در اعتراض به توهین برنامه پخش شده در شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران علیه ترکهای آذربایجان، مردم شهرهای ارومیه و تبریز در این استان تجمعات اعتراضی برگزار کردند.
به گزارش العربیه به نقل از فعالان آذربایجان، تجمع اعتراضی مردم ارومیه و تبریز در واکنش به پخش برنامه "فیتیله" از تلویزیون ایران است.
شرکت کنندگان در این تجمع پلاکاردهایی در اعتراض به "نژادپرستی" و تبعیض علیه ترک ها در دست داشتند.

دانشجویان آذربایجانی شهر اورمیه شعار های هویتی «آذربایجان میللتی چکنمز بو ذیللتی»، «تورک دیلینده مدرسه» و «هارای هارای من تورکم» را سر می دادند.
از سوی دیگر، نيروهاي امنيتی جمهوری اسلامی به منظور جلوگیری از برگزاری تظاهرات اعتراضی در تبریز، از ساعات اولیه صبح امروز دوشنبه در خیابان های این شهر مستقر شدند.

در آخرین برنامه بحث برانگیز تلویزیونی «فتیله»، که اغلب فعالان فرهنگی- مدنی و فریهختگان ترک آذربایجانی آن را توهین آمیز تلقی کردند، یک پسر بچه ترک و پدرش قصد دارند هتل محل اقامت خود را ترک کنند. مسئول هتل از پسر بچه ترک و پدرش می پرسد به چه دلیل می خواهند هتل را ترک کنند؟ آنها با لهجه غلیظ ترکی می گویند چون بوی بدی از هتل می آید . بر اساس فیلم پخش شده، سپس مسئول هتل می فهد که پسر بچه ترک آذربایجانی با برس دستشویی دندان هایش را مسواک می زده و بوی بد هتل به این دلیل بوده است. در این برنامه مسئول هتل اسپری خوش بو کننده به دهان بسر بچه می زند و آدامسی نیز برای رفع بوی بد دهان به آنها تقدیم می کند.
به دنبال پخش این برنامه تلویزیونی فعالان مدنی و سیاسی آذربایجان در شبکه های اجتماعی برای برگزاری تظاهراتی مسالمت آمیز در روز دوشنبه 9 نوامبر در همه شهرهای آذربایجان ایران فراخوان دادند.