نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ آبان ۲۰, چهارشنبه


فارسم، اما من هم بلوچ هستم

در گوشه‌ جنوب شرقی‌ نقشه ایران استان سیستان و بلو چستان قرار دارد، قالب  مردم بلوچ اهل تسنن میباشند. من بطور متناوب در آن خطه کار و سفر کرده‌ام و با این مردم صبور و مهمان‌نواز از نزدیک آشنایی‌ دارم، بارها بر سفره آنها نشسته، سفره آی‌ که در آن گاهی فقر خود را با صمیمیت و مهمان نوازی با من  تقسیم میکردند. بلوچ‌ها مردمی صبور ، صلح طلب و بسیار مهمان نواز هستند. محرومیت ، فقر و تبعیض به شکل وحشتناکی و زشتی نمایان بود، در شهرهای  بزرگی‌ مثل زاهدان، زابل و یا چابهار امکانات و خدماتی که در سایر شهرهای  ایران عادی محسوب میشد در آنجا بد یا وجود نداشت.
پروژه‌های آنهم در تیول  مرکزیان بود. در آن سالهای ۱۳۶۰ که سراسر ایران بدلیل جنگ ایران و عراق و  سرکوب وحشتناک گرد سیاه ماتم داشت، فقر و محرومیت بلوچستن وسیله آ‌‌‌ی  مناسب برای تغذیه ماشین جنگ بود . پیوسته این سوال در ذهن من است، خلق  محروم و مظلوم بلوچ بجز لقب پرطمطراق مرزبانان غیور و مسلمان بلوچ چه سهمی  در جغرافیای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی‌ ایران دارند ؟ کی‌ و کجا رژیم ( که  جای خود دارد ) اپوزسیون ایران و جریانهای مترقی و آزادی‌خواه اینها را جدی گرفته است؟ روز و هفته‌ای نیست کسی‌ در شهر یا روستایی کشته و در گالن  گازوئیل که تنها ممر زندگی‌ خانواده آاو است به آتش کشیده نشود. روزی نیست  که اعتقادات مذهبی‌ و فرهنگی‌ آنها سرکوب یا تحقیر نشود، مانند تمام اهل  تسنن و دیگر اقلیتها.
بعنوان یک بلوچ چه انتخابی در آن ماتم سرای تحقیر و  تبعیض دارم ؟ در این میان ما مردم ایران بطور عام و ما فارس‌ها بطور خاص  مسئولیم. این خود دلیلی‌ بود که جنداله به رهبری مولوی‌ عبدالملک ریگی و  دوستانش در سال ۲۰۰۳ مبارزه مسلحانه را بر ضدّ این تبعیضها و محرومیت‌ها  شروع کرد. سرکوبگران بجای رفرم، اصلاح و رفع تبعیضها سپاه سرکوبگر خود را  به منطقه گسیل داشت. سپاه و اطلاعات سپاه بر جان و مال و ناموس خلق بلوچ با بی‌رحمی قیر قابل وصفی به کشتار و ترور علما و اندیشمندان اهل تسنن  پرداخت. مصیبت به همین جا ختم نشد، رژیم با زد و بند پشت پرده با پاکستان  مولوی‌ عبدلمالک ریگی را دستگیر کرد و سپس با آن سناریو مضحک سربازان گمنام امام‌زمان و نیروی همیشه قهرمان هوایی را همراه شوها ی تحقیر کننده و غیر  انسانی‌ تلوزیونی و بعد اعدام رهبر جندالله، یک بار دیگر ثابت کرد تنها فقط زبان زور را می‌شناسد و به آن اعتقاد دارد.
جندالله به مبارزات مسلحانه  خود ادامه داد و سپاه با تمام بی‌رحمی خود به سرکوب و تجاوز به اعتقادات،  جان و مال و ناموس مردم بلوچ مشغول است و به هیچ کس جوابگو نیست!! 
هموطن عزیز،‌ای کسانی‌ که دغدغه آزادی و عدالت دارید. ایران در چنگ دینفروشان از خدا بیخبر میسوزد، ماجرا‌ جویی‌های حکومتگران در تمام خاور میانه خود را  گسترده است، جنگ نیابتی در ابعاد وسیعی جریان دارد، بلوچستان در شروع یک  جنگ نیابتی قرار دارد، مردم بلوچستان را تنها نگذارید، مسائل و اخبار و  مصائب خلق بلوچ در وسائل ارتباط جمعی مطرح کنید. تجربه‌های خود را با  آزادیخواهان درمیان بلوچ بگذارید، نگذارید آنها به حاشیه رانده شوند. رژیم قصد دارد جنگ شیعه و سنی  راه بیندازد. این امکان را از این ایران و مردم فروشان بگیرید. ما ایرانیان بطور عام و فارس‌ها بطور خاص، روزی باید پرونده گرگانگیری سفارت آمریکا،  جنگ هشت ساله و جنایت دهه شصت را باز خوانی کنیم، پرونده هائی که بعد از سه دهه اصلاح‌طلبان به خارج رانده شده و امیدوار بازگشت به قدرت باید به آن  توجه مسئولانه داشته باشند. ما باید از تجربه آلمان بعد از جنگ جهانی دوم و افریقا ی جنوبی بعد از آپارتاید بیاموزیم. ایران بجز بهمت زنان و مردان  آزادی‌خواه و مسٔول به درد مردم تغییر نخواهد کرد.
      سیاوش -  ۱۰/۱۱/۲۰۱۵

هیچ نظری موجود نیست: