنند، از کجا معلوم که در همین دیدارها این برنامه مشترک طراحی نشده باشد؟ (کیهان، 77/10/21)

- در روزهای اخیر این شایعه به سرعت در حال گسترش است که عاملان قتل ها به جناح چپ وابسته بودند. این شایعه اکنون ذهن ها را به شدت آزار می دهد و ماجرای قتل ها را وارد مرحله بسیار پیچیده کرده است. (جمهوری اسلامی، 77/10/21)

- ترور رئیس دادگستری تهران با این قتل ها مرتبط است… این احتمال از زمانی که شایعه انتساب مباشران اجرای طرح قتل های اخیر به جناح چپ رواج یافته و عناصر جناح چپ نیز به جای تکذیب آن، بر ضرورت خودداری از انتساب قتل ها به جناح ها تاکید می ورزند، قوت گرفته است. (جمهوری اسلامی، 77/10/22)

- ضروری است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی طرحی را تهیه کنند تا به منظور مصون و محفوظ ماندن این مجموعه از ترفندها و بازی های گروهی و سیاسی، وزارت اطلاعات در قالب یک سازمان مستقل خارج از مجموعه دولت که بالاخره جناح های سیاسی در آن دخیل هستند اداره شود. ( «کیهان و خوانندگان»، 77/10/22)

- حبیب الله عسگراولادی مسلمان دبیرکل جمعیت موتلفه اسلامی، نسبت دادن قتل های اخیر به «خودی» ها را یک «غفلت بزرگ و خطرناک» خواند. (قدس، 77/10/23)

- کسانی که این قتل های مرموز را انجام داده اند… بعضی از نشریات و افکار ضداسلامی و ضدمردمی را در جامعه رواج می دادند. می خواهم بگویم بایستی مسئولان قضایی و امنیتی بنشینند و این قضایا را حلاجی کنند و رگه های این گونه تفکرات را اگر با صحبت و نصیحت قابل تغییر می باشند، تغییر داده و اصلاح نمایند، در غیر این صورت قاطعیت بکار ببرند. (رسالت، «پیام مردم»، 77/10/23)

- آقای عسگراولادی با اشاره به توطئه های پیچیده آمریکا در منطقه و در ایران گفت: به عنوان کسی که بیش از پنج دهه در جریان مسائل نهضت اسلامی و قیام مردم برای کسب استقلال و آزادی ایران عزیز به حد الله توفیق حضور داشته ام و با توطئه ها و دسیسه های سرویس های جاسوسی و ضدجاسوسی دشمنان انقلاب آشنایی نسبی دارم، طراحی نمایش نامه قتل ها را از پیچیده ترین طراحی های سیا، موساد و همدستان آنان به ویژه منافقین می دانم. (هفته نامه شما، 77/10/24)

- معلوم است وقتی وزیر اطلاعات بی خبر از ماجرا در برابر اصرار بعضی در هیات دولت سوگند می خورد که این کار عناصر اطلاعاتی نیست و یا گروه ها و تشکل های خط امام و رهبری بی خبر از اصل ماجرا، تحلیل های خود را داشته اند، دلیلی آشکار بر عدم دخالت و رضایت آنها در این ماجرای تلخ است. ولی اگر کسانی و گروه هایی جسته و گریخته اظهارنظرهایی کرده اند که گویا بی خبر از اصل ماجرا نبوده اند، باید گروه های تحقیقاتی برای ردیابی آن سناریو، اینان را مدنظر قرار دهند. (اسدالله بادامچیان، هفته نامه شما، 77/10/24)

هیچ نظری موجود نیست: